2

کشف یک میدان گازی در شرق عسلویه

  • کد خبر : 8512
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از کشف یک میدان گازی در شرق عسلویه خبر داد.احمد قلعه‌بانی حجم ذخایر درجای میدان گازی “مدار” را ۴۹۵ میلیارد متر مکعب با قابلیت استحصال ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: گاز این میدان معادل حجم دو فاز پارس جنوبی است. *‌* ۱۴۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا پایان […]

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از کشف یک میدان گازی در شرق عسلویه خبر داد.احمد قلعه‌بانی حجم ذخایر درجای میدان گازی “مدار” را ۴۹۵ میلیارد متر مکعب با قابلیت استحصال ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: گاز این میدان معادل حجم دو فاز پارس جنوبی است.

*‌* ۱۴۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا پایان برنامه پنجم

او با اشاره به این‌که سرمایه گذاری در صنعت نفت موجب پویایی سایر صنایع می‌شود، گفت: تا پایان برنامه پنج ساله توسعه ۱۴۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری باید صورت بگیرد.

وی با اشاره به این‌که ۱۲۰ میلیارد دلار مربوط به پروژه‌های در دست اجراست، گفت: بیش از ۷۰ میلیارد دلار باید در میادین مشترک نفت و گاز به خصوص در میدان گازی پارس جنوبی و غرب کارون سرمایه گذاری شود.

وی با اشاره به این که سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد دلار جذب سرمایه صورت گرفت این حجم از سرمایه گذاری را معادل ۹۰ درصد برنامه پیش بینی شده عنوان کرد و افزود: طبق برنامه در سال جدید باید ۲۵ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشیم.

او گفت: در پنج ماهه اول ۹ میلیارد دلار از ۲۵ میلیارد دلارجذب شد که چهار میلیارد دلار از منابع داخلی و پنج میلیارد دلار آن از منابع خارجی و اوراق مشارکت تامین شده است.

به گفته وی متوسط تامین سرمایه بین سال‌های ۸۶ تا ۸۸ ۹٫۲ میلیارد دلار بوده است.

* * ۹۸٫۶ درصد برنامه‌ تولیدی محقق شد

قلعه بانی با اشاره به این‌که در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸، ۱۵ هزار بشکه نفت خام افزایش تولید داشته‌ایم، گفت: این حجم از تولید معادل ۹۸٫۶ درصد از برنامه‌ تولید بود.

وی با طبیعی دانستن کاهش تولید نفت خام به دلیل افزایش برداشت و رسیدن به نیمه دوم عمر چاه‌ها، تاکید کرد: باید از طریق مکانیسم‌های مختلف از جمله تزریق گاز و حفر چاه تولید را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت کاهش تولید نفت خام به دلیل عدم اجازه تعمیرات در تاسیسات نفتی را رد کرد و یادآور شد: این یک وظیفه است که شرکت‌های تولیدکننده نفت در زمان‌های مشخصی به تعمیرات تاسیسات خود بپردازند.

وی در مورد اختلاف کمیسیون انرژی بر سر حجم کاهش تولید نفت نیز گفت: این یک سوء تفاهمی در ارائه حجم تولید نفت در سال مورد نظر بوده است.

به گفته وی از سال ۸۳ تا اسفند ۸۹ به طور متوسط ۹۶ هزار بشکه کاهش تولید نفت داشتیم.

وی با تایید این‌که پمپ‌های درون چاهی موجب افزایش تولید می‌شوند، گفت: این پمپ‌ها درحال حاضر تحریم هستند اما با مهندسی معکوس در حال ساخت داخلی آن‌ها هستیم.

* * روزانه ۱۰۲ میلیون متر مکعب به میادین تزریق می‌شود

وی در مورد کاهش تزریق گاز مخازن نیز گفت: از ۱۳۴ میلیون متر مکعبی که باید طبق برنامه به مخازن تزریق می‌شد تنها ۱۰۲میلیون متر مکعب تزریق می‌شود که دلیل این کاهش کمبود گاز به علت افزایش مصرف در بخش حمل و نقل، صنعت و نیروگاه‌هاست.

وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از چاه‌های گازی پارس جنوبی میزان تزریق به میادین نفتی افزایش خواهد یافت.

* * افزایش ۵۶ میلیون متر مکعبی تولید روزانه گاز تا مهر ماه

به گفته وی امروز با وارد مدار شدن گاز فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی ۳۴ میلیون متر مکعب به حجم گاز کشور افزوده شد که تا مهر ماه این رقم به ۵۶ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

* * ۱٫۵ میلیون یورو از هند دریافت شد

معاون وزیر نفت در مورد بدهی‌های نفتی کشور هند به ایران نیز گفت: تاکنون از ۴٫۷ میلیارد دلار، ۱٫۵ میلیون یورو دریافت شده است. ضمن این‌که فروش گاز به پالایشگاه‌های هند بدون هیچ کاهشی در حجم آن ادامه دارد.

