طبق آمار مشخص است که خودروهای سدان بیشتر طرفدار دارد و به همین نسبت تولیدات آن هم فراوانتر از محصولات کوپه یاهاچبک است و تفاوت اصلی آنها به جز ظاهر، در امکانات و ابعاد است و به همین منظور کلاسهای سدان نیمه لوکس و لوکس به جدول تولیدات اضافه میشوند.
مانند همیشه محافظهکار
ایران جیب نوشت: میتوان در بیرون سوناتا LF 2015 ته چهرهای از مدل قبلی خود مدل YF پیدا کرد. در ساخت این خودرو ۵۱ درصد از فولاد مستحکم استفاده شده زیرا دو برابر استقامت بیشتری به نسبت استیل مقاوم دارد و مزایای آن در جذب بهتر و توزیع نیروی برخورد جهت حفاظت سرنشینان بوده و با طراحی جدید شاسی میتواند در جهت کاهش سر و صدا و جذب ضربههای ناشی از آسفالتهای نابسامان، یک سواری نرم و راحت را به سرنشینان ارائه دهد.پیش رادیاتور مشبک با قاب کروم رنگ و طراحی جدید چراغهای جلو بهتر از قبل میتواند بیننده را تحت تأثیر قرار دهد البته اگر طراحان حالت تخم مرغی بدنه را کاهش میدادند سکانس دلچسبتری در ذهن حک میشد. چراغ جلو سوناتا ۲۰۱۵ مجهز به سیستم SBL است یعنی درون آن چراغ کوچکی با نوردهی بالا در زاویه ۱۳۵ درجه به سمت بیرون خودرو قرار داده شده و در رانندگی شب با فرمان دادن به جهتهای مختلف روشن میشوند تا راننده دید بهتری در زاویه مورد نظر داشته باشد؛ با اینکار هزینه چراغهای چرخشی مانند مزدا ۳ جدید را سرشکن کردهاند. استفاده از نوار LED در بالای چراغهایهالوژنی HID جلو، ابرویی خشمگین برای سوناتا نمایان میکند اما باید دید در مقایسه با رقیبان این موضوع به چه مقدار صحت دارد! تجهیز کردن دستگیرههای کروم در و زیر آیینههای جانبی به یک LED میتواند در مکانهای تاریک برای پیداکردن دستگیره در و حتی فضای اطراف خودرو، سرنشین را راهنمایی کند. نوار دور LED چراغ عقب آن میتواند تقلیدی از اپتیما باشد ولی زیبایی خود را بر اساس طراحی چراغ عقب دارد.
سنسورهای التراسونیک روی سپرهای جلو و عقب برای سهولت کار در پارک کردن نقش مفیدی دارند و البته سنسورهای عقب در زمان حرکت اگر احساس خطر کنند مثلا خودرویی به بدنه نزدیک شود، میتوانند توسط چراغ اخطار روی آیینههای جانبی با روشنشدن در آیینه سمت مورد نظر راننده را از این موضوع با خبر کند. دوربین دنده عقب مکمل مناسبی برای هدایت خودرو هنگام پارک کردن است و راننده این خودرو میتواند در مانیتور ۴٫۲ اینچی وسط داشبورد فاصله خود را تنظیم کند. یکی از خصوصیات جالب سوناتا ۲۰۱۵ تجهیز شدن به سیستم هوشمند در صندوق عقب است؛ به این فکر کنید که دستتان پر از وسایل است و اگر بخواهید بگذارید زمین چقدر به زحمت شما اضافه میشود پس با این سیستم کافی است ریموت کنترل در جیبتان باشد و پشت در صندوق بایستید؛ پس از ۵ ثانیه بهطور خودکار در صندوق باز میشود و این در حالی است که مدت زمان خودروی هیوندای جنسیس ۳ ثانیه است. اگر به اشتباه در بسته شود مدت زمانی که دوباره سیستم فعال میشود ۲۰ ثانیه است و بازهم میتوان آن کار را تکرار کرد.
