1

باورها و ارزش‌های کلیدی در آموزش عالی

  • کد خبر : 96202
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴

متن ذیل توسط دکتر جعفر میلی منفرد جهت انتشار در اختیار فرارو گذاشته شده است. این مطلب بخشی از برنامه های ارائه شده دکتر میلی منفرد به مجلس برای تصدی وزارت علوم در کابینه یازدهم است.

یک – آموزش و پژوهش هزینه نیستند، بلکه گونه‌ای سرمایه‌گذاری کلیدی برای توسعه و پیشرفت پایدار و مهم‌ترین عوامل در تولید ارزش افزوده در اقتصاد نوین به شمار می‌روند. دانشگاه‌ها دارای هویتی انسان‌ساز، ارزشمند و خدامحور هستند و بر این باورم که دانشگاهیان، آموزش، پژوهش و نوآوری همچنین مدیریت در هر سطحی را خدمت، عبادت، و افتخار می‌دانند و کار خود را به گونه‌ای سامان می‌دهند که از رشد و تعالی جامعه علمی با گرامی‌داشت کرامت و رشد انسانی دانشگاهیان پاسداری شود.

بر این پایه، با باور ژرف به قانون‌مداری، نظم، تعهد، سخت‌کوشی، و وجدان کار؛ از آزاداندیشی، آزادی بیان، کار گروهی، و انتقاد پذیری پشتیبانی می‌کنم. گرامی‌داشت حقوق دیگران، احترام و اعتماد به دانشگاهیان، و شفافیت و صداقت در برخورد با آنها از بنیادهای کار وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها هستند.

دو- توسعه و پیشرفت پایدار، درون‌زا، و متوازن از مسیر توسعه علمی و تعالی معنوی جامعه می‌گذرد. در این راه، کمک به رشد و توسعه فرهنگ، آگاهی تاریخی، سرمایه اجتماعی، مشارکت همگانی، جامعه‌پذیری، و تعالی فرهنگی از کارکردهای کلیدی دانشگاه‌ها هستند. دانشگاهیان خلاق، کارامد، پرتلاش، دانشور، آگاه، و دارای آزادی علمی و امنیت شغلی؛ توسعه و پیشرفت مبتنی بر دانش را با همراهی مردم، در کشور راهبری می‌کنند و استقلال کشور و توان دفاع غیرعامل آن را بیش از پیش به ارمغان می‌آورند.

سه – محور کلیدی سیاست‌گذاری و مدیریت، توجه به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و منافع ملی است و باور دارم که دانشگاهیان با آرمانی مشترک، همواره منافع ملی را از منافع دانشگاه و منافع دانشگاه‌ را از منافع خود برتر می‌دانند.

هر کنش مدیریتی خرد یا کلان در وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید با سیاست‌های رسمی نظام، قوانین و مقررات، و اعتدال‌گرایی هماهنگ باشد و نباید شأن، جایگاه، و استقلال علمی دانشگاه و دانشگاهیان را به هیچ بهایی مخدوش سازد. هر تصمیم، به ویژه آنهایی که راهبردی هستند، باید بر پایه رویکرد علمی و با مطالعه و پژوهش باشد و در فرایند اتخاذ آن تصمیم از مشارکت دانشگاهیان فارغ از گرایش سیاسی آنان استفاده شده باشد.

در این میان، قوانین و مقررات جاری را محترم، ولی بهبود پیوسته آنها را بایسته می‌دانم. مدیران وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید در برابر جامعه و ذی‌نفعان داخلی و خارجی پاسخ‌گو باشند. از این رو، هر مدیر در هر مرتبه و مقام باید مسئولیت تصمیم‌ها و کارهای خود را بپذیرد و پاسخ‌گوی پیامدهای آن باشد.

چهار- اعتلای اخلاق و معنویت اسلامی و فرهنگ دینی، پایه تولید علم و دانش سودمند و استفاده درست از آن است. دانشگاه‌ها با پرهیز از آفت سیاست‌زدگی، افزون بر گسترش آموزش‌های تخصصی، باید به گسترش اخلاق، معنویت، و آزاداندیشی در دانشگاه و جامعه برای تربیت انسان‌های فرهیخته و شایسته و دارای دانش پیشرفته و توان کارآفرینی، خلاقیت، و نوآوری بپردازند و به‌ویژه، اخلاق حرفه‌ای را به شکل برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شده آموزش دهند تا برون‌داد نظام آموزش عالی، پژوهش، و فناوری، افزون بر پیشبرد بهره‌وری و شکوفایی علمی (س.ع.)؛ جامعه دانش‌ بنیان، عدالت محور، و برخوردار از انسان‌های پاک، آگاه، اندیشمند، و ماهر باشد (س.چ.).

پنج – رشد و توانمندسازی کشور در علم و فناوری و معنویت بر دوش دانشگاه‌هایی توانمند با به‌کارگیری نخبگان و دانشمندانی در تراز جهانی (ق.ب.: ماده ۱۸) با قدرت دانش‌افزایی، ایده‌پردازی، و ثروت‌آفرینی و با مدیریت دانشگاهیان است. در این زمینه، تفکر خلاق، نوآوری، و نظریه‌پرداری علمی را شالوده آموزش و پژوهش؛ گسترش علم و دانش سودمند را در گرو آزاداندیشی، آزادی عمل، و آزادی نقد؛ و دانشگاه را کانون نظریه‌پردازی‌ آزادانه و نقد آگاهانه می‌دانم که با گسترش قانونمند تشکل‌های علمی، صنفی، سیاسی، و اسلامی در دانشگاه‌ها، بیش از پیش گسترش خواهند یافت.

شش – بدون بازآفرینی و توسعه نظام آموزشی کشور؛ توسعه علم و فناوری بر پایه نیازها، مزیت‌ها، ظرفیت‌ها،‌ و پیشرفت‌های نوین علمی شدنی نیست. این بازآفرینی و توسعه را به عنوان هدفی والا برای وزارت علوم و دانشگاه‌ها باور دارم و دست‌یابی به آن را با مشارکت فعال و پیوسته و هماهنگی در سیاست‌گذاری در نظام آموزش عالی، پژوهش، و فناوری و کاربست همه ظرفیت‌های ملی شدنی می‌دانم.

هفت – مردان و زنان آگاه، توانمند، و برخوردار؛ جامعه‌ای بهتر و توسعه‌یافته‌تر را برای خود و فرزندانشان بنا می‌کنند و مردم آگاه از حقوق و مسئولیت‌های خود، کارایی و اثربخشی بیشتری خواهند داشت. جامعه مبتنی بر دانش، با مردمی آگاه و مسئول و در پی صلحی جهانی و محیط زیستی سالم و پیشرفتی پایدار به اعتلا خواهند رسید. در این راه، دانشگاه را دارای رسالتی جهانی و علم را دستاوردی جهانی و از آن همگان و هر گونه محدود ساختن دسترسی به آن را نادرست می‌دانم.

هشت – متون، محتوا، و برنامه‌های آموزشی و درسی چشمه‌هایی از معرفت الهی و انسانی هستند که تازگی و سلامت آنها، روزآمدی و بالندگی دانشگاه‌ها و دانش‌آموختگان را در پی خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=96202

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر