خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: هر یک از این خودروها دستکم دهها هزار یورو قیمت دارند و این بدین معنا است که یک فرد عادی در ساحل عاج با کف حقوق باید چندین دهه کار کند تا بتواند یک خودروی این چنینی بخرد! این در حالی است که به تازگی حداقل دستمزد در ساحل عاج با ۶۰ درصد افزایش به حدود ۹۰ یورو در ماه رسیده است.
ایسنا:با این حال در محلههای اعیاننشین ابیجان، خیابانها محل جولان خودروهای لوکسی هستند که حتی در پایتختهای کشورهای اروپایی نیز نمیتوان نظیر آنها را دید.
خودروهای لوکس در آفریقا
این داستان در شهرهای نظیر ژوهانسبورگ، لاگوس و حتی لیبرویل هم تکرار میشود. در پایتخت گابون مشاهده صفوف خودروهای شاسی بلند (SUV) در خیابانها امری عادی است.
ثروتمندان آفریقا خودروهای بزرگ دو دیفرانسیل را دوست دارند زیرا این خودروها نه تنها در جاده و شرایط بد عملکرد خوبی دارند بلکه نقشی نمادین ایفا میکنند.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی فدراسیون واردات خودروی گابون ۷۰ درصد از ۶۰۰۰ دستگاه خودروی فروخته شده در سال از نوع دو دیفرانسیل هستند که اغلب ساخت ژاپن میباشند.
یکی از واردکنندگان خودرو که خواست نامش فاش نشود، گفت: اینجا یا باید خودروی ۴×۴ داشته باشید یا هیچ!
به گفته وی برای مردم گابون خودروهای شاسی بلند به نماد موفقیت تبدیل شدهاند و از داشتن خانه مهمتر است.
به گفته یک کارشناس صنایع خودروسازی که خواست نامش فاش نشود، در ساحل عاج خودروهای لوکس سه درصد از کل ۸۰۰۰ خودروی جدید فروخته شده در سال را تشکیل میدهد.
وی ادامه داد: با این حال مشتریان خاصی هستند که همیشه دنبال خودروهای گران قیمت و شاسی بلند هستند.
اما مالیات بالایی که برای خودروهای جدید اعمال میشود، باعث شده است که بازار خودروهای دست دوم در آفریقا رونق یابد. بخش عمدهای از خودروهای لوکس از این طریق از اروپا، آمریکا و یا حتی خاورمیانه وارد آفریقا میشود و این مساله صرفا محدود به خودروهای شاسی بلند نیست.
غیر از خودروهای شاسی بلند که در خیابانهای ابیجان جولان میدهند، واردکنندگان، خودروهای اسپورت نظیر لامبورگینی و فراری را نیز در لیست خودروهای وارداتی خود به آفریقا دارند.
ایسیاتا ائتارا، از رهبران سابق شورشیان که اکنون به عنوان یک مقام امنیتی مشغول به کار است، به تازگی در حال رانندگی با یک خودروی مازراتی در تلویزیون نشان داده شده است.
نمایش خودروهای لوکس نشاندهنده این است که میزان ثروت در آفریقا به رغم افزایش تعداد فقرا در این قاره در حال افزایش است.
بانک توسعه آفریقا در سال ۲۰۱۱ تعداد آفریقاییهای طبقه متوسط را ۳۰۰ میلیون تن اعلام کرد.
مجله اقتصادی “ونچر” به تازگی آمار میلیاردرهای آفریقایی را ۵۵ تن اعلام کرد؛ آماری که در مقایسه با رقم پیشین سه برابر شده است.
این مجله نیجریهای اعلام کرد که رقم اعلام شده از تعداد واقعی کمتر است زیرا بسیاری از آفریقاییها علاقه چندانی به افشای میزان واقعی ثروتشان ندارند.
تولیدکنندگان خودروهای لوکس افرادی نیستند که از کنار این ثروت بادآورده به راحتی عبور کنند.
پورشه به تازگی یک نمایشگاه جدید در جزیره ویکتوریا که از مناطق اعیاننشین لاگوس است، تاسیس کرده است.
میزان فروش این شرکت خودروساز آلمانی در آفریقای جنوبی طی دو سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است.
به گفته کریستر اکبرگ، مدیرفروش پورشه در خاورمیانه و آفریقا، این شرکت به تازگی فروشگاههایی را در آنگولا، غنا و نیجریه افتتاح کرده است.
بر اساس آمار اعلام شده پورشه در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در جنوب و مرکز آفریقا به فروش رسانده است؛ رقمی که طبق اذعان مدیران این شرکت خودروسازی بسیار امیدوارکننده است.
شرکای محلی نیز به دنبال همکاری با شرکتهای خودروسازی در کشورهایی نظیر کامرون، کنگو، اتیوپی، گابون، ساحل عاج، نامیبیا، سنگال، تانزانیا و زامبیا هستند.
یک سخنگوی شرکت خودروسازی مرسدس نیز اعلام کرد که این شرکت ظرفیت بازار آفریقا را بسیار درخور توجه ارزیابی میکند.
این شرکت خودروسازی آلمانی خط تولیدی را در آفریقای جنوبی به راه انداخته که از طریق آن سالانه ۲۰ هزار خودرو تولید و به فروش میرساند.
بی ام و نیز اعلام کرده که در نظر دارد، فروش خودرو در آفریقا را توسعه بخشد. این در حالی است که این شرکت خودروسازی در سال ۲۰۱۲ با ۱۵ درصد افزایش ۳۴ هزار خودرو در آفریقا به فروش رساند.
در مورد شرکت خودروسازی آ ئو دی که در برخی مناطق به خصوص آفریقا رشد بیشتری داشته است نیز اعلام شده که فروش این شرکت در سه سال گذشته با دو برابر افزایش به ۲۲ هزار خودرو رسیده است.
شرکتهای خودروسازی همچنین مجبورند به بخش تعمیرات خودروها نیز توجه ویژه داشته باشند که در حال حاضر در کشورهای آفریقایی نیاز به آن بسیار احساس میشود.
به گفته یک کارشناس بازار محلی خودرو، عدم وجود قطعات و تجهیزات لازم برای تعمیرات خودرو باعث شده است که برخی از خودروها در ماههای گذشته دیگر قابل استفاده نباشند.
یک کارشناس دیگر مسائل بازار آفریقا اعلام کرد: اگر پورشه به ساج عاج بیاید مصرفکنندگان آن بسیار خوشحال خواهند شد که بتوانند خودروهای خود را در تعمیرگاه این شرکت تعمیر کنند.
وی ادامه داد: اما آنها لزوما از پورشه خرید نخواهند کرد. مشتریان متمول از سایر مشتریان متمایر نیستند و احتمالا علاقه دارند که خودروهای دست دوم در شرایط خوب را با قیمتی بسیار ارزان تر خریداری کنند.