3

فتحی پور: تشکیل پارلمان اقتصاد دانان و نخبگان

  • کد خبر : 80607
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵

ارسلان فتحی پور گفت: تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های پراکنده و ذی مدخل در توسعه و صنعت باید تلفیق و سازمان ملی توسعه ایران به عنوان تنها نهاد متولی توسعه صنعتی کشور تشکیل شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر لزوم اجرای طرح آمایش استعدادهای صنعتی و تولیدی ایران، افزود: ایجاد دولت برنامه محور می‌بایست در دستورکار فعالان اقتصادی قرار گیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای برون رفت از وضعیت موجود و ارتقای اقتصادی ایران به جایگاه واقعی خود مطابق سندچشم انداز ۲۰ ساله و در جهت ارج و قرب دادن به علم و عقلانیت و نظرات کارشناسی، تشکیل پارلمان اقتصاددانان کشور باید در دستور کار باشد.

فتحی پور احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تدوین برنامه‌های دقیق و کاملا کارشناسی و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها را از ضروریات خواند و افزود: حتی توسعه سیاست خارجی هم می‌بایست از حوزه امنیتی به حوزه اقتصادی حرکت کند و سیاستی توأم با اقتصاد جهت حضور در بازارهای هدف، در دستور کار سیاستمداران قرار گیرد.

وی تعامل و روابط دوستانه با کشورهای دارای پتانسیل در زمینه‌های مختلف علمی و اقتصادی را در جهت پیشبرد سیاست خارجی فعال، لازم دانست و با تأکید بر لزوم اتکا به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در تمام امور، خاطرنشان کرد: توسعه ارزش‌ها و نهادینه ساختن باورهای دینی در کشور به خصوص در میان جوانان امری مهم است و بهتر است به عنوان یکی از محورهای اساسی در حوزه اجتماعی و فرهنگی به آن نگریسته شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اقتصاد کشور دچار بیماری هلندی است، اضافه کرد: واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی با اتکا به دلارهای نفتی و خالی کردن صندوق ذخیره ارزی، اقتصاد ایران را دچار بیماری هلندی کرده که یکی از عوامل آن افزایش قیمت کالا و خدمات است که درمانش دست کم چندین سال به طول می‌انجامد و نیازمند اصلاح سیاست‌های پولی و مالی با دخالت مستقیم در بازار است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به سرنوشت طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت نباید از محل دیگری پول قرض بگیرد و به مردم یارانه نقدی بدهد، بلکه باید براساس قانون مصوب مجلس قیمت حامل‌های انرژی را به صورت تدریجی اصلاح کند تا به مردم فشار نیاید و از محل درآمد اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، یارانه نقدی مردم را پرداخت کند.

سازمان توسعه ملی، راهکاری برای برون رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی

فتحی پور  همچنین ایجاد پارلمان اقتصاد دانان و پارلمان ملی نخبگان و استفاده از نظرات نخبگان در طرح های اقتصادی و دستگاه دیپلماسی را ضروری دانست.

وی با تاکید بر توجه به شایسته‌سالاری در درباره برنامه خود برای تاسیس پارلمان اقتصاددانان گفت: در این پارلمان می بایست از تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها بدون گرایش به ظرفیت‌های خاص استفاده شود تا با اتکا به خردجمعی و عقلانیت در مورد مباحث اقتصادی به نتیجه واحدی برسیم.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید، آن را راه‌حل اصلی کاهش تورم و افزایش تولید دانست و خاطرنشان کرد: در این صورت قیمت کالا پایین می‌آید و اشتغال گسترش می‌یابد که همین امر باعث می‌شود درآمد و قدرت خرید مردم بالا برود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با لایحه فعلی دولت در مورد اصلاح قانون مالیات موافق نیست؛ چرا که در این لایحه مالیات بر ارث و ثروت گنجانده شده که ما به آن اشکالات جدی داریم، اصلاح سیستم مالیاتی کشور هم اگرچه زمانبر است، اما می‌توان ظرف دو سال درآمدهای کشور را بدون اتکای به نفت پیش‌بینی کرد.

فتحی‌پور در بخش دیگری تصریح کرد: ما معتقدیم افزایش تورم سرمایه‌های موجود جامعه را به بخش واسطه‌گری و دلالی می‌کشاند و این امر موجب کاهش تولید و در نتیجه افزایش بیکاری می‌شود، همچنین سیاست‌هایی که منجر به کاهش تولید و عدم توجه به زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی می‌شوند، تورم و بیکاری را به دنبال خواهند داشت.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی ایران به طور بالقوه آمادگی پذیرش تورم را دارد، یادآور شد: با توجه به ویژگی‌های ساختاری اقتصاد ایران، یعنی اقتصاد نفتی، کسری بودجه مداوم و شوک‌های ارزی حاصل از درآمد نفتی و سیاست انبساطی پولی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهایی که تحت پوشش جو حاصل از این نوع اقتصاد هستند، رواج دارد، البته کنترل و مهار آن به شیوه علمی شدنی است.

نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی افزایش درآمدهای ارزی ناشی از افزایش قیمت نفت را منجر به افزایش غیرطبیعی تورم در سال‌های اخیر دانست و افزود: این امر در تمام بخش‌های اقتصادی تاثیر منفی داشته است.

وی افزود: تاکنون اقتصاد کشور تحت تاثیر سیاست‌زدگی قرار گرفته است و جایی که صحبت از برنامه‌محوری می‌شود، فضا آلوده به تخریب می‌شود و در چنین فضایی تنها کسی که سرش بی‌کلاه می‌ماند، مردم شریف هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=80607

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر