3

تنشی جدید میان افغانستان و آمریکا

  • کد خبر : 82369
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸

زمان آن گذشته است که قدرت‌های خارجی، حکومت‌های افغانستان را مجبور به تصمیم گیری‌‌های کلان ملی، بدون آگاهی مردم کنند.

سایت بی بی سی فارسی(BBC Persian)، وابسته به نظام سلطنتی انگلیس نوشت: «دولت افغانستان می‌گوید با آمریکا در مورد پایگاه‌های این کشور در افغانستان، صحبت کرده است.»

ایمل فیضی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با بی بی سی فارسی گفت: «صحبت در مورد ۹ پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان بعد از ۲۰۱۴ در جریان مذاکرات اخیر هیات دو جانبه روی موافقتنامه امنیتی در کابل صورت گرفت.»

این در حالی است که هوگو لورنز، معاون سفیر آمریکا در گفتگویی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی گفت که آمریکا هیچ صحبتی درباره شمار و محل پایگاه‌های احتمالی این کشور با مذاکره‌کنندگان افغان نداشته‌ است.

سخنان هوگو لورنز در واقع واکنشی به اظهارات اخیر رئیس جمهور افغانستان بود که چند روز پیش در دانشگاه کابل گفت آمریکا می‌خواهد ۹ پایگاه نظامی در شهرهای کابل، بگرام، مزارشریف، جلال آباد، گردیز، قندهار، هلمند، شیدند و هرات داشته باشند.

آقای فیضی می‌گوید حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان مسئولیت خود می‌داند تا موضوعات کلان و سرنوشت ساز ملی را با مردم افغانستان در میان بگذارد و با آنها یک جا، تصمیم آگاهانه بگیرد؛ تصمیمی که برای دولت های آینده افغانستان مشکل ایجاد نکند. به گفته فیضی، دولت افغانستان هیچ عجله‌ای برای امضای این تفاهمنامه ندارد و تا زمانی که تضمین‌های لازم را به دست نیاورده، مذاکرات جریان خواهد داشت.

آقای فیضی همچنین گفت که زمان آن گذشته است که قدرت‌های خارجی، حکومت‌های افغانستان را مجبور به تصمیم گیری‌‌های کلان ملی، بدون آگاهی مردم کنند.

مذاکرات دوجانبه روی تفاهمنامه امنیتی نزدیک به یک سال است که جریان دارد. این تفاهمنامه بخشی از پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان است که قرار است در آن مشخص شود که چه مقدار از نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی خواهند ماند، مسئولیت آنها چه خواهد بود و در کجا مستقر خواهند شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=82369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر