1

من را به خاطر «آنها» رد صلاحیت کردند

  • کد خبر : 96399
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶

یک روز مانده به نشست مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای کابینه دولت حسن روحانی، صفحات روزنامه‌ها پر از اخبار و یادداشت‌ها و گمانه‌زنی‌ها‌‌ درباره تأیید صلاحیت و رأی اعتماد مجلس‌نشینان به کابینه است.

روزنامه‌های صبح امروز به استقبال جلسه رأی اعتماد مجلس به کابینه رفته‌اند و به گمانه‌زنی‌های گوناگون درباره وزرا پرداختند. به غیر از این، سخنان‌ هاشمی در گفت‌و‌گو با سایت رسمی‌اش و حرف‌های مشایی درباره رد صلاحیتش ـ که آن را به خاطر «هاشمی» دانسته ـ از موضوعات مهم روزنامه‌های صبح بود.

روزنامه‌های نزدیک به دولت در شماره امروز خود به سراغ وزرایی رفته‌اند که در این چند روز، بیشترین حمله را از سوی مخالفان داشته‌اند؛ آنها سعی در برطرف کردن شبهات پیرامون این گزینه‌های کابینه داشته‌اند.

حمایت ۲۳۵۱ استاد دانشگاه از وزیر پیشنهادی علوم (اعتماد)، برنامه‌های میلی منفرد برای وزارت علوم (شرق)، موافقان بیژن زنگنه چه کسانی هستند؟ (بهار)، چرا باید به ربیعی اعتماد کرد؟ (قانون)، مرد نفت در راه احیای صنعت حیاتی کشور (ایران)، حمایت بنگاه‌های صنعتی از وزیر پیشنهادی صنعت و معدن (ایران)، تنها بخشی از تیترهای روزنامه‌های امروز در حمایت از وزرای کابینه‌ای است که گویا بر لبه تیغ حرکت می‌کند.

با این حال، بهار روزهای پیش رو را روزهای «آزمون تعامل مجلس با دولت» خوانده است.
صفحه نخست روزنامه ایران امروز سر و شکلی دارد که خبر از همراهی تیم جدیدی با این روزنامه دارد. در آخرین روزهای هفته گذشته بود که محمد تقی روغنی‌ها، ‌سرپرست مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران ‌شد و امروز در یادداشتی با تیتر «ایران؛ تدبیر، امید و اعتدال» از رویکرد جدید این روزنامه در دولت جدید خبر داده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «اثربخشی رسانه‌ها بر افکار عمومی، حاصل صداقت در کلام رسانه است و زمانی شکل می‌گیرد که مخاطبان در دوره‌ای نه چندان کوتاه، راستی سخن را احساس کنند و در فراز و نشیب‌های گوناگون، ماندگاری و پایداری راسانه‌ بر این مهم را تجربه کنند.

نزدیک به دو دهه پیش، روزنامه ایران‌ زمانی که به میان مردم آمد، چنین رویکردی را برگزید و از همین روی بود که از پرشمارگان‌ترین روزنامه‌های کشور شد؛ بنابراین، در دوره جدید انتشار روزنامه ایران، برآنیم تا پایبندی بر این میثاق را با خوانندگان تجدید کنیم».

این روزنامه در ادامه در صفحات متعدد، گزارشی درباره هر یک از اعضای کابینه دولت دکتر روحانی در آستانه جلسه رأی اعتماد مجلس ‌منتشر کرد؛ گزارشی در خصوص بیژن نامدار زنگنه با رویکرد پرداختن به قرارداد کرسنت که به نظر چشم اسفندیار او در جلسه کسب رأی اعتماد است، برنامه‌ها و زندگی نامه وزیر ارتباط و فناوری اطلاعات، حمایت بنگاه‌های صنعتی از نعمت‌زاده، تنها بخشی از گزارش‌های امروز ایران در خصوص کابینه است.

اما به جز گزارش‌های فراوان روزنامه‌ها در خصوص کابینه و جلسه رأی اعتماد سخنان روز گذشته آیت الله هاشمی رفسنجانی، راهیابی بسکتبالیست‌های کشورمان به رقابت‌های جهانی، سرقت توپ نقره‌ای و یک میلیاردی AFC از فدراسیون فوتبال، تنها بخشی از اخبار مهم روزنامه‌های صبح امروز بود.

روزنامه تهران امروز اما علاوه بر اختصاص عکس یک خود به اقامه نماز عید فطر به امامت مقام معظم رهبری در یکی از تیترهای صفحه نخست خود از «نامه سران اروپا برای بهبود رابطه با ایران» خبر داده و ‌‌در گزارش خود می‌نویسد: «نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان با ارسال نامه و پیام به روحانی، خواستار بهبود رابطه با ایران شدند. چند نفر از سران کشورهای اروپایی مانند انگلستان و آلمان با نگارش نامه یا ارسال پیام به حسن روحانی خواستار بهبود رابطه با ایران شده‌اند. درخواست بهبود رابطه با ایران پس از آن اعلام شده است که حسن روحانی در نخستین نشست خبری خود پس از آغاز به کار به‌عنوان رئیس‌جمهورجدید، به تشریح رئوس سیاست خارجی ایران پرداخت و خواست که مذاکرات جدی بین ایران و غرب در تمام زمینه‌ها از جمله مسأله هسته‌ای انجام شود. به‌دنبال این کنفرانس مطبوعاتی، مقامات ارشد اتحادیه اروپا، ‌انگلیس، ‌آلمان و اسپانیا هم برای گسترش روابط با ایران علاقه نشان دادند. البته پیش‌تر کا‌ترین اشتون، ‌مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به روحانی از آمادگی جدی گروه ۵+۱ برای گفت‌وگو با ایران خبر داده و تاکید کرده بود که این مذاکرات هرچه سریع‌تر آغاز شود. اشتون در این نامه اظهار امیدواری کرده تا ایران و غرب در دوره دولت جدید به سمت و سوی کاهش تنش‌ها حرکت کنند. در تازه‌ترین تحول هم دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با ارسال نامه‌ای به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور، نسبت به بهبود روابط تهران ـ لندن در دولت جدید ایران، ابراز امیدواری کرد‌».

