4

گپی با « امین حیایی»+تصاویر

  • کد خبر : 81202
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۷:۴۳

«امین حیایی» یک هنرمند مردمی و البته معتقد است. بازیگری که با نگاهی به پرونده کاری او می‌توانیم متوجه شویم که او با تلاش بسیار خود را از پله‌های پایین سینما به سکوهای بلند آن رسانده و هم‌اکنون در کارنامه اش، برای کارگردانان بزرگ بسیاری کار کرده است.

 

او تمام این موفقیت‌ها را مرهون الطاف خداوندی می‌داند و در جملات و حتی سخنان خود، بارها و بارها از نقش پررنگ کمک خدا برای رسیدن به چنین مرحله‌ای اشاره می‌کند، گرچه او بی تکلف‌تر از آن است که بخواهد خود را در مرتبه‌ای از این سینما بداند اما آنچه واضح است این‌که او بازیگر شهیر و محبوبی در سینمای ما است.

این بازیگرکه از قضا اصلاً اهل گفت‌و‌گو نیست در ساعت ۱ نیمه شب با روزنامه ایران به گفت‌و‌گو نشست تا پاسخ برخی سوالاتمان را که بیشتر جنبه فانتزی دارد، بدهد.

 

 

در حال حاضر فیلم «رژیم طلایی» را در اکران داری.فیلمی که پس از یک سال بازی نکردن در آثار سینمایی، حاضر شدی در آن به ایفای نقش بپردازی. برای ما توضیح می‌دهی که چطور شد در این کار حاضر شدی؟

بله، وقتی فیلمنامه این کار به من ارائه شد دیدم که سوژه آن خاص است و نقشی که قرار بود در این فیلم بازی کنم نیز نقشی بود که آن را دوست داشتم همچنین به من گفتند که آقای «مهدی هاشمی» هم در این فیلم بازی خواهد کرد.من با توجه به گروه خوب فیلم، فیلمنامه خاص آن و این‌که تا به امروز در کاری با آقای هاشمی همبازی نشده بودم، پذیرفتم که در این فیلم بازی کنم که البته هم‌اکنون از نتیجه راضی هستم و خدا را شکر که مردم هم از این فیلم استقبال خوبی به عمل آوردند.

 

یکی از دلایلی که سبب شد در این مدت نسبتاً طولانی در کار سینمایی بازی نکنی، دلمشغولی‌ها و گرفتاری‌هایت برای کارگردانی تئاترت بود.از نخستین تجربه تئاتری‌ات راضی هستی؟

خیلی زیاد.البته این نکته را هم باید بگویم که ما تقریباً اصلاً فرصت تبلیغات نداشتیم چون هم به جشنواره فیلم فجر خورده بودیم و هم به جشنواره مد و لباس و بعد از اینها، تازه جشنواره موسیقی فجر آغاز شد و ما تنها ۳روز فرصت داشتیم تا کارهای مربوط به بازبینی نمایش را انجام داده و هم مجوز نمایش بگیریم و هم مجوز تبلیغات که تا آن ۱۵ روز تمام تلاشمان این بود که مردم را متوجه کنیم که البته در ۵ روز آخر، اکثریت مردم متوجه نمایش ما شدند و در واقع فروش بلیت ۵ روز آخر برای ما بسیار قابل قبول و خوب بود.

 

فکر کردم پس از این دوری یک ساله از سینما و کارگردانی این نمایش تئاتر، قصد ‌داری در سینما هم کارگردانی را شروع کنی.

فعلا که چنین قصدی را ندارم تا ببینم بعداً خدا چه می‌خواهد.

 

البته اگر روزی هم قصد داشته باشی کارگردانی در سینما را تجربه کنی، به نظر کار سختی را پیش رو‌ داری چرا که با کارگردانان بزرگ و کوچک بسیاری کار کرده‌ای و تجربیات زیادی از هر کدام آنها به دست آورده‌ای.راستی اگر روزی کارگردان شوی مشی حرفه‌ای‌ات بیشتر نزدیک به کدام کارگردان خواهد بود؟

من با هر کارگردانی که کار کردم، یک تجربه منحصر به فردی را یاد گرفتم که از هر کدام‌شان، هم تبحر در یک سبک و مدل رفتار و حتی روابط عمومی را یاد گرفتم و هم مدیریت و هم نوع کار با بازیگر را به همین خاطر من از تجربیات تمامی این کارگردانانی که با آنها کار کرده‌ام استفاده خواهم کرد.

 

البته چون در دوره‌ای سوپراستار بودی و در بین مردم هستی، احتمالاً فیلمت به مانند تئاتری که کارگردانی کردی، با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

ببین در کشور ما سوپراستار معنی ندارد.سینمای ما مثل هالیوود نیست و ما هم مثل هنرمندان هالیوودی زندگی نمی‌کنیم. در آنجا می‌آیند روی فلان بازیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند و در تبلیغات جهانی خود از حضور آن بازیگران استفاده می‌کنند چرا که به دنبال سود هستند و همین سبب می‌شود تا آن بازیگر به اوج رسیده و سوپراستار شود اما ما در سطح ایران داریم فعالیت می‌کنیم حالا مردم، نسبت به ما لطف دارند و از لفظ استار استفاده می‌کنند در حالی که ما واقعاً سوپراستار نیستیم چرا که همه چیزمان با آنها فرق دارد و زندگی‌های ما شباهتی با زندگی‌های آنها ندارد.

