4

کاندیداتوری احتمالی برخی افراد و بستن لیست های انتخاباتی

  • کد خبر : 23482
  • ۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۰

از مدت ها قبل رایزنی های جریانات سیاسی و فکری برای کاندیداتوری برخی افراد و بستن لیست های انتخاباتی آغاز شده است

از امروز ثبت نام نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دور نهم آغاز شده است و در این خصوص از مدت ها قبل رایزنی های جریانات سیاسی و فکری برای کاندیداتوری برخی افراد و بستن لیست های انتخاباتی آغاز شده است.

اصلاح طلبان که دچار یک تناقض آشکار شده اند از طرفی نمی خواهند در انتخابات ورود کنند چون زمینه اقبال عمومی به خود را فراهم نمی بینند و از طرفی دیگر چند سال است که رسما به جنگ با نظام آمده اند و با رفتارشان ثابت کرده اند که اعتقادی به قانون اساسی ندارند. این جماعت با خود می گویند که تحریم مستقیم انتخابات مرگ سیاسی آنها برای همیشه را به دنبال دارد و شرکت رسمی در انتخابات به معنای پذیرش ساز و کار انتخاباتی جمهوری اسلامی است که انتخاب هیچ کدام برای‌شان مقدور نیست. بنابراین گزینه تحریم غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، برای همین اعلام می کنند که قصد معرفی رسمی کاندیدا به نام اصلاح طلبی ندارند. در عین حال لیدر اصلی جریان اصلاحات یعنی هاشمی رفسنجانی در حال بررسی اوضاع است تا به‌ویژه در تهران لیستی را اعلام کنند، به همین دلیل درخصوص لیست انتخاباتی تهران دچار اختلافات شدید شده اند.

بر اساس گزارش هفته نامه ۹ دی، اخبار حکایت از حضور چهره هایی مانند عارف، زنگنه، مجید انصاری، حضرتی، کواکبیان، پزشکیان عبدالعلی زاده، محسن هاشمی، جهانگیری و عناصر دیگری دارد که کمتر شناخته شده‌اند و در فتنه ۸۸ نیز ردّ زیادی از خود باقی نگذاشته‌اند.

اصولگرایان هم اما هنوز به توافق نرسیده اند. گروه موسوم به ۸+۷ که از چند ماه قبل فعالیت انتخاباتی خودش را آغاز کرده، به دلیل حضور برخی از چهره هایی که در فتنه ۸۸ عملکرد قابل دفاعی نداشته اند، تاکنون نتوانسته نظر جبهه پایداری را برای حضور در جلساتش جلب کند.

در عین حال اخباری از درون این جریان به گوش می رسد که حکایت از اختلاف نظرهای جدی در خصوص گزینه های مورد حمایت هر یک از جریان‌های حاضر در آن دارد تا جایی که دل‌نگرانی هایی را در بین برخی از دلسوزان حاضر در ترکیب ۸+۷ ایجاد کرده است. این دل‌نگرانی ها همان دغدغه هایی بود که جبهه پایداری علی رغم اصرار و اعتقادش به موضوع وحدت، خیلی قبل تر از این، خبر از آنها داده بود و به همین دلیل حاضر به شرکت در جلسات ۸+۷ نشده بود.

بر اساس اخبار شنیده شده موثق، در حال حاضر، گزینه های مطرح برای لیست گروه ۸+۷ (که با حضور نیافتن نمایندگان جبهه پایداری عملاً ۶+۷ است) چهره هایی نظیر باهنر، زاکانی، فدایی، عباسپور، حداد عادل، توکلی، علی مطهری، کاتوزیان، کوثری، سروری، متکی، غفوری فرد، کوهکن، جلالی، لاریجانی، نجابت، زمانی (مشاور لاریجانی) و از بین روحانیون نیز حجج اسلام نواب، تقوی، مصباحی مقدم، اکرمی، سالک و خانم ها رهبر، الهیان، افتخاری، بهروزی هستند.

از سوی دیگر، از جبهه پایداری نیز صداهایی در خصوص تمایل این جبهه برای کاندیداتوری افرادی شنیده می شود که اسامی برخی از آنها عبارت است از حجج اسلام حسینیان، آقاتهرانی، روانبخش، رسایی، نبویان، سالک، مصباحی مقدم و چهرهایی همچون باقری لنکرانی، حداد عادل، زارعی، کوچک زاده، فدایی، کوثری، زاکانی، حمیدزاده (معاون سابق ستاد کل نیروهای مسلح)، مجتبی رحماندوست، سعید قاسمی، صدر، میرکاظمی، یامین پور، سلیمانی (وزیر ارتباطات سابق)، نوباوه، زاهدی وفا و خانم ها آلیا، منیره نوبخت، جمیله علم الهدی، الهیان، افتخاری و رهبر. مهم‌ترین شاخصه برای کاندیداهای مورد تمایل این جبهه، موضع گیری صریح کاندیداها در برابر فتنه ۸۸ و حلقه انحرافی و تبعیت عملی از ولایت فقیه، سلامت اقتصادی کاندیداها و تخصص و کارآمدی آن‌ها است.

شنیده‌ها حکایت از این می کند که جبهه پایداری از حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان نیز برای ثبت نام در انتخابات دعوت به عمل آورده و در این خصوص جلساتی با وی برگزار کرده است اما هنوز از پاسخ این چهره روحانی به این درخواست اطلاع دقیقی به دست نیامده است، اگرچه پناهیان ضمن تایید این خبر به خبرنگار ۹ دی اعلام کرده که در صورت ثبت نام، قطعاً به لیستی نخواهد پیوست که ساکتین فتنه حضور داشته باشند.

همچنین جبهه پایداری معتقد است که سر لیست اصولگرایان در تهران باید چهره هایی همچون حداد عادل، پناهیان، آقاتهرانی و لنکرانی باشند.

رایزنی‌ها برای یکی شدن لیست اصولگرایان در تهران ادامه دارد ولی این احتمال هم وجود دارد که برخی اصولگرایان همسو با هم، لیست جداگانه ای ارائه دهند. در این صورت، انتخابات نهم مجلس در تهران به صحنه ای از برگزاری انتخابات در درون خانواده نظام و کسانی که سازوکار انتخاباتی را عملا پذیرفته اند.

در عین حال، احتمال دارد اصلاح طلبان معتدل که در فتنه ۸۸ سکوت کردند، با برخی از چهره های شاخص اصولگرا که آنها هم در فتنه ۸۸ ساکت بودند، به لیست واحد و پیوند علنی برسند همان‌طور که این دو دسته در طول چهار سال مجلس هشتم نه تنها در فتنه بلکه در مواقع دیگر نیز با هم پیوند نانوشته داشتند.

اگرچه ممکن است تا قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی، تغییراتی در این لیست ها به‌وجود بیاید و حتی برخی از این چهره ها از شهرهای دیگر کاندیدا شوند. اما به نظر می رسد که عمده نگاه ها در تهیه لیست نهایی اصولگرایان اولا به رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات و ثانیا به ترکیب حضور اصلاح طلبان و حلقه انحرافی در صحنه و ثالثا به نحوه اقناع بدنه جریان اصولگرایی بستگی داشته باشد.

در عین حال با پایان وقت ثبت نام کاندیداها در جمعه این هفته، بسیاری از گمانه زنی ها پایان می پذیرد. اعضای جبهه پایداری اعلام کرده اند که روز جمعه مصادف با یوم الله ۹ دی برای ثبت نام در انتخابات اقدام خواهند کرد و با اصحاب رسانه در باره برنامه های خود سخن خواهند گفت.

اما جریان فتنه نیز برای انتخابات مجلس بی‌کار ننشسته است و علی‌رغم اظهار این مطلب که برای انتخابات لیست نمی‌دهد، در تهران و شهرستان‌ها در حال منسجم کردن نیروهای خود برای حضور در انتخابات است، به‌طوری که گمانه‌زنی‌ها و شواهدی از حضور این افراد نیز در سراسر کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها در ادامه آمده است:

استان آذربایجان غربی

در این استان در کنار نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی، از “عبدالعلی زاده” وزیر مسکن کابینه خاتمی به عنوان داوطلب حوزه انتخابیه ارومیه یاد می شود. مدعیان اصلاحات در ارومیه از جواد آقازاده، اسدالله لطف عطا و صادق محسن پور نیز برای‎حضور در میدان رقابت ها یاد می کنند. آنان حتی از محسن پزشکیان نماینده تبریز در مجلس نیز به عنوان داوطلب احتمالی حوزه انتخابیه ارومیه یاد کرده اند. هرچند هواداران وی، رأی او را در تبریز قابل توجه دانسته و انتقال وی به صحنه رقابت های ارومیه را بعید دانسته اند.

استان اردبیل

در این استان از مدت‌ها پیش، چهره های سیاسی و داوطلبان انتخاباتی متمایل به جریان فتنه مرغ مجالس عزا و عروسی شده و سعی دارند با قربان صدقه رفتن برای مردم، زمینه لازم را برای حضور در انتخابات فراهم سازند.

مدعیان اصلاحات حتی ابراز امیدواری کرده اند که با رایزنی های یکی از اعضای گروه ۷+۸، نورالدین پیرموذن نماینده سابق مشارکتی، از آمریکا به کشور خویش برگردد و با عبور از غربال شورای نگهبان مجددا راهی مجلس شود! آنها با این امیدواری خام البته در تدارک انتقال آرای احتمالی پیرموذن، به سبد آرای برادر او “کمال الدین پیرموذن” هستند.

به علاوه با برجسته ساختن اسامی افرادی چون علی دایی می کوشند از محبوبیت نسبی او نزد ورزش دوستان کمال بهره برداری را داشته باشند. هم‌زمان اصلاح طلبان اردبیل با گروه انحرافی بده بستان‌هایی هم دارند. چنانچه برای نمونه “بهروز. الف” یکی از اعضای ستاد موسوی در اردبیل، ابتدا رئیس آموزش و پرورش نمین و سپس رئیس آموزش سرعین شد.

جالب آنکه فتنه گران و وابستگان به گروه انحرافی در استان اردبیل، برای هم‌افزایی بیشتر موقعیت خود از ماه پیش طی یک مورد فراخوان نهانی و اغواگرانه، به افراد متنفذ پیغام داده اند؛ متن پیغام جنین بود که: “به هر کس که بتواند رأی جمع کند از الان یک پراید می دهیم، بعد از انتخابات هم به ازای هر رای، جداگانه مبلغی را تقدیم می کنیم.”

استان اصفهان

در استان اصفهان، فتنه گران استفاده از الگوی اسباب کشی اعضای تحریریه روزنامه های زنجیره ای را برای تشکل های خود برگزیده اند. به همین منظور هواداران حزب منحله مشارکت، اعضای خود را در تشکل های زنجیره ای دیگر از جمله “سازمان ع. و الف” ساماندهی می کنند. داوطلبان احتمالی آنان برای انتخابات ناصر خالقی، مصطفی معین، سید محمود حسینی، استاندار اسبق سیستان و بلوچستان، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دولت خاتمی، بهزاد. ب و… هستند.

استان تهران

برای حوزه انتخابیه تهران، اصلاح طلبان بی میل نیستند با شهرداری تهران از یک سو و مراکزی چون میراث فرهنگی و گردشگری نرد عشق ببازند! آنها امیدوارند با کمک مهدی جهانگیری -برادر اسحاق جهانگیری-، طاها هاشمی و شریف ملک زاده و نیز حلقه های مطبوعاتی، پیوند خود را با گروه انحرافی و شهرداری تهران تقویت کنند.

اصلاح طلبان و اصحاب فتنه در تهران مشغول بررسی بخت داوطلبان زیر برای حضور در صدر فهرست انتخاباتی خود، هستند؛

محمد رضا عارف معاون اول کابینه دوم خاتمی، ‌اسحاق جهانگیری عضو کارگزاران و وزیر صنایع کابینه خاتمی، حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر نوبخت حقیقی دبیر حزب اعتدال و توسعه و همکار روحانی در مرکز تحقیقات مجمع،‌ علی عسگری نماینده دوره هفتم و همکار حسن روحانی در مرکز تحقیقات مجمع، محسن هاشمی رفسنجانی مدیر عامل سابق مترو، طاها هاشمی طغرلجردی نماینده دوره پنجم و ششم و معاون سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.

اصلاح طلبان همچنان به موقعیت “محمد قمی” نماینده اسبق این حوزه انتخابیه چشم امید دارند. در حوزه انتخابیه شهریار، محمد علی کوزه گر نماینده دوره ششم، از امیدهای اصلاح طلبان برای ورود به مجلس نهم است.

استان زنجان

مدعیان اصلاحات در استان زنجان، گمان دارند که موقعیت خود را در مجلس هشتم حفظ کردند و همچنان به تداوم حضور خود در مجلس نهم می اندیشند. در این استان، نیز زمزمه هایی از بده بستان های سیاسی بین گروه انحرافی و فتنه گران شنیده می شود. چنانچه با حمایت مدیران وابسته به گروه انحرافی در استانداری زنجان، ترکیب هیأت رییسه شورای شهر زنجان، در سال اخیر به سود اصلاح طلبان تغییر کرد. به علاوه برخی از مقامات سیاسی استان به حوزه های انتخابیه اصلاح طلبان بیشتر سرک می کشند تا به زعم خویش، موقعیت آنها را تقویت کنند.

غیر از نمایندگان کنونی استان زنجان در مجلس که اغلب –نصیری قیداری، فاضل موسوی و جمشید انصاری- به اصلاح طلبان متمایل هستند از “فضایل تقی لو” و “مشکینی” به عنوان داوطلبان جریان مدعی اصلاح طلبی یاد می شود. تقی لو از سوی بازماندگان گروه شعبانعلی و اسدالله بیات نیز حمایت می شود. هواداران آنها امیدوارند موقعیت تقی لو را در میان دانش آموزان دبیرستانی، هیئات مذهبی و گروه های ورزشی و موقعیت مشکینی را در میان مهندسان و متخصان تحکیم کنند. مشکینی در دولت نهم، ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران را بر عهده داشت و سپس ریاست مرکز ملی تحقیقات زمین را عهده دار شد. وی سوابق دیگری چون شهرداری زنجان و ریاست سازمان مسکن و شهرسازی استان و تدریس در دانشگاه زنجان را در کارنامه خود دارد و زمزمه هائی مبنی بر حمایت وی از سوی گروه انحرافی نیز شنیده می شود.

استان سمنان

در استان سمنان مصطفی کواکبیان نماینده کنونی مجلس و نیز رستم زندی- مدرس دانشگاه آزاد و داوطلب حوزه انتخابیه گرمسار- تمایلات نزدیک به اصلاح طلبان و جریان فتنه دارند. کواکبیان علیرغم آنکه هم اکنون در مجلس است اما براندازی فتنه گران در انتخابات ۸۸ را بارها – از جمله در سیمای جمهوری اسلامی- زیر سئوال برد. وی با حمایت از فتنه گران حتی در جلسه ای دانشجویی که عنوان آن عملکرد جریان فتنه بود حاضر نشد و دلیل آن را لفظ “فتنه” در عنوان چنین همایشی دانسته بود.

استان قزوین

در استان قزوین، قدرت الله علیخانی-نماینده کنونی قزوین- و پسرانش مهدی و محمد، همراه با غلامحسین شیری، داوود محمدی و محسن بهشتی سرشت، خود را برای کارزار انتخابات آماده می کنند. اگرچه محمد علیخانی نماینده نیم دوره مجلس هفتم،برای انتخابات مجلس هشتم نتوانست صلاحیت خود را احراز کند اما دوستانش امیدوارند وی را از حوزه انتخابیه بوئین زهرا، به مجلس بفرستند.

مهدی علیخانی، که سال گذشته با سید حسن خمینی باجناق شد نیز به عنوان یکی از داوطلبان حوزه انتخابیه قزوین یا بوئین زهرا، مطرح است. علیخانی پدر امیدوار است با حضور همزمان فرزندانش- در صحنه انتخابات، در صورت عدم تائید صلاحیت مجدد محمد، حداقل مهدی را به مجلس بفرستد. علیخانی پدر بیم آن دارد که در انتخابات آینده، خود نیز نتواند صلاحیت خود را اثبات کند و از این رو، بعید نیست با آوردن مهدی به صحنه، بکوشد موقعیت سیاسی خود را در استان موروثی کند.

محسن بهشتی سرشت، رئیس حزب منحله مشارکت در استان قزوین و رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در دولت خاتمی و رئیس اولین دوره شورای شهر قزوین بود. وی هم اکنون رئیس گروه تاریخ پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی(وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و عضو هیات امنای موسسه آموزش عالی البرز (در شهر محمدیه استان قزوین) است و اصلاح طلبان با توجه به حضور وی در دانشگاه امام خمینی و نیز پژوهشکده وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) امیدوارند وی را به عنوان یک مهر سفید و رای آور جا بزنند.

استان کردستان

در استان کردستان از بهمن مراد نیا و محمد محمدرضایی به عنوان داوطلبان اصلاح طلب حوزه انتخابیه بیجار یاد می شود. حوزه های انتخابیه سنندج و قروه نیز صحنه همگرائی اصلاح طلبان با گروه انحرافی برای دستیابی به کرسی های مجلس قابل مشاهده است.

استان کرمان

در استان کرمان، عرصه رقابت اصلاح طلبان و جریان فتنه با عناصر نزدیک به کارگزاران و مجمع روحانیون- ضلع دیگر فتنه گران – است.

در حوزه انتخابیه جیرفت، اصلاح طلبان با علم به اینکه موقعیتی در این شهرستان ندارند، گاه جلساتی را به نام “وحدت اصولگرایی!” به راه انداخته اند تا نظر جوانان مومن و انقلابی را به خود جلب کنند. این جلسات در پوشش مجالس مذهبی برگزار می‌شود و آنها امیدوارند “فرج الله عارفی” را به مجلس بفرستند.

جریان فتنه در حوزه انتخابیه رفسنجان، به دلیل حضور تاریخی عوامل حزب کارگزاران، بیش از حوزه های انتخابیه سیرجان، جیرفت و بم امید به موفقیت دارد. در حالی که مردم با بصیرت این شهرستان، شناخت دقیقی از عوامل کارگزاران دارند، اصللاح طلبان امیدوارند بازهم “حسین هاشمیان” یا یکی از نزدیکان وی را به مجلس بفرستند. در حوزه انتخابیه زرند، که موطن برادران مجید، حمید و محمد علی انصاری (نزدیک به مجمع روحانیون) می باشد، اصلاح طلبان از “علی تهامی پور” از نزدیکان به مجید انصاری به عنوان داوطلب مطلوب خود یاد کرده اند.

استان گیلان

در استان گیلان، داوطلبان مدعی اصلاحات و جریان فتنه با اقداماتی چون توزیع پول نقد، مرغ، فرش، اقلام تبلیغی و… کوشیدند به پیش خرید آرای مردم بپردازند. اما افشای رازهای مگوی برخی از داوطلبان فتنه جو، کار دست آنها داد. یکی از نامزدهای این جریان در حوزه انتخابیه لاهیجان، چندی پیش به دلیل روابط نامشروع دستگیر شد.

اگرچه برخی از مقامات سیاسی استان با اعمال فشار به دستگاه های امنیتی و قضایی کوشیدند از برخورد قانونی با وی جلوگیری کنند اما دادگاه ویژه روحانیت، حکم محکومیت وی را صادر کرد. وی با سوء استفاده از موقعیت های قابل اعتنای خود، ثروت سرشاری به هم زده بود و چندین دستگاه ساختمان در رشت، قزوین، طارم و… داشته و پشتوانه مالی قابل اعتنائی برای تبلیغات انتخاباتی خود ذخیره ساخته بود. یکی دیگر از دواطلبان احتمالی جریان فتنه در استان گیلان نیز چندی پیش به دلیل فساد اخلاقی دستگیر شد و امید اصلاح طلبان به توفیق در حوزه انتخابیه بندر انزلی را ناامید ساخت!

در حوزه انتخابیه لاهیجان، از میان اصلاح طلبان به اصطلاح خوش خیم، ایرج ندیمی نماینده مجالس ششم و هفتم آماده حضور در انتخابات است. ولی وی در انتخابات گذشته نتوانست صلاحیت خود را احراز کند. وی که پیشتر منتقد احمدی نژاد بود به سرعت در دولت های نهم و دهم، موقعیت های ممتازی یافت به گونه ای که امروز از حلقه های پیوند مدعیان اصلاحات با گروه انحرافی شمرده می شود. ندیمی امیدوار است با چانه زنی های احمدی نژاد، این بار از غربال شورای نگهبان عبور کند.چنانچه هواداران وی در نشریات استانی و سایتها و وبلاگهای اینترنتی، تبلیغات وسیعی را برای وی آغاز کرده اند.

از دیگر بده بستان های جریان اصلاحات و گروه انحرافی در استان گیلان، تجلیل ها و گرامیداشت های صوری برای جلب توجه افکار عمومی است. اقداماتی که امیدواریم مورد توجه نهادهای مسئول قرار گیرد.

استان مازندران

در استان مازندران صف آرایی های انتخاباتی با موضع گیری های احساسی در انتقاد از سریال نوروزی “پایتخت” -که از شبکه اول سیما پخش شد- شدت گرفت. برخی از دواطلبان از این فرصت استفاده کرده و با انتشار بیانیه های تند علیه صدا و سیما و حتی درخواست برپائی راهپیمائی اعتراض، کوشیدند خود را به منظر افکار عمومی معرفی کنند.

در این استان، ق .الف، می کوشد خود را داوطلب مورد حمایت علی لاریجانی جا بزند. این از آن روست که وی سوابق همکاری با صدا و سیما را در کارنامه خود دارد. منابع محلی وی را مورد حمایت جریان فتنه و حتی گروهک منافقین می دانند.

در این استان، از نیاز آذری (از همکاران جاسبی در دانشگاه آزاد)، محسنی بندپی (نماینده کنونی چالوس)، بهاری نماینده اسبق و مدیر نشریات مجلات “بشیر” به عنوان داوطلبان اصلاحات یاد می شود. روزنامه بشیر مازندران، حتی امسال نیز در سالگرد دوم خرداد، به ستایش از آرای خاتمی در انتخابات ۱۳۷۶ پرداخته بود.

استان مرکزی

در استