1

روابط با کشورهای دوست مانند تاجیکستان تقویت خواهدشد

  • کد خبر : 90805
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار گفت: بهترین توصیف برای روابط دو کشور همزبان، هم فرهنگ و هم دین این است که دو ملت شاخه هایی از تنه یک درخت هستند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، علی اکبر صالحی و همراه خان ظریفی روز چهارشنبه طی مذاکراتی در تهران، همچنین همکاریهای دو و چند جانبه را در جهت توسعه، رفاه و سازندگی منطقه موثر توصیف کردند.

وی افزود: دو ملت دارای یک روحیه، تاریخ ، پیشینه و سنتهای مشترک هستند که مسئولین دوکشور باید با بهره گیری از این سرمایه زمینه نزدیکی بیشتر دو ملت را فراهم آورند و رفت و آمد دو ملت، همکاریهای اقتصادی ، تجاری ، صنعتی ، فرهنگی و علمی را به صورت حداکثری تقویت کنند.

دکتر صالحی اظهار داشت: در خصوص بسط روابط دو کشور کارهای زیادی انجام شده و کارهای زیادی نیز وجود دارد که باید انجام شود ، لذا ضروری است توانائیها و امکانات بالقوه و مکمل یکدیگر را بالفعل ؛ و  اجراء و تکمیل طرحهای همکاریهای مشترک را تسریع کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری در ایران با شرکت ۷۲ درصد از واجدین شرایط که حیرت همگان را برانگیخت و غرب را مجبور کرد تسلیم حقایق شود، گفت: امیدواریم شاهد تحولات چشمگیری در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران با جهان بویژه غرب باشیم و در عهد جدید ، روابط با کشورهای دوستی مانند تاجیکستان بیش از پیش تقویت خواهد شد.

وی با ابراز رضایت از رایزنی و همکاریهای دو کشور در حوزه های منطقه ای و بین المللی، تقویت همکاریهای فی مابین در حوزه های انرژی بویژه نفت ، گاز ، برق ، فراورده های نفتی و حمل و نقل و راه را به نفع دو ملت و ایجاد تغییرات مثبت و بزرگ در منطقه توصیف کرد.

همراه خان ظریفی نیز در این ملاقات، برگزاری انتخابات بزرگ و در سطح بین المللی را تبریک گفت و افزود: برگزاری این انتخابات یک نقطه عطف تاریخی برای نشان دادن فرهنگ و تمدن ملت ایران بود که قابلیت بسیار بالای سیاسی ، فرهنگی و تمدنی دارد و کمتر کشوری مانند ایران با این پیشینه تمدنی و فرهنگی درجهان وجود دارد و این انتخابات با اقبال جهانی مواجه شده است.

وزیر امور خارجه تاجیکستان با تقدیر از برنامه های جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال تاجیکستان و همکاریهای مستمر دو کشور در طول سالهای اخیر در حوزه های سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و تجاری ، بر ضرورت تقویت بیشتر همکاریهای دوجانبه در خصوص طرح های مشترک حمل و نقل ، راه ، نفت، گاز و برق تاکید کرد.

وی با تاکید بر اهمیت کمیسیون مشترک دو کشور در تنظیم روابط اقتصادی و تجاری فیمابین، به حضور بیش از ۲۰۰ شرکت ایرانی در فعالیتهای اقتصادی ، تجاری ، صنعتی و عمرانی تاجیکستان اشاره کرد.

در این دیدار همچنین درباره آخرین تحولات منطقه از جمله تحولات سوریه تبادل نظر شد.

در خاتمه مذاکرات دو جانبه، وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان یادداشت تفاهمی به امضاء رساندند.

بر اساس این یادداشت تفاهم طرف تاجیکی قطعه زمینی را در تاجیکستان به منظور احداث ساختمانهای سفارت و اقامتگاه جمهوری اسلامی ایران در آن کشور به طرف ایرانی واگذار  و متقابلا طرف ایرانی نیز قطعه زمینی را در تهران برای احداث سفارت و اقامتگاه طرف تاجیکی به آنها واگذار کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=90805

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]