آیت الله هاشمی رفسنجانی مصاحبه‌ای با سایت شخصی خود انجام داده که به تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌های امروز تبدیل شده است. «اقبال مردم به «اعتدال» جایگاه «خشکه مقدسی»‌ها را تحلیل می‌دهد»؛ تیتری بود که بهار برای این مصاحبه برگزیده بود.
در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «رئیس مجمع تشخیص مصلحت در ارتباط با این مسأله که با وجود جریانات افراطی و تندرو آن هم تحت لوای شعائر اسلامی این کار سخت نخواهد بود، پاسخ داد: «این‌ها به اشتباه واقع‌گرایی اسلامی را با سکولاریزه‌شدن اشتباه می‌گیرند؛ زیرا حرکت اعتدال به سمت اسلامی‌شدن منطقی است. مقصد اعتدال، واقع‌گرایی اسلامی است. با گسترش اعتدال در جامعه و افزایش و اقبال هرچه بیشتر مردم به آن، قطعا جایگاه متزلزل خشکه‌مقدسی‌ها بیش از پیش تحلیل خواهد رفت. از طرف دیگر نیز بعضی اسلام‌شناس‌ها، حوزه‌ها و حتی افراد حزب‌اللهی هم کم‌کم احساس می‌کنند بعضی سخت‌گیری‌ها جواب نمی‌دهد و از جامعه اسلامی چیزی جز عده‌ای قلیلی برایشان باقی نمی‌ماند‌».‌

روزنامه شرق هم تیتر یک امروز خود را به ماجرای روایت مشایی از رد صلاحیت خود اختصاص داده و در گزارشی با نام «رد صلاحیت مشایی به روایت مشایی» می‌نویسد: «اسفندیار رحیم‌مشایی در اولین اظهاراتش پس از پایان دولت دهم، در جمع هواداران خود گفته است: «حالا می‌پرسند شما چرا آمدی؟ دو فرض داشت؛ یک فرض این بود که تایید نشویم و یک فرض هم تأیید شدن بود. من قبول دارم که این یک ریسک بود، اما ما ناچار از پذیرش ریسک بودیم و راه دیگری نداشتیم. اگر تأیید می‌شدیم با رأی بالایی هم انتخاب می‌شدیم. در این تردیدی نیست… ما آمدیم به هر حال و ریسک را هم پذیرفتیم. برخی‌ها فکر کردند ما خیلی مشتاقیم. به‌خدا به پیر به پیغمبر، یک لحظه احساس ریاست‌جمهوری در من شکل نگرفت. ما تکلیفمان این بود و به تکلیفمان عمل کردیم. ما سعی کردیم به مسئولیتمان عمل کنیم. یک انتظار تاریخی از ما وجود داشت که در صحنه حضور یابیم‌».

او در ادامه با اشاره به ردصلاحیتش از سوی شورای ‌نگهبان‌ به ‌طور تلویحی آن را بهانه‌ای برای ردصلاحیت هاشمی‌رفسنجانی دانسته و گفته است: «باید می‌آمدیم. ما اگر نمی‌آمدیم افراد دیگری می‌آمدند. ما می‌گفتیم می‌آیند، آن‌ها می‌گفتند آن افراد دیگر نمی‌آیند، ما اما تأکید داشتیم که (اگر ما نیاییم) آن‌ها می‌آیند. ما اگر نمی‌آمدیم با چه بهانه‌ای می‌خواستند «آن‌ها» را حذف کنند‌».

روزنامه اعتماد در صفحه حوادث خود درباره ماجرای سرقت توپ یک میلیون دلاری نقره AFC می‌نویسد: «تلاش نافرجام فروش ۳ میلیونی توپ نقره‌‌ای یک میلیون دلاری، کارآگاهان پلیس تهران توپ فوتبال نقره‌یی را از چنگ دو سارق درآوردند که قرار بود یک میلیون‌دلار به فدراسیون فوتبال آسیا (AFC) فروخته شود. تیم جنایی پلیس آگاهی پایتخت در حالی ردزنی سارق یا سارقان نقره‌کاری‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه صنایع‌دستی و عتیقه‌جات را انجام می‌دادند که هماهنگی پلیس و کسبه نتیجه داد و دزدان به تله افتادند. سرهنگ کارآگاه جان‌پرور، رییس‌ پایگاه دوم پلیس آگاهی پایتخت در تشریح این عملیات به پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران گفت: برای ردزنی سارق یا سارقان به همه کسبه‌یی که در کار عتیقه‌جات و فروش صنایع‌دستی فعال بودند تصویر توپ فوتبال نقره، نامه‌بازکن نقره‌‌ای و جام ساخته شده از نقره را داده بودیم که تیزهوشی عتیقه‌فروشی در محدوده خیابان آزادی به کمک ما آمد و کارآگاهانمان توانستند دزدان این سه شیء قیمتی را به دام اندازند‌».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=96399

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر