2

عقب‌ماندگی زیادی نسبت به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله داریم

  • کد خبر : 8394
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶

مراسم تودیع سردار قاسمی فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه و معارفه‌ی ابوالقاسم مظفری شمس فرمانده جدید این قرارگاه پیش از ظهر امروز(یک شنبه) برگزار شد.به اذعان مسوولان اگر قرارگاه خاتم نبود، با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم در این مراسم سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی تاکید کرد: امروز نقش بی‌بدیل […]

مراسم تودیع سردار قاسمی فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه و معارفه‌ی ابوالقاسم مظفری شمس فرمانده جدید این قرارگاه پیش از ظهر امروز(یک شنبه) برگزار شد.به اذعان مسوولان اگر قرارگاه خاتم نبود، با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم

در این مراسم سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی تاکید کرد: امروز نقش بی‌بدیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در کمک به دولت آن هم در زمانی که بیشترین فشارها و تحریم‌ها به دلایل مختلف به‌ویژه مساله‌ هسته‌یی بر کشور ما وارد می‌شد، زبانزد همه است.

وی تصریح کرد: امروز همه‌ی مسوولان نظام اذعان می‌کنند که اگر قرارگاه سازندگی خاتم نبود، با مشکلات جدی در کشور مواجه می‌شدیم.

وی همچنین با تبریک به سردار قاسمی به خاطر به عهده گرفتن مسوولیت وزارت نفت، اظهار کرد: روحیه‌ی جهادگری، سلامت در کار، سختکوشی و توکل بالا در پذیرش مسوولیت و انجام پروژه‌های مختلف کشور به همراه عملکرد خوب آقای قاسمی در قرارگاه خاتم موجب شد که ما ایشان را در این مجموعه از دست بدهیم، ولی از سوی دیگر خوشحالیم که ایشان مسوولیت وزارت نفت را که منبع اقتصادی تعیین‌کننده، حیاتی و مهمی برای جمهوری اسلامی است به عهده گرفتند. در این وزارتخانه تا کنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، ولی در عین حال کارهای انجام نشده، نیز زیاد است و امیدواریم در زمان آقای قاسمی این کارها انجام شود.

فرمانده کل سپاه با بیان این‌که در همه‌ وزارتخانه‌ها در نظام جمهوری اسلامی کار فراوان است، افزود: در هر مقطع زمانی کارهای خوبی انجام می‌شود که این کارها زمینه‌ساز کارهای بعدی است. در این میان انتظار ویژه‌ای از وزارت نفت وجود دارد؛ به طوری که در آخرین جلسه‌ای که به اتفاق آقای قاسمی خدمت رییس‌جمهور بودیم، همان‌طور که ما نگران وضعیت قرارگاه خاتم بودیم، رییس‌جمهور هم نگران وضعیت وزارت نفت بود و البته به دلیل نقش تعیین‌کننده‌ این قرارگاه در کمک به دولت، رییس‌جمهور نگران وضعیت این قرارگاه در غیاب آقای قاسمی هم بودند، ولی به دلیل حساسیت‌های بالای وزارت نفت تصمیم گرفته شد که آقای قاسمی به این وزارتخانه بروند تا منشأ خدمات چشمگیری در آن‌جا باشند.

جعفری در ادامه با تجلیل از تلاش‌های سردار قاسمی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: نقش موثر آقای قاسمی در رشد قرارگاه خاتم با معادلات مادی و دنیوی قابل سنجش و قدردانی نیست، ولی اجر اخروی بالای ایشان حتما محفوظ است. ما در طول سال‌های مسوولیت ایشان شاهد رشد بسیار چشمگیر قرارگاه بودیم. البته چند سال قبل اداره‌ی این قرارگاه از نظر عنوان بر عهده‌ی فرمانده سپاه بود، ولی آن زمان هم اختیار تام و مدیریت این مجموعه بر عهده‌ی فرماندهی قرارگاه بود و در هر مقطعی که مدیران مختلف در راس این قرارگاه قرار گرفتند، این مجموعه رشد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که سرعت و کیفیت، اعتماد نظام و دولت را که عمدتا کارفرمای کارهای قرارگاه خاتم هستند، به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: انعقاد قراردادهای مختلف در زمینه‌های مختلف، ریسکی بود که آقای قاسمی پذیرفتند و در مقاطع مختلفی که نظام و دولت دارای مشکلات مادی و مالی بود، این قرارگاه، قراردادها و پروژه‌ها را پذیرفت و این مساله امروز زبانزد همه است.