کابین اتو کشیده
درون کابین توازن و ترکیب ذوزنقهای رعایت شده بود و گویای توازن با پیش رادیاتور خودرو بود. نمیتوان گفت صددرصد سادگی نمای داخل میتواند در انتخاب آن تأثیرگذار باشد زیرا مخاطبان این کلاس خودرویی معمولا جوانان یا افراد میانسال هستند و بیشتر به بینظمی یا چیدمان درهم علاقه دارند. بیشک خریدار با دیدن و مقایسه نمای داخلی میان سوناتا LF با اپتیما ۲۰۱۵ نظرش به سوی کیا اپتیما جلب میشود، نه آنکه سوناتا ارگونومی مناسبی یا امکانات کافی ندارد اما شکل پیرمردی به نسبت رقیبش به آن داده شده است.
کاهش سر و صدای نامطلوب در داخل کابین یک اولویت برای طراحان سوناتا ۲۰۱۵ بوده و مهندسین با اندازهگیری دیافراگم و استفاده از افزایش مواد عایق در دیوار نتیجه کاهش ورود صدا را در بر داشته است و بیشترین عمل در داشبورد برای جلوگیری از سر و صدای ناخواسته از ورود محفظه موتور به کابین صورت گرفته است. رعایت استانداردها و امکانات در این خودرو حس میشود و میتوان به گرمکن و سردکن صندلیهای ردیف جلو در سه حالت با جنس چرم کرم رنگ و البته در نمونه فول آپشن صندلیهای عقب هم به سیستم گرمکن مجهز هستند و به همین موازات فرمان ساده آن هم مجهز به گرمکن است. همه اجزای داخل کابین چندین بار برای بهبود در عملکرد مورد بررسی جدی قرار گرفتند و حتی در چارچوب فرمان این خودرو از طریق آزمایشهای گسترده برای تعیین قطر ایدهآل و تسلط بهتر راننده جهت افزایش اعتماد به نفس حتی ایجاد یک حس هیجان تغییر ایجاد شده است. سیستم تهویه مجزا به سرنشینان جلو این امکان را میدهد که به طور دلخواه دو وضعیت دمای متفاوت را برای خود تنظیم کنند.
تنظیم صندلیهای ردیف جلو تماما توسط دکمههای کنار صندلی به صورت برقی تنظیم میشوند و راننده میتواند صندلی خود را در دو حالت مختلف ذخیره سازی کند.
به نظر استفاده از طرح چوب روی داشبورد برای این خودرو ساده و منطقی بوده اما در مقایسه با رقیبانی همچون کیا اپتیما و تویوتا کمری ناهمخوان است. یک مانیتور رنگی ۸ اینچی در وسط دریچه تهویه جلو روی داشبورد و همچنین کنسول میانی با دکمههای کنترلکننده چندی از امکانات اصلی سوناتا ۲۰۱۵ بهحساب میآیند. دکمههای روی کنسول وسط کنترلکنندههای قلب و بدن این خودروی ۴۸۵۵ میلیمتری هستند. راننده با فشردن دکمه Drive Mode پایین دسته دنده میتواند حالت رانندگی خود را بر اساس وضعیت پیش رو به سه وضعیت نرمال، اسپرت و مصرف بهینه (ECO) تنظیم کند. در کنار آن دکمههای پرده برقی شیشه عقب برای بالا و پایین کردن پرده و همچنین دکمه فعالسازی سنسورهای اولتراسونیک مشهود است تا راننده در صورت دلخواه برای موانع جلو آنرا فعال کند. پایین آنها دسته ترمز دستی الکترونیکی (EPB) و دکمه Auto Hold جهت فعال سازی سیستم ترمز دستی اتوماتیک در ترافیکها تعبیه شدهاند و چراغهای هشداردهنده این دو سیستم در سمت راست صفحه کیلومتر به رنگ زرد قرار گرفتهاند تا راننده متوجه فعال یا غیرفعال بودن آنها شود. یکی از موضوعاتی که برای والدین پیش میآید استفاده از قفل کودک است تا با خیال راحت به رانندگی ادامه دهند؛ در این خودرو متاسفانه قفل کودک بهگونهای جاساز شده که برای چرخاندن آن به شیء تیز مانند کلید یا چیزی مشابه آن نیاز است. در وسط صفحه کیلومتر یک نمایشگر ۴٫۲ اینچی قرار دارد تا راننده بتواند توسط آن خطاهای سیستم، وضعیت گیربکس، دمای بیرون خودرو، میزان مسافت به ازای سوخت باقیمانده، مشخصات موزیکهای سیستم صوتی و دیگر تنظیمات را رویت کند.
تلاش بینتیجه
اغلب افراد در کشورهای مختلف انتخاب خود را بر پایه نیاز قرار میدهند و منطق را چاشنی کار میکنند تا با هزینهای که یکبار پرداخت میکنند، دودش هر روز در چشمشان نرود. سوناتا ۲۰۱۵ هم برای آنکه دست خریدار باز و حق انتخابش بالا باشد با ۴ موتور به بازار وارد شده است؛ موتور ۱٫۶ لیتری توربو دیزل، ۲ لیتری توربو، ۲٫۴ لیتری دیزلی و ۲٫۴ لیتری با سوخت بنزین، ۴موتور سوناتا ۲۰۱۵ هستند که در اینجا خودروی مورد آزمایش مجهز به موتور ۲٫۴ لیتری بنزینی بود. بلوک و سر قالپاق موتور ۴ سیلندر خطی تمام آلومینیومی است، با ۱۶ سوپاپ و حجم ۲۳۵۹ سیسی میتواند در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر قدرت ۱۷۶ اسب بخار تولید کند. گیربکس ۶ سرعته سوناتا نیز میتواند حداکثر گشتاور ۲۲۱ نیوتنمتر در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه را به محور جلوی خودرو ارائه دهد.سوناتا ۲۰۱۵ با وزن ۱۴۹۰ کیلوگرم میتواند در زمان ۸٫۲ از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد .
دوئل با ایمنی، نه قدرت
از سوناتا ۲۰۱۵ نباید توقع یک خودروی اسپرت داشت و در این کلاس بیشتر توجهها به فضای مناسب، نرمی مثالزدنی، ظاهر و امکانات خوب در محیطی ایمن است. به همین منظور سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با قبل بهبود یافته و در جلو از سیستم مکفرسون در جهت افزایش ثبات حرکتی و تحمل بالا در ضربات استفاده شده و در عقب با تغییر در وضعیت چرخها به نمونه چندمیلهای تجهیز شده تا دو بازوی پایینی بتوانند به طور مساوی نیروی جانبی از آسفالتهای نابسامان را توزیع و جذب کنند. مجموع این سیستم تعلیق در سوناتا ۲۰۱۵ افزایش ثبات در مانورها و سرعت بالا را به ارمغان میآورد. در طول آزمایش نکته حائز اهمیت نرمی و آرامش سوناتا LF به نسبت نسل قبلش بود. در زمان آزمایش انگشتان دست روی فرمان بهتر سوار میشد و طعم رانندگی بیدغدغه را القا میکرد و با فعال بودن سیستم مصرف بهینه با تعویض دنده در دور موتور پایین به آرامی مسیر را ادامه میداد تا اینکه موضوع کمی خستهکننده شد و با تغییر حالت رانندگی و فعالکردن حالت ورزشی، پدال گاز را فشردیم و با دو دنده معکوس صدای موتور کمی به گوش رسید البته خبری از غرش یا چیزی شبیه آن نبود. توقعمان کمتر از واقعیت بود و نمیتوان از شتاب ثانویه مناسب آن گذشت زیرا از سرعت ۶۰ کیلومتر تا ۱۰۰ کیلومتر تنها ۴ ثانیه به طول انجامید. در فضایی مناسب به طور مداوم حرکت مارپیچ و اسلالوم زدیم تا قدرت مانور آنرا به چالش بکشیم و در آخر سوناتا با ثبت ۰٫۸۴ جی برنده میدان بود زیرا توسط سیستم کنترل کشش و واکنش بموقع از شیطنت راننده جلوگیری میکرد. سیستم HAC در سوناتا ۲۰۱۵ بسیار کارآمد است و به راننده کمک میکند در شیبهای تند برای شروع حرکت دوباره خودرو عقب نرود و به نرمی به کار خود ادامه دهد.
