1

پیشنهادی برای اتمام مسکن مهر

  • کد خبر : 98045
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۵:۵۸

با اینکه دولت جدید خود را به اتمام پروژه مسکن مهر متعهد نشان می دهد، اما و اگرهای وزرای اقتصاد و مسکن در این خصوص حاکی از مشکلات پیش روی دولت است.

وزیر مسکن در تازه ترین اظهار نظر خود به مردم توصیه کرده است که از میان «ارزانی» و «مسکن مهر» یکی را انتخاب کنند و از رئیس سابق بانک مرکزی نقل قول کرده است که ۴۰ درصد افزایش پایه پولی مربوط به اجرای پروژه مسکن مهر و تسهیلات پرداختی به این طرح است. روز گذشته وزیر اقتصاد نیز از سهم ۵۰ درصدی مسکن مهر در افزایش نرخ تورم سخن گفته بود.

تبعات اقتصادی مسکن مهر در حالی است که دولت به یک میلیون و پانصد هزار نفر به طور مستقیم و ۱۰ میلیون نفر به طور غیر مستقیم در این خصوص متعهد است. ادامه این پروژه دولت را در یک دوراهی تصمیم قرار داده است.

دکتر علی نوذرپور رییس کمیته مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت در خصوص معضل مسکن مهر گفت: «دولت جدید اشتباه دولت قبل را تکرار نخواهد کرد و با این قضیه به طور «چکشی» مواجه نخواهد داشت. به دلیل درگیری ۱۰ میلیون نفر در این پروژه دولت نمی تواند از تعهدات خود بگذرد.»

دکتر نوذرپور ادامه داد: «این پروژه از ابتدا با انتقاد کارشناسان مواجه بود. شتابزدگی، عدم مطالعه کارشناسی و تبعات سنگین اقتصادی و فقدان نگاه شهر سازی در این پروژه از نکاتی بود که در این مدت هشدار داده شد. به لحاظ کیفیت نیز واحدهای مسکن مهر به دلیل افزایش هزینه ها با مشکل مواجه است.»

وی در خصوص ادامه این پروژه گفت: «در قدم اول باید واحدهای آماده واگذار شود و سپس به سمت رفع کمبودهای این واحدها اعم از آب و برق و تلفن و دیگر موارد رفت. در این بخش بار اصلی به دوش شهرداری ها است. اما دولت هم ناچار است به دلیل تعهداتش بخشی از این منابع را تامین اعتبار کند.»

رییس کمیته مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت افزود: «به دلیل اینکه پدیده مسکن مهر یک پدیده اجتماعی- اقتصادی است رویکرد دولت در این زمینه باید تدریجی باشد. دولت باید با آماده سازی اذهان مردم و با روشن کردن موانع و مشکلات به نحوی به توقعات متقاضیان پاسخ دهد که برای سایر مردم مشکل ایجاد نکند.»

دکتر نوذرپور در خصوص باقی واحدها که هنوز در دست ساخت است گفت: «جهت گیری دولت باید به سمت بخش خصوصی باشد. دولت باید با یک سری تسهیلاتی اقبال انبوه سازان بخش خصوصی را به مسکن مهر جلب کند. همچنین باید آهسته آهسته بار بخش مسکن را به دوش بخش خصوصی بگذارد و از جایگاه کارفرما خارج شود.»

وی افزود: «علاوه بر این بخشی از تامین منابع برای ادامه مسکن مهر باید از طریق تشویق مردم به پس انداز صورت بگیرد. پس انداز علاوه بر این می تواند با جمع آوری نقدینگی موجب کاهش تورم شود.»

این کارشناس بخش مسکن در پایان گفت: «دولت با درگیر کردن شهرداری ها در ادامه مسکن مهر می تواند از آورده این بخش نیز بهره مند شود. شهرداری ها نیز باید در انجام پروژه های خود برای پروژ مسکن مهر اولویت قائل شوند. عدم توجه به مسکن مهر در ادامه تبدیل به معضل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=98045

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر