معاون صادرات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو با اعلام خبر، اظهار کرد: خط تولید ایران خودرو در عراق ظرفیت تولید ۱۰ دستگاه از محصولات این شرکت در هر ساعت را دارد که براساس آن می توان در سال برای تولید ۲۰ هزار خودرو در هر شیفت برنامه ریزی کرد.
علی علمی با بیان اینکه در عراق درخواست تولید بیش از ۲۲هزار دستگاه محصول به ایران خودرو ارایه شده، افزود: این سفارش وجود دارد و از نظر صنعتی نیز توان انجام مهیاست اما مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی کمی کار را سخت کرده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا تحریم های بین المللی همچنان مشکل آفرین هستند یا خیر، اظهار کرد: این مشکلات تا اندازه ای کمتر شده، اما در حوزه فعالیت های بین المللی همچنان محدودیت هایی را ایجاد می کنند که در تلاش هستیم تا از طریق شرکای خارجی و همچنین بانک هایی که در فهرست تحریم قرار ندارند، آنها را رفع کنیم.
علمی گفت: از این هفته اقدامات تولیدی را براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سایت عراق جاری خواهیم کرد تا به تولید ۱۵۰۰دستگاه خودرو در ماه برسیم.
وی با بیان اینکه برای تحقق این مهم نیاز داریم تا همه به شکلی نو فکر و حرکت کنیم، افزود: رانا، سمند و سورن محصولاتی هستند که در عراق تولید و به بازار عرضه خواهد شد، اما این را باید در نظر بگیریم که نیازهای مشتری در این کشور متفاوت است و از نظر مقررات نیز ویژگی های خاص خود را دارد.
معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: رانا از پایه براساس استاندارد یورو۴، ترمز ضد قفل و داشتن دو کیسه هوا طراحی و تولید شده، اما مشتری ما در عراق هیچکدام از این سه ویژگی را نمی خواهد. این امر از یک سو زمینه تولید محصول با قیمت تمام شده کمتر و قدرت رقابت بیشتر را فراهم می کند اما از سوی دیگر ما را وادار می کند در بخش طراحی و تولید تغییراتی ایجاد کنیم.
علمی خودروسازان چینی را مهمترین رقبای ایران در بازار عراق دانست و افزود: چینی ها با جدیت در بازار عراق حضور پیدا کرده اند و اگر ما در رقابت با آنها کوتاهی یا تاخیر داشته باشیم به سادگی این بازار را از دست می دهیم که پس گرفتن آن بسیار مشکل خواهد بود.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری شمسی ارسال ۱۸هزار SKDبه عراق را در دستور کار داریم، ادامه داد: در خط تولید عراق تاکنون نزدیک به ۱۰۰ دستگاه پژو پارس تولید شده و در حال حاضر نیز قطعات مورد نیاز برای تولید صد دستگاه رانا ارسال شده است.
معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو در پایان گفت: همکاران من در معاونت صادرات از حالت درون گرا خارج شده و با رویکردی برون گرا، برنامه های صادراتی گروه را دنبال می کنند. هر چه این برون گرایی را جلوتر ببریم، شاهد ثمرات بیشتر آن خواهیم بود چرا که درها یکی پس از دیگری در حال باز شدن هستند و با وجود مشکلات و موانع متعدد، در حال پیشرفت و حل مشکلات هستیم که نتیجه آن بهبود اوضاع خواهد بود.