انتقاد از شورای رقابت در حالی افزایش یافته است که جمشید پژویان رئیس این شورا معتقد است که وی در شورای رقابت خیلی تنها است و مشکل اصلی شورا را با خودروسازان، «انحصار» بازار می داند. او می گوید که الان فقط دو خودروساز در کشور بیش از ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارند و اگر با نرخ فعلی ارز، تعرفه گمرکی را برداریم، بعید است خودروسازان بتوانند دوام بیاورند.
پیش از شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودرو در دست خودروسازان و قبل از آن در دست سازمان حمایت قرار داشت. رئیس جمهور در یک برنامه تلوزیونی با انتقاد از عملکرد خودرو سازان و وزارت صنعت وظیفه قیمت گذاری را به شورای رقابت واگذار کرد. اما حالا وزیر صنعت از شکست پروژه شورای رقابت به دلیل طولانی شدن آن خبر می دهد.
به عقیده کارشناسان اما عمده دلیل نوسان بازار خودرو خلف وعده خودروسازان با شورای رقابت در خصوص افزایش تولید است. بنا بر گزارش دفتر صنایع ماشینسازی و نیرو محرکه در اردیبهشتماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید خودرو ۵۵٫۸ درصد کاهش داشته است و در سه ماه نخست سالجاری تنها ۱۲۲هزار دستگاه خودرو تولید شده است. اما این کاهش عمدی با هیچ واکنشی از سوی شورای رقابت مواجه نشده است.
حسن زمانیافشار رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو کشور با بی تاثیر دانستن تحریم های جدید بر قیمت خودرو معتقد است که قیمت این محصولات با توجه به تعادل عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین میشود و هرچه میزان عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد به همان نسبت نیز قیمت خودروهای داخلی تثبیت شده یا کاهش خواهد یافت.
با این حال احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از عدم توجه به درخواست افزایش مجدد قیمت می گوید: «براساس توافقات انجام شده با شورای رقابت مقرر بود خودروسازان فروش خودروهای پرتیراژ خود را با قیمت توافقی آغاز کنند و پس از تورم سهماهه اول سال در قیمتها تجدید نظر لازم انجام گیرد اما هنوز هیچ خبری از اجرایی شدن این توافق نیست.»
در خواست خودروسازان در میانه کشمکش سازمان حمایت و شورای رقابت حاکی از این واقعیت است که خودروسازان جز به آزادسازی قیمت ها راضی نمی شوند و حاضر نیستند با هیچکدام از این مراجع در خصوص قیمت گذاری محصولات خود در بازار انحصاری همکاری کنند.
فرارو