حسین نجاری قائم مقام تولید ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: در نتیجه افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه نیاز ایران خودرو به نقدینگی برای تولید، افزایش چشمگیری یافته که با احتساب عدم برخورداری از ارز دولتی، این میزان چندین برابر می شود.
وی از حل مقطعی مشکل شماره گذاری محصولات ایران خودرو نیز خبر داد و گفت: قبل از افزایش نرخ ارز، برای خرید قطعات خارجی ۱۰ درصد مبلغ گشایش اعتبارات را می پرداختیم و بقیه مبلغ را در زمان ترخیص یا شش ماه بعد از آن پرداخت می کردیم، اما امروز باید ۱۳۰ درصد ارزش هر خرید خارجی را پیشاپیش بپردازیم.
وی ضمن اظهار امیدواری برای حل این مشکلات تا پایان نیمه اول سال، نقدینگی را هم چنان مشکل اصلی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: نه تنها قطعات و مجموعه هایی مانند ایربگ، ABS ارزبری بالایی دارد، بلکه تامین قطعات داخلی نیز نیازمند نقدینگی بالایی برای خرید مواد اولیه توسط سازنده است.
نجاری یادآور شد: باوجود افزایش هزینههای تامین و تولید قطعهسازها پرداخت وام از سوی بانک ها نیز با شرایط بسیار سختی صورت می گیرد و در مجموع ارتباط میان تولید، بانک ها و سایر ارگانهایی که به نحوی تولید را پشتیبانی می کردند، دچار تغییراتی عمده شده که مشکلات نقدینگی زیادی دربرداشته است.
قائم مقام تولید ایران خودرو با اشاره به کاهش میزان تولید در سازندگان شبکه تامین، نقدینگی و افزایش هزینه های تولید را مهمترین مشکل این بخش دانست و گفت: با توجه به این که از طرف سیستم بانکی پشتیبانی خوبی از زنجیره تامین صورت نمیگیرد، نیاز مالی سازندگان باید توسط ایران خودرو تامین شود.
وی کاهش و یا توقف موقتی تولید را از جمله پیامدهای شوک اقتصادی در قطعهسازان ذکر کرد و گفت: با توجه به وضعیت نقدینگی و هزینهها، ایران خودرو صرفا بر اساس کشش بازارخودرو تولید میکند. در حال حاضر تعهدات قبلی انجام می شود و بخش عمده خودروهای کف نیز تکمیل شده است.