برنامه تجاری ناسا تلاش برای ارائه کمک هزینه به توسعه سیستمهای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آنها از ایستگاه فضایی است.
براساس اطلاعات پیش نویس این درخواست، وقتی که ناسا نخستین مراحل را انجام داد، هر سال سه پرواز از این دست صورت می گیرد تا فضانوردان به ایستگاه فضایی برسند.
پیش از انتشار جزئیات آخرین مراحل در پاییز امسال، سازمان فضایی آمریکا همایشی طی روزهای اول و دوم آگوست (۱۰ و ۱۱ مرداد ماه) را با حضور فعالان این صنعت در مرکز فضایی کندی در فلوریدا برگزار می کند.
انتظار می رود که این قرار دارد یک معامله با قیمت مشخص باشد که براساس قوانین مالکیت فدرال امضا می شود. تاکنون ناسا عمدتا به بودجه قانون توافقات فضایی متکی بوده تا بتواند کمک هزینه ساخت فضاپیماهای تجاری را تأمین کند.
درحال حاضر به رغم این که گفته می شود این رقابت باز و آزاد است اما کارشناسان اعتقاد دارند که شرکتهایی بهترین فرصت را در اختیار دارند که ناسا درحال حاضر روی آنها به عنوان دور سوم برنامه تجاری خدمه سرمایه گذاری کره است. درمیان این شرکت ها می توان به سیستمهای اکتشافات فضایی بوئین، هیوستن، سیستمهای فضایی شرکت سیرا نوادا از لوئیس ویل و فناوریهای اکتشاف فضایی ( اسپیس ایکس) اشاره کرد.
درحال حاضر بوئینگ و اسپیس ایکس روی کپسولهای فضایی کار می کنند و سیرا نوادا روی طراحی هواپیمای “لیفتینگ بادی” کار می کند. هر سه فضاپیما می تواند دربرگیرنده ۷ نفر باشد.
ناسا اعلام کرده برای تحقق وعده خود در تاریخ مشخص شده به ۸۰۰ میلیون دلار بودجه در سال نیاز دارد، درحالی که این مبلغ صدها میلیون دلار بیشتر از چیزی است که کنگره برای این برنامه تعیین کرده است.
پس از بازنشسته شدن شاتلهای فضایی ناسا، این سازمان برای انتقال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی به سایوزهای روسیه متکی شد که برای این امر مبالغ چشمگیری را به روسیه پرداخت می کند، طراحی کپسول فضایی شرکت اسپیس ایکس که درحال حاضر تنها محموله به ایستگاه فضایی ارسال می کند نخستین گام ناسا برای تجاری سازی این عرصه تلقی می شود، اما این کپسولهای تجاری تاکنون توانایی انجام سفرهای دارای سرنشین را نداشته اند.
مهر