5

عقب ماندگی ۷۰۰ ساله زنان از مردان در هالیوود+تصاویر

  • کد خبر : 92760
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰

جینا دیویس، بازیگر فیلم “تلما و لوئیس”، تولید کننده و نویسنده، پیش بینی می کند که بر اساس نسبت شخصیت های مرد به زن در فیلم های هالیوودی، ۷۰۰ سال زمان لازم است تا به برابری جنسیتی در بازیگری و مجری گری دست یابیم.

وی معتقد است که هنوز این صنعت تغییر نکرده و در حال تغییر نیز نمی باشد. وی در گفتگویی با رادیو “ان پی آر” ایالات متحده گفت که هر بار فیلمی با بازیگر زن به صحنه می آید، رسانه ها با هیجان می گویند که این همه چیز را تغییر خواهد داد؛ همان چیزی که با فیلم “تلما و لوئیس” اتفاق افتاد، ولی چیزی تغییر نکرد.

مطالعه ای با سفارش موسسه جینا دیویس در باره “جنیست در رسانه ها” نشان داده است که با وجود این که زنان نیمی از مخاطبین سینما را تشکیل می دهند، ولی تنها یک نقش در مقابل هر سه نقش در فیلم های خانوادگی و برنامه کودکان متعلق به زنان می باشد.

این تحقیق همچنین نشان داده است که تنها ۳.۴% مدیریت در صنعت و ۴.۵% سیاستمداران سطح بالای به نمایش درآمده در سینما از زنان تشکیل می گردد. بر اساس نتایج تحقیق دیگری که در کشورهای استرالیا، کانادا، کلمبیا، یونان، ایتالیا، ژاپن، کره، نروژ، بریتانیا و ایالات متحده انجام گرفته است، شکاف جنسیتی – بدون در نظر گرفتن ثروت و یا سیاست های این کشورها – همچنان وجود دارد و زنان هنوز هم به حاشیه رانده شده و مردان اکثریت چهره های برجسته جهان سیاست را تشکیل می دهند. به گفته جیمز کوران، استاد دانشگاه لندن و یکی از ۱۵ محقق این پروژه، این واقعیت که زنان در سراسر جهان از نروژ گرفته تا کلمبیا دانش کمتری از سیاست دارند، را بسیار تعجب آور می داند.

نتیجه این مطالعه نشان می دهد که شکاف جنسیتی در دانش سیاسی در کشورهای توسعه یافته گسترده تر از کشورهای کمتر توسعه یافته می باشد و همچنین به نظر می رسد که شکاف دانش سیاسی متاثر از سیاست های برابری کشورها نمی باشد. این شکاف در کشورهایی که سیاست های برابری در سطح بالاتری در آن اعمال می گردد مانند نروژ، در مقایسه با کره جنوبی، گسترده تر می باشد.

طبق پژوهش دیگری در بریتانیا، زنان به طور متوسط ۳۹% درگیر سیاست بوده، درحالی که این مقیاس در مردان ۵۸% می باشد. در تمام ده کشور مورد مطالعه، زنان در رابطه با مطلع بودن از خبر، امتیاز به مراتب پایین تری از همتایان مرد خود داشتند و فقدان علاقه به خبر در بسیاری از زنان منجر به آن شده است که پوشش خبری به شدت به منابع مردان تعلق بگیرد و زنان در رسانه ها کمتر مطرح گردند. به طور کلی زنان تنها در ۳۰% گفتگوهای خبری این کشورها شرکت داشته و بیشتر در اخبار “نرم” مانند خانوادگی، روش زندگی یا فرهنگ شرکت می کنند.

کارشناسان بر این باورند که مشارکت کمتر زنان در سیاست و سایر موقعیت های بالای دولتی باعث می گردد که کمتر به اخبار علاقه نشان بدهند. کارولین کریادو، بنیان گذار اتاق زنان، گروهی که در تلاش است تا عدم تعال جنسیتی در رسانه ها را مطرح کند، می گوید که از نتایج این تحقیق متعجب نیست؛ زیرا زنان در صورتی خود را بخشی از بحث احساس خواهند کرد که در اخبار منعکس شده باشند. وی معتقد است که دختران با بی علاقگی و پسران با علاقه به سیاست به دنیا نمی آیند، بلکه پسران با این درک که سهم عمده ای در سیاست دارند و مردم به آنان گوش خواهند داد، شکل می گیرند.

 

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده انجام گرفت، نشان داده است که در ایالات هایی که نماینده زن در مجلس نداشتند، ۶۵% مردان و ۵۱% زنان می توانستند یک نفر از نمایندگان مجلس را نام ببرند، در حالی که در ایالات هایی که در مجلس نماینده زن داشتند، این میزان به ۷۵% در مردان و ۷۹% در زنان تغییر می یابد.

داشتن اوقات فراغت کمتر نیز یکی از عوامل موثر شناخته شده است، افراد مسن تر از هر دو جنس بیشتر به اخبار علاقه نشان می دهند. پروفسور کارن می گوید که زنان با داشتن بچه، شغلی خارج از خانه و وظایف خانه داری بیشتر، زمان کمتری نسبت به مردان برای مطالعه خبر دارند.

دیویس می گوید که آنچه به کودکان آموزش داده می شود، این است که زنان و دختران در مقایسه با مردان و پسران، از اهمیت کمتری برخوردارند و چنانچه جنسیتی کردن شخصیت سازی حتی در برنامه کودکان را نیز به آن بیافزائیم، تاثیر عظیم آن را درمی یابیم. تنها ۲۸% شخصیت های فیلم های پرفروش هالیوود سال گذشته زن بودند که بر اساس تحقیق دانشکده آنبرگ در کالیفرنیای جنوبی، به نسبت پنج سال گذشته این نسبت سه درصد کاهش داشته است.

لیندا ابست، تولید کننده فیلم هالیوود، می گوید که با فروپاشی بازار دی وی دی، هالیوود جهت درآمد بیشتر به اجبار به جلب مخاطبان آسیایی و آمریکای جنوبی رو کرده است که اغلب فیلم هایی با جلوه های ویژه بزرگ و دیالوگ کم را می پسندند. همچنین، فروش فیلم های کمدی، عاشقانه و درام در خارج از ایالات متحده ناموفق می باشد و بازاریابی هالیوود بر اساس این طرز تفکر که “زنان در نهایت خواهند رفت” می چرخد.

موسسه دیویس از سازمان ملل برای اولین مطالعه جهانی در مورد نقش زنان و دختران در فیلم های خانوادگی و تاثیر عظیم چنین تصاویری، درخواست کمک کرده است. لاکشمی پوری، سرپرست زنان سازمان ملل، معتقد است که نمایش جنسی فیلم ها بر روی درک زنان، اعتماد به نفس و روابط آنان تاثیر می گذارد. وی می گوید که نمی توان اجازه داد که تصویر منفی از زنان و دختران باعث از دست دادن دستاوردهای برابری جنسیتی و توانمند سازی – که به سختی بدست آمده است – گردد. وی امیدوار است که این مطالعات اثر مثبتی بر درک زنان در جوامع مختلف بگذارد. این مطالعات در استرالیا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، روسیه، اسپانیا و انگلستان انجام خواهد گرفت.

 

 

سایت شهرزاد نیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=92760

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]