آنها زندگی‌هایی باز دارند اما ما در جامعه‌ای در حال فعالیت هستیم که باید تابع یک سری قوانین و چارچوب‌ها باشیم.ما شاید در منطقه جغرافیایی‌ای که زندگی می‌کنیم نیز مطرح نباشیم و تمام شهرت‌مان محدود به داخل مرزهای ایران است در حالی که تعریف سوپراستار، خیلی فراتر از این محدودیت‌هاست.

در حال حاضر ما اگر می‌خواهیم در سینمایمان سوپراستار داشته باشیم باید رقابت‌ها را دوستانه کرده و این رقابت‌ها را در سطح جهانی مطرح کنیم.

 

می خواهم مسیر بحث را تغییر دهم.به نظرت تکنیکی‌ترین بازیگر مرد سینمای ما چه کسی است؟

تکنیکی‌ها زیاد هستند.تو از من می‌خواهی نام یک نفر را بگویم اما من هم‌اکنون در ذهنم نام چندین نفر را به یاد می‌آورم و واقعاً نمی‌توانم از بینشان یکی را انتخاب کنم.

 

اما من می‌خواهم اسم از دهانت بیرون بکشم.تکنیکی‌ترین بازیگر زن سینما را چه کسی می‌دانی؟

در میان بازیگران خانم هم، هنرمندان تکنیکی زیادی داریم.«لیلا حاتمی»، «هدیه تهرانی»، «نیکی کریمی»، یک سری بازیگران جدید هستند که کلاس رفته‌اند و از آن طرف، جوانانی هستند که به تازگی وارد این رشته شده‌اند و بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشتند.

 

جزو بازیگرانی هستی که همواره مورد توجه و اقبال مردمی هستی.شده در این اظهار لطف‌های مردمی، ناراحت و یا احیاناً عصبانی شوی؟

نه، اتفاقاً من از برخورد‌های مردم لذت می‌برم و از آنها انرژی مثبت می‌گیرم چون آنها با یک انرژی مثبت به سراغ من می‌آیند و لطف بسیاری به من دارند و من هم در حد توان پاسخگوی این میزان لطف آنها هستم و این رفتار را وظیفه خودم می‌دانم.

 

اگر بخواهی در یک روز تعطیل، بعد از این‌که ناهار را خوردی یکی از فیلم هایت را تماشا کنی، کدام فیلم را انتخاب می‌کنی؟

معمولاً فیلم‌های شاد و مفرح را انتخاب می‌کنم مثل «شام عروسی» یا «پسر تهرونی».

 

می خواهم به این سوالم با همان جسارت همیشگی‌ات جواب دهی.در بین حدوداً ۵۰ فیلمی که بازی کرده‌ای، تا حالا شده که بعد از اتمام بازی در فیلمی و تماشای آن به خودت بگویی در عجب فیلم افتضاحی بازی کردم؟

البته که شده.در فیلمی بازی کردم و با توجه به توقعی که از آن فیلم با آن عوامل داشتم دیدم که فیلم نتوانسته خودی نشان دهد البته معتقدم که در کارنامه‌ام، فیلم افتضاح نداشته‌ام چرا که من برای تمامی فیلم‌هایی که بازی می‌کنم زحمت می‌کشم هم روی فیلمنامه، هم روی نقشی که قرار است آن را بازی کنم، هم روی بازی پارتنرم، هم روی کارگردانی و خلاصه تمام پارامترهایی که سبب می‌شود کیفیت کار بالا رود، وقت می‌گذارم.

الان تمام کسانی که حتی یک فیلم با من کار کرده‌اند می‌دانند که اخلاق کاری من به همین شکلی است که هم‌اکنون برایت گفتم.من خیلی تلاش می‌کنم تا با توجه به پتانسیل و توانی که دارم، به بالا بردن درجه کیفی یک اثر کمک کنم و البته در نهایت هم راضی بودم ولی گاهی اوقات توقعم از یک گروه بالا می‌رود که حالا در نمایش به هر دلیلی مثلاً در مونتاژ، آن اثر نتوانسته نظر مساعد من را به همراه داشته باشد.

 

با توجه به این‌که همسر شما هم فعالیت حرفه‌ای در سینما انجام می‌دهد، برای بازی در طرحی با شما مشورت انجام می‌دهد؟

صددرصد.اتفاقاً این موضوع تک بعدی نیست و حتی کارهایی را که من برای بازی انتخاب می‌کنم با نیلوفر در میان می‌گذارم و او هم در مورد کارهایش چنین مشورتی را با من انجام می‌دهد بالاخره زندگی مشترک است و چنین مشورت‌های کاری باید در آن باشد.

 

خب از کارهای سینمایی جدیدت برای ما بگو.

قرار است در اردیبهشت ماه بازی در فیلم «آتش‌بازی» بهمن گودرزی را شروع کنم.

 

در پایان چه صحبتی با مردم داری؟

مردم ما انسان‌های بزرگی هستند چرا که دارند فشارهای زیادی را که از همه جهان بر ما وارد می‌شود را تحمل می‌کنند ولی مهم این است که در چنین شرایطی، از انسانیت دور نشویم و این شرایط و سختی‌های موجود در آن، بر انسانیت ما تأثیری نگذارد.ما باید در شرایط فعلی تلاش کنیم تا بیشتر به هم نزدیک باشیم و به این موضوع مهم ایمان داشته باشیم که پایان شب سیه، سپید است و اگر در این راه ناراحتی و فشاری به وجود می‌آید باید بدانیم که داستان خدا به پایان نرسیده چرا‌که پایان داستان خدا شیرین است.

ایران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=81202

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر