به گزارش کلیک، این پرنده اولین تستهای آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. آزمایشهای مختلفی روی این هواپیمای بدون سرنشین دو نفره که از روی زمین کنترل میشده صورت گرفته است از جمله تست تغییر حالت از پرواز شناور در هوا به پرواز افقی. شرکت لیلیوم قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ پرواز با سرنشین این هواپیما را عملی کرده و البته مدلهای آینده قادر به حمل و نقل ۵ سرنشین خواهند بود.
طبق اظهارات لیلیوم، تاکسی هوایی این شرکت به موتور جت مجهز خواهد بود؛ البته خبری از توربینهای بنزینی نیست و شاهد استفاده از ۳۶ فن مجزا هستیم که انرژی مورد نیاز برای چرخش آنها توسط موتورهای الکتریکی تامین میشود. موتورها روی بالها و کاناردهای هواپیما تعبیه شده و از ۱۲ بالهی متحرک که جریان هوا را به منظور اوج گیری و فرود پرنده به سمت پایین هدایت میکنند، استفاده میشود؛ ضمنا این موتورها قادر به هدایت جریان هوا به قسمت انتهایی هواپیما و وارد آوردن فشار به بالهای هواپیما برای فراهم کردن امکان بلند شدن و حرکت رو به جلو نیز هستند.
لیلیوم ادعا میکند که مدل پنج نفرهی این تاکسی هواپیما تنها ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن یک هواپیمای کوادکوپتری را مصرف کرده و قادر به طی کردن مسیری معادل ۳۰۰ کیلومتر با سرعتی بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است؛ به عبارتی دیگر میتوان مسیر فرودگاه JFK به شهر منهتن را تنها در طی ۵ دقیقه و بدون ایجاد آلودگی برای محیط زیست، طی کرد (برای پیمودن این مسیر با خودرو مجبور به ۵۵ دقیقه رانندگی ممتد هستید). ضمنا پیشبینی میشود که هزینهی ساخت این هواپیما معادل مخارج لازم برای ساخت یک تاکسی معمولی باشد چرا که تیکآف ساده و فرود راحت آن به معنای نیاز به زیرساخت کمتر و ارزانتر است.
شرکت لیلیوم اضافه میکند که محفظههای نگهدارندهی موتورها از یکدیگر مجزا بوده و به همین خاطر در صورت بروز مشکل برای یکی از آنها، از صدمه دیدن سایر موتورها جلوگیری به عمل خواهد آمد. باتریهای هواپیما برای پرواز مستمر طراحی شدهاند و در صورتی که انرژی آنها تمام شود یا مشکل دیگری برای آنها پیش بیاید، هواپیما بدون هیچ مشکلی قادر به فرود ایمن خواهد بود. از همهی اینها گذشته در صورتی که فرامین خلبان به هر دلیلی سبب بروز خطر جانی برای مسافران شوند، سیستم حفاظتی Flight Envelope از اجرای آنها جلوگیری خواهد کرد.
«دنیل ویگند» یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل فعلی شرکت میگوید: ”برنامهی پرواز آزمایشی موفقیتآمیز این هواپیما نشان میدهد که طراحی و فناوری جدید ما دقیقا همان گونه که پیشبینی میکردیم عمل میکند. حال میتوانیم انرژی خود را روی طراحی نمونهی پنج سرنشین متمرکز کنیم.“