در آزمایش شتاب سطح توقعمان را بهدلایل قبل کم کردیم و گیربکس ۶ سرعته را در حالت تعویض دستی قرار دادیم تا از شیفترها استفاده کنیم و حالت رانندگی اسپرت هم فعال بود؛ حرکت را با یک لانچ مناسب آغاز کردیم و دور موتور با کمی زمان به حداکثر وضعیت خود یعنی ۶۵۰۰ RPM میرسید و دنده را تغییر دادیم، در پایان دنده ۲ در زمان ۱۰٫۱ ثانیه عدد ۱۰۰ کیلومتر توسط عقربه کیلومترسنج نشانه گرفته شد. اینگونه نمیشد، چون عدد به دست آمده با زمان گفته شده تفاوت زیادی داشت و برای بار دیگر امتحان کردیم، لانچ و آغاز حرکت اینبار بهتر از قبل راه افتاد؛ دنده یک بهتر از قبل پیش میرفت تا اینکه عدد ۶۳ کیلومتر در زمان ۵٫۸ ثانیه به دست آمد و دنده را عوض کردیم، اینبار سرعت بهتری به کار بخشیده بود و در دور موتور ۶۲۵۰ دور در دقیقه عدد ۱۰۰ کیلومتر را در زمان ۹٫۸۴ ثانیه مشاهده کردیم، به کار خود ادامه دادیم و حداکثر سرعت سوناتا در دنده ۲ عدد ۱۰۴ کیلومتر در ساعت بود و دست از کار نکشیدیم و دنده ۳ توانست حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر را رقم بزند؛ در آخر پس از ۲۶ثانیه شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر را برای این خودرو ثبت کردیم.در آخر اشاره کوتاهی به سیستم ترمز سوناتا ۲۰۱۵ میکنیم که این خودرو مجهز به ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ۲ کیسه هوا بهصورت پردهای جهت جلوگیری از وارد شدن سر به ستونها و شیشهها کاملا طرفین را پوشش میدهد و ۲ کیسه هوا بهصورت پهلویی سرنشینان جلو را احاطه میکنند. با توجه به اینکه هر چهار چرخ این خودرو دیسکی (چرخهای جلو دیسکی خنکشونده) و مجهز به سیستم ABS هستند میتوانند با سیستم ترمز کنترل کشش و کنترل ثبات همخوانی داشته باشند و حالهای از امنیت را برای سرنشینان خودرو رقم بزنند. سوناتا ۲۰۱۵ با کمک سیستمهای ترمز قدرتمندش توانایی توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر تا صفر را در ۴۹ متر دارد.
آیا خریدش بهصرفه است؟!
طراحی بیرونی سوناتا قویتر از قبل شده و در مقایسه با رقیبانش میتواند جایگاه خودش را حفظ کند، در نمای داخلی کمی ساده کار شده بود و همخوانی با نمای خارجی به وفور به چشم میخورد. در کل طراحی اپتیما ۲۰۱۵ کاملا جوانپسند است و برخلاف آن سوناتا ۲۰۱۵ میتواند با یک طراحی متعادل مخاطب جوان و میانسال داشته باشد. در اصل نمونه مورد آزمایش از محصولات نیمه فول هیوندای بود و بدون شک نمونه فول آن میتواند از امکانات و حتی چیدمان امکانات نمای داخل از تمام رقبا پیشی بگیرد.
انتخاب این سوناتا برای خودرو دوم پیشنهاد بدی نیست و براساس مصرف سوختش و بهرهگیری از سیستم مصرف بهینه سوخت (ECO) میتوان از آن در ترددهای شهری هم استفاده کرد. مصرف سوخت این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تردد شهری ۱۲٫۷ لیتر و در جاده ۶٫۴ لیتر است.
.