* * بانک مرکزی بدهکار بودن دو کشور چین و کره‌جنوبی را مشخص می‌کند

قلعه‌بانی با اشاره به این که دریافت پول فروش نفت خام کشور بر عهده بانک مرکزی است، گفت: در صورت این‌که بانک مرکزی به ما در مورد دریافت نشدن پول فروش نفت گزارشی بدهد براساس آن تصمیم خواهیم گرفت که فروش نفت به آن کشور ادامه پیدا کند یا خیر.

بر همین اساس وی گفت: ‌تاکنون گزارشی از سوی بانک مرکزی مبنی بر بدهی نفتی دو کشور چین و کره‌جنوبی دریافت نشده است.

وی با بیان این‌که فروش نفت ایران در حال حاضر در بهترین وضعیت ممکن است، خاطر نشان کرد: هیچ شناوری نداریم که ذخیره نفتی داشته باشد. همچنین ذخایر نفتی کشور در حداقل حجم ممکن است؛ چرا که میزان درخواست نفت کشور از صادرات آن بیشتر است و به همین دلیل است که تنها دو دفعه نفت خام کشور در بورس عرضه شده است.

وی در مورد نحوه ورود شرکت‌های خارجی به پروژه‌های نفتی گفت: علاوه بر قراردادهای بیع متقابل، بای‌بک، بی.سی.اف قرارداد ایی.پی.سی.اف نیز برای حضور شرکت‌های خارجی اضافه شده است که در همین مورد چند قرارداد در حال انجام است.

وی با رد این که شرکت ملی نفت مانع از اعلام قیمت نفت خام در بورس کالا می‌شود، گفت: برخی ناهماهنگی‌های بوجود آمده پس از برگزاری برخی جلسات با مسوولان بورس حل شده است.

وی در مورد حضور پیمانکاران در پروژ‌های نفتی نیز گفت: ظرف دو سال گذشته با وجود پروژه‌های پارس جنوبی رشد خوبی در بخش حضور پیمانکاران داخلی داشتیم که همین موضوع موجب پرورش پیمانکاران فرعی شده است.

به گفته وی مشکل اصلی پیمانکاران داخلی ناتوانی در توسعه سرمایه گذاری است.

قلعه‌بانی در مورد فروش اوراق مشارکت نیز گفت: با توجه به این که پایان سال ۸۹ بانک مرکزی اجازه تنها ۳۰۰ میلیون یورو اوراق مشارکت را داده بود تنها ۹۰ درصد این اوراق به فروش رفت البته امسال امکان عرضه ۲٫۷ میلیارد یورو فراهم شده است.

وی خرید اوراق مشارکت توسط شرکت‌های بیمه را یکی از راه‌های فروش بیشتر اوراق مشارکت عنوان کرد و افزود:در صورتی که این مکانیسم نیز جواب ندهد باید به دنبال راه‌های دیگری باشیم.

وی با انتقاد به سیستم بانکی کشور که از طریق بهره افزایش سرمایه ایجاد می‌کند، خواستار حضور سرمایه گذاری بانک‌ها در پروژه‌های نفتی شد.

* * خبری مبنی بر حضورم دروزارت صنعت، معدن و تجارت نشنیده‌ام

قلعه‌بانی در پاسخ به این سوال که با حضور قاسمی در وزارتخانه از این صنعت برکنار خواهید شد، گفت: این حق هر مدیری است که تیم کاری خود را انتخاب کند.با توجه به این که خود را خدمتگزار ملت می دانم به قاسمی این اختیار را می‌دهم که مدیرانش را انتخاب کند ولی تاکنون خبری مبنی بر حضور در وزارت صنعت، معدن و تجارت نشنیده‌ام.

* * منابع مالی پارس جنوبی به یارانه‌ها تعلق نگرفته است

وی بر کناری علی وکیلی ـ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ـ را به علت مقاومت وی برای جلوگیری از اختصاص منابع مالی پارس جنوبی به یارانه‌ها را رد کرد و یادآور شد: شرکت ملی نفت برای نگهداشت تولید در سال حدود هشت میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که این معادل ۴۰ درصد از بودجه شرکت است.

*‌ * سعی خواهیم کرد حوادث را به حداقل برسانیم

معاون وزیر نفت در مورد افزایش حوادث پیش آمده در صنعت نفت در سال جاری وعده داد:‌ سعی خواهیم کرد این حوادث را به حداقل برسانیم.

* * سایپا تنها تامین کننده مالی است

وی درمورد حضور شرکت خودروسازی سایپا در پروژه‌های نفتی نیز اعلام کرد: در حال حاضر با این شرکت برای ورود به پروژه توسعه میدان فردوسی درحال مذاکره هستیم و حضور سایپا در این پروژه تنها به عنوان تامین‌کننده مالی خواهد بود.

* * فراخوان عرضه بسته‌های سرمایه گذاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار

وی از آماده بودن بسته‌های سرمایه گذاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار خبر داد و افزود: فراخوان عمومی برای حضور بخش خصوصی به زودی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته چهار میدان گازی با حجم ۶۶۰ میلییون متر مکعب کشف شده است، ارزش آن را معادل ۱۷۹ میلیارد دلار اعلام کرد/ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=8512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر