3

تلاش‌ هند برای جلوگیری از فرار مغزها

  • کد خبر : 84868
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۷:۵۵

هند قصد دارد با اعمال سیاست‌های جدید آموزشی تا سال ۲۰۲۰ میلادی در زمره پنج قدرت برتر علمی جهان قرار بگیرد و این امر بدون حضور محققان و استادان معتبر میسر نخواهد شد.

 این در حالی است که هند در حال حاضر با چالشی جدی تحت عنوان مهاجرت تحصیلی دانشجویان دکتری و فوق دکتری به کشورهای خارجی و باقی ماندن این افراد در آن کشورها برای احراز شغل مواجه است.

با توجه به موارد فوق، دولت و وزارت صنایع هند با همراهی دانشگاه‌های تراز اول و موسسات فنی این کشور قصد دارند موقعیتی را فراهم کنند که نه تنها به معضل فرارمغزها پایان دهد بلکه بتواند بسیاری از محققان را برای بازگشت به کشور تشویق کند.

در حال حاضر تنها پنج درصد از دانشجویان هندی که برای اخذ مدرک دکتری به آمریکا می‌روند به کشور خود بازمی‌گردند. همچنین ۴۰ درصد از محققان هندی در خارج از این کشور فعالیت می‌کنند.

بعلاوه ۷۵ درصد از دانشمندان هندی نیز به آمریکا می‌روند. در پس این فرار مغزها یک دلیل اصلی وجود دارد و آن جدایی بین دانشگاه‌ها و موسسات تخصصی تحقیقاتی است. این فرار مغزها همچنین نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش عالی هندوستان را کاهش داده است.

پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلدنیوز، با این حال جریان فوق به آرامی در حال تغییر است چرا که هند موفق شده‌ با کمک توسعه سریع بسترهای آموزش عالی و فراهم کردن شرایط برای ترغیب بازگشت محققان جوان به کشور، روند فرار مغزها را به جذب مغزها تبدیل کند.

دانشگاه‌های برجسته هند در حال حاضرقالب آموزشی خاص موسسات آموزشی دارای رتبه جهانی را به خود گرفته و سیاست‌های جذب و پذیرش در آنها بسیار منعطف‌تر شده است. همچنین کمک‌ هزینه‌های مناسب تحقیقاتی و همکاری‌های دوجانبه صنعت و دانشگاه، تاحدودی محققان هندی را به بازگشت به کشورشان ترغیب کرده است.

ایسنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=84868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر