به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر روز گذشته علی اصغر فانی در مراسم اختتامیه گردهمایی اعضای شورای معاونان وزیر و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با مقایسه آموزش و پرورش امروز با دوره های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: من در تمام دولت ها به جز دولت های نهم و دهم در آموزش و پرورش بوده ام و به جرات می گویم هماهنگ ترین، همدل ترین و همراه ترین آموزش وپرورش پس از انقلاب در دولت تدبیر و امید بوده است.
وی گفت: به آینده آموزش و پرورش امیدوار هستم، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور و در یک کلام کل دولت همواره با برنامه های آموزش وپرورش هم جهت بوده اند.
فانی ادامه داد: تغییر و تحول و ثمره تصمیمات در یک سازمان بزرگ مانند آموزش و پرورش یک ساله آماده نمی شود و حصول ثمرات و نتایج طرح ها و برنامه ها به زمان و فرصت بیشتری نیاز دارد. باید بدون هیچ پیش داوری به نقد خود و عملکردمان بپردازیم و اشکالات و کمبودها را فارغ از هرگونه ملاحظه ای رفع کنیم.
وی وجود تبعیض بین معلمان و دیگر کارکنان دولت را دردی مزمن برای آموزش وپرورش توصیف کرد و گفت: مدیران هرچه در مدارس و در جمع معلمان بیشتر حاضر شوند و خدمات و برنامه های دولت را به آنان اطلاع دهند موجب می شود معلمان احساس می کنند مدیران آموزش و پرورش در کنار آنها هستند و همه تلاش ها در آموزش و پرورش برای کاهش این تفاوت ها و تبعیض ها بوده است.
قضاوت مخالفان درباره شاخص های نظام رتبه بندی مبتنی بر اطلاعات اعلام شده در دولت نهم است
فانی اجرای رتبه بندی معلمان را در راستای ارتقای کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی عنوان کرد و خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان ها گفت: نباید اجازه دهید مخالفان، آثار مثبت و ارزشمند این طرح را نزد مخاطبان کم رنگ کنند.
وزیر آموزش وپرورش « ارتقای کیفت آموزش » و «افزایش انگیزه» را دو نتیجه اجرای رتبه بندی معلمان برشمرد و گفت: اجرای رتبه بندی معلمان باید به ارتقای کیفیت آموزشی، افزایش انگیزه و ارتقای بهرهوری در آموزش و پرورش گره زده شود.
فانی با اشاره به برخی نقل قول ها مبنی بر غیرممکن و دشوار بودن دست یابی معلمان به شاخص های نظام رتبه بندی، گفت: در دولت قبل کتابچه ای در خصوص رتبه بندی به صورت شتاب زده اعلام شد که متاسفانه اکثر تحلیل ها و انتقادات در خصوص این نظام، مبتنی بر آن کتابچه است و من اعلام می کنم شاخص های موجود در آن کتابچه ، هیچ ارتباطی به موضوع رتبه بندی مورد نظر، ندارد و لازم است این مهم به اطلاع معلمان ، همکاران و منتقدان رسانده شود.
وی با دعوت از معلمان در خصوص اعلام شاخص های مورد نظر به سامانه نظر سنجی، گفت: شاخص هایی که تدوین می شود به نظرسنجی استان ها گذاشته خواهد شد.
بازنشستگی ۳۸ هزار فرهنگی در سال ۹۴
به گزارش ایسنا فانی همچنین در این مراسم گفت: ما باید بدانیم به لحاظ کمّی در آموزش و پرورش چند نیرو تا چند سال آینده با چه کیفیت و کدام ویژگی و شایستگیها و در چه رشته و کدام جنسیت نیاز داریم که اگر این امر محقق شود کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است و میتواند منشاء خدمات مفیدی باشد و زمینه انجام برنامهریزیهای دقیق و کار های بزرگ برای آینده آموزش و پرورش را فراهم کند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین گفت: نقشه راه سند تحول بنیادین آماده شده است و این نقشه به ما کمک می کند تا برنامه ششم و هفتم توسعه مبتنی بر آن تدوین شود و امید دارم با اجرایی شدن این سند مهم اقدام اساسی مهم دیگری در آموزش و پرورش رخ می دهد.
وزیر آموزش و پرورش از معاونت های وزارت آموزش و پرورش خواست: در هر حوزه برنامه های مهم، اساسی و علمی را به صورت دقیق و طی یک برنامه زمان بندی شده اعلام کنند و باتوجه به محدودیت زمان و منابع تحت یک مدیریت واحد و جامع این برنامه ها تا آخر دولت تدبیر و امید به نتیجه برسد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در سال ۹۴ باید انضباط مالی و بودجه ای بر دستگاه آموزش و پرورش حاکم باشد، گفت: تکرار تجربه های تلخ سال های قبل در خصوص موضوع کسری بودجه شایسته آموزش و پرورش نیست و برای تحقق این امر ستاد بودجه در آموزش و پرورش شکل خواهد گرفت تا همه حرکت ها و برنامه ها مبتنی بر توانایی و منابع اتفاق بیافتد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بیش از ۳۸ هزار فرهنگی بازنشسته می شود و هیچ نیرویی هم وارد سیستم آموزش و پرورش نمی شود بنابراین ساماندهی نیروی انسانی باید مبتنی بر این مهم و کاهش ساعات حق التدریس انجام گیرد که بدون شک کار ساماندهی نیروی انسانی از مهم ترین وظایف آموزش و پرورش در سال جدید محسوب می شود که باید با حساسیت ، دقت و ظرافت خاصی صورت پذیرد.
وی با اشاره به افزایش پوشش تحصیلی در کشور گفت: یکی از افتخارات آموزش و پرورش در دولت تدبیر وامید گسترش سطح پوشش تحصیلی در بین کودکان و نوجوانان است. باید تلاش کنیم تا در یک فرآیند پنج ساله کاهش نیروی انسانی درآموزش و پرورش به میزان ۳۰۰ هزار نفر تحقق پیدا کند.
طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی واگذاری نیست
فانی در خصوص طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی، عنوان کرد: بارها گفته ام که آموزش و پرورش واگذاری مدرسه انجام نداده است بلکه از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی کمک گرفته است و باید از ظرفیت خرید خدمات آموزشی و اجرای بسته حمایتی از مدارس غیردولتی در سایر مدارس آموزش و پرورش به خصوص مدارس مناطق محروم و روستای کم جمعیت استفاده شود.
وی بر ضرورت نگاه جدی به سیاست تمرکز زدایی تاکید کرد و گفت: افزایش تمرکز معادل کاهش خلاقیت و نوآوری است و نهاد بزرگ تعلیم و تربیت باید به سمت تفویض اختیار و واگذاری تصمیم سازی به استان ها حرکت کند.
وزیر آموزش و پرورش بر اجرای جدی سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی به ویژه طرح تعالی مدیریت مدرسه تاکید کرد و از مدیران کل آموزش و پرورش استان ها خواست: در انتخاب مدیران مدارس، توانمندسازی، شایستگی و تجربه را ملاک قرار دهید و افزایش مهارت های حرفه ای آنان را مد نظر بگیرید.
فانی گفت: تجربه طرح مدارس لازمالتوجه که در سال ۸۲ اجرا شد نشان داد که انتخاب مدیران توانمند و کارآمد با افزایش اختیارات می تواند در ارتقای مدیریت آموزشگاهی و بهره وری آموزش در مدارس موثر باشد.
توجه به مدیریت زنان در آموزش و پرورش و آموزش دختران
عضو کابینه تدبیر وامید بر آموزش دختران تاکید کرد و گفت: همه مدیران به ویژه مدیران مدارس مناطق محروم باید بر گسترش و مناسب سازی آموزش ها به دختران کشور برنامه داشته باشند.
وی بر به کار گرفتن بانوان و زنان معلم در پست های مدیریتی و سپردن مسئولیت به آنان تاکید کرد و ادامه داد: براساس مطالعات ، زنان توانمند در مدیریت های اجرایی و میانی از مردان موفق تر عمل کرده اند.
۹۰ هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارند
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش دارای ۲۰ هزار مدرسه و ۹۰ هزار کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی استاندار است و من هر روز به ویژه در ایام زمستان باید دعا کنم تا سیستم های گرمایشی فرسوده در مدارس باعث بروز مشکل نشوند و خدا را شاکریم که در سال ۹۳ از این حیث، فرزندانمان دچار مشکل نشدند.
وی تصریح کرد: همه باید کمک کنند این دغدغه آموزش و پرورش حل شود که اگر تحقق بیابد گام بزرگی در جهت خدمت به خانواده ها و دانش آموزان است.
فانی از مکاتبه با بانک مرکزی در خصوص اعطای وام به خیرین مدرسه ساز خبر داد و خاطرنشان کرد: خیرین مدرسه ساز با دریافت این وام می توانند با نقدینگی بیشتر به گسترش امر مدرسه سازی کمک کنند.
پایه های پنجم و نهم به ساختار آموزش و پرورش اضافه می شوند
وی با اشاره به این که پایه های پنجم و نهم در سال تحصیلی جدید به ساختار آموزشی اضافه می شوند گفت: با وجود کتاب های جدید التالیف این دو پایه تحصیلی، معلمان باید آموزش لازم را از طریق دوره های ضمن خدمت کسب کنند تا با آمادگی بیشتر بتوانند خدمت رسانی به دانش آموزان را انجام دهند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در ۱۰۵ هزار مدرسه کشورفرآیند آموزشی اجرا می شود گفت: در این مدارس ۱۷ هزار روحانی و ۲۴ هزار معلم و مدیرکار اقامه نماز جماعت را برعهده دارند.
وی با اشاره به فعال شدن شوراهای آموزش و پرورش استان ها در دولت تدبیر و امید و اهتمام استانداران به برگزاری جلسات منظم و ماهانه، گفت: از نقش و حمایت وزیر کشور و استانداران در توجه به این شوراها و استفاده از ظرفیت های آن در جذب منابع بودجه ای تشکر ویژه دارم .
فانی خطاب به مدیران کل آموزش استان ها، تاکید کرد: در شورای آموزش و پرورش استان ها و شورای برنامه ریزی استان تلاش خود را در جذب منابع به آموزش و پرورش بیشتر کنید تا آموزش و پرورش از ظرفیت های قانونی شوراها در جذب بودجه بهره لازم را ببرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تفاهم نامه های متعدد آموزش و پرورش با نهادهای مختلف، خاطرنشان کرد: استان ها در عملیاتی کردن و جذب منابع دیگر نهادها وتوافق در این تفاهم نامه اهتمام ویژه داشته باشند تا آموزش و پرورش از منافع آن بهره مند شود.