فرمانده کل سپاه، فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را در راستای ماموریت‌های سپاه برای حفاظت از انقلاب دانست و گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند که سپاه فقط وظیفه‌ی مقابله‌ی مسلحانه در برابر تهدیدات خارجی و داخلی را دارد، ولی رسالت و مسوولیت سپاه به این مساله ختم نمی‌شود؛ چرا که تهدید علیه انقلاب اسلامی که سپاه برای حفاظت از آن تاسیس شده است، محدود به ناامنی‌های داخلی و خارجی نیست و انقلاب اسلامی تنها با تهدید نظامی و امنیتی مواجه نخواهد بود.

جعفری ادامه داد: تهدید نظامی و امنیتی مربوط به دهه‌ی اول انقلاب بود که دشمنان فکر می‌کنند با این کار می‌توانند نظام ما را منحرف کنند، ولی در دهه‌ی دوم انقلاب آنها متوجه شدند که اشتباه می‌کنند و با تغییر ماهیت تهدیدات، هم مسوولان نظام و هم به‌ویژه رهبر معظم انقلاب ماموریت‌ها و مسوولیت‌های جدیدی را از سپاه مطالبه کردند. ورود سپاه از سال‌های ۶۹ و ۷۰ به صحنه‌های سازندگی، با تاسیس قرارگاه خاتم به طور جدی آغاز شد و این در واقع شروع ورود سپاه به صحنه‌های دفاعی و جهادی انقلاب اسلامی بود.

وی هم‌چنین یادآور شد: حرکت‌های جهادی در کشور بیشتر در مجموعه‌ی جهاد سازندگی انجام می‌شد، ولی با تصمیمی که برای ادغام آن مجموعه گرفته شد، نیاز کشور به کار جهادی هم‌چنان باقی بود، باقی هست و باقی خواهد بود. متاسفانه تصمیم حذف جهاد سازندگی در زمانی گرفته شد و خلاء آن کارهای جهادی باقی است، ولی سپاه در دهه‌ی دوم انقلاب تصمیم گرفت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را تشکیل دهد که این امر با استقبال رهبر معظم انقلاب مواجه شد.

فرمانده کل سپاه با بیان این‌که امروز پس از حدود ۲۰ سال، مجموعه‌ی قرارگاه سازندگی خاتم از وضعیت نسبتا مطلوب و قابل قبول، ولی نه ایده‌آل کامل برخوردار است، تصریح کرد: آن‌چه تا امروز انجام شده، بسترسازی، اعتمادسازی و آماده کردن شرایط برای طی یک مسیر طولانی بوده است. تا کنون خدمات زیادی انجام شده، ولی هنوز کارهای زیادی هم باقی مانده که باید انجام شود.

جعفری خاطرنشان کرد: یک سازمان پویا و زنده در هر مقطع زمانی که باشد، هیچ‌گاه از اوج خود برنمی‌گردد. سازمان‌های انقلابی با مبنای انقلاب، اسلام و تشیع، اگر چارچوب‌ها و انگیزه‌های خود را حفظ کنند، هیچ‌گاه از اوج خود برنمی‌گردند و خوشبختانه قرارگاه سازندگی خاتم نیز همین‌طور است و امید است که این روند رو به رشد هم‌چنان ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: امروز مجموعه‌های پژوهشی و تحقیقاتی مختلفی در سپاه وجود دارد و هرجا عواملی که ذکر کردم، در این سازمان‌ها بیشتر باشد، میزان رشد آنها نیز بیشتر می‌شود. البته یکی از نگرانی‌های بزرگ مقام معظم رهبری این است که همیشه در بستر کارهای اقتصادی، تهدیداتی وجود دارد تا اجازه ندهد کارها با نیت خالصانه انجام شود و برای همین است که ما به طور دائم خود را در حالت حفظ روحیه‌ی جهادی قرار می‌دهیم.

فرمانده کل سپاه با بیان این‌که موفقیت در انجام کارها شرط است، ولی توکل به خدا در کارها ریسک هم می‌خواهد، گفت: قطعا گرفتن تصمیم عاقلانه یک شرط مهم است، ولی آن‌چه سازمان‌های معمولی را درگیر خود می‌کند، برخی ملاحظاتی است که اجازه نمی‌دهد کارهای بزرگ انجام شود و قرارگاه سازندگی خاتم از این نظر با سازمان‌های دیگر متفاوت است. ما باید در بخش‌های مختلف الگو باشیم و کار ما باید نمونه باشد و البته این نمونه بودن امروز زبانزد است و ما باید آن را حفظ کنیم.

جعفری در ادامه به انتصاب ابوالقاسم مظفری به عنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه اشاره کرد و گفت: سابقه‌ی کاری، عقلانیت، شخصیت علمی و حضور باسابقه‌ی ایشان در قرارگاه خاتم از جمله ملاک‌های من برای انتخاب آقای مظفری بود تا ایشان بتواند هم راه گذشته را ادامه دهد و هم نسبت به مجموعه‌ی قرارگاه شناخت کافی داشته باشد و انتظار این است که در دوران مسوولیت ایشان، قرارگاه سازندگی خاتم به همان میزان گذشته رشد داشته باشد.

وی هم‌چنین مشکلات مالی را از جمله مشکلات اساسی کشور عنوان کرد و افزود: موضوع بودجه و مشکل مالی، یک مشکل اساسی کشور ماست، ولی با وجود همه‌ی تحریم‌ها و فشارها علیه کشور ما، ذخایر این کشور بسیار بالا و غنی است. در چند سال اخیر میزان رشد، توسعه و کار در کشور قابل توجه بوده است و با رفتن آقای قاسمی به وزارت نفت که اصلی‌ترین منبع پول و بودجه‌ی کشور وابسته به اقدامات این وزارتخانه است، امیدواریم مشکلاتی که در این زمینه شاهد هستیم نیز رفع شود.

فرمانده کل سپاه اظهار کرد: یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر بیشتر به آن توجه کرده‌ایم این است که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه باید کارهایی را انجام دهد که دیگران و بخش خصوصی نمی‌توانند انجام دهند و این درست همانند ماموریتی است که خود سپاه دارد؛ چرا که سپاه همیشه باید سطحی از کارها را انجام دهد که دیگران نمی‌توانند انجام دهند و بدین ترتیب کارهایی که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد، باید به آنها واگذار شود.

جعفری در پایان با آرزوی موفقیت برای سردار قاسمی در وزارت نفت، اظهار کرد: امیدواریم آقای قاسمی در مسوولیت جدید خود نیز موفق باشد و ما هم برای موفقیت ایشان دعا می‌کنیم تا این‌که نگرانی‌هایی که بابت وضع اقتصادی کشور در سال جاری و سال آینده وجود دارد، رفع شود.

عقب‌ماندگی زیادی نسبت به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله داریم

سردار رستم قاسمی، وزیر نفت در این مراسم در سخنانی تاکید کرد: عقب‌ماندگی بسیار زیادی نسبت به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی کشور داریم که در مدت کم باقی‌مانده تا زمان تحقق این سند، با کارهای عادی قابل دستیابی نیست.

وی گفت: هنوز کارهای بسیار زیادی در کشور باقی مانده است و از نظر زمانی فاصله‌ی زیادی با سند چشم‌انداز نداریم، ولی در عوض حجم کارها برای تحقق این سند بسیار بالاست.

وی با بیان این‌که روال عادی انجام کارها برای تحقق سند چشم‌انداز کشور قطعا پاسخگو نیست، تصریح کرد: برای رسیدن به افق ترسیم شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله‌ی کشور باید روال دیگری را در پیش بگیریم و وظیفه‌ی من است که با روحیه‌ی جهادی و انقلابی به کمک همکارانم بتوانیم در وزارت نفت به کارها سرعت ببخشیم.

فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در ادامه با بیان این‌که قرارگاه خاتم جای بسیار خوبی بود و هست، افزود: همه‌ی افتخار من این است که از خیل پاسداران بوده و هستم و همه‌ی زندگی و وجود ما سپاه است. اگرچه مامور شده‌ام که در جای دیگری خدمت کنم، ولی همه‌ی وجودم سپاه است و همین‌طور باقی خواهم ماند.

قاسمی، برخورداری از توانمندی‌های بالا و استفاده از ابزار، امکانات، ساختار و قوانین مناسب را از جمله ویژگی‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برشمرد و اظهارکرد: سلامت، صداقت، کیفیت و زمان انجام پروژه‌ها از جمله ویژگی‌های مهم قرارگاه سازندگی خاتم است. این قرارگاه یک مجموعه‌ی بسیار سالم است و بارها گفته‌ام که اگر روزی ناسالمی در قرارگاه وجود داشته باشد، ارزشی برای ادامه‌ی کار آن وجود نخواهد داشت.

وی با بیان این‌که امروز متوسط زمان انجام پروژه‌ها در کشور از ۱۳ سال به زیر ۱۰ سال رسیده است، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در بخش‌های آب، برق، نفت، مخابرات و بخش‌های دیگر فعال است و همواره تاکید ما در این مجموعه این بوده است که پروژه‌های کشور را با قیمت‌های واقعی انجام دهد تا برای کشور گران تمام نشود.

وزیر نفت در پایان با تبریک به فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اظهار کرد: امیدوارم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در دوران مسوولیت جناب آقای مظفری که از افراد باتجربه‌ی این قرارگاه محسوب می‌شوند، به روند رو به رشد خود ادامه دهد. قرارگاه خاتم امروز باید جایگزین شرکت‌های خارجی در کشور باشد که البته این‌طور هم هست و باید فعالیت خود را در این زمینه گسترش دهد.

بنا نداریم به پروژه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان وارد شویم

همچنین ابوالقاسم مظفری شمس، فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در سخنانی در این مراسم گفت: راهبردهای سازندگی توسط مرکز راهبردی سپاه تهیه شده و به تایید مقام معظم رهبری رسیده است.

وی افزود: این راهبردهای سازندگی در سه حوزه‌ی ماموریت، صیانت و تعالی، بهره‌وری و کارآمدی تهیه شده و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بر اساس همین راهبردها، خط مشی‌های لازم از جمله چگونگی فعالیت‌های اقتصادی، حد و مرز کارها و اولویت‌های کاری تدوین شده است و در همین راستا قرار است شورای راهبردی قرارگاه زیر نظر فرمانده کل سپاه تشکیل شود.

فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه هم‌چنین بر وارد نشدن این قرارگاه به پروژه‌های کوچک و متوسط کشور تاکید کرد و گفت: ما به پروژه‌های کوچک و متوسط وارد نخواهیم شد تا رقیب بخش خصوصی محسوب نشویم. بر همین اساس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بنا ندارد که به پروژه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان وارد شود. ما باید برای مردم کارآفرین باشیم و بیشتر به نقش نرم‌افزاری خود توجه کنیم و کارهای سخت‌افزاری را بر عهده‌ی مردم و بخش خصوصی بگذاریم.

مظفری در پایان بر اهمیت انجام پروژه‌های قرارگاه خاتم با کیفیت بالا و سرعت مناسب تاکید کرد و افزود: طولانی شدن انجام پروژه‌ها موجب بی‌اعتماد شدن مردم خواهد شد و ما باید به این مساله توجه کنیم.

ابوالقاسم مظفری شمس از ابتدای تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در این مجموعه مشغول به کار بوده و مدتی نیز به عنوان مدیرعامل سپاسد مشغول به کار بوده است که از امروز رسما فعالیت خود را به عنوان فرمانده جدید این قرارگاه آغاز می‌کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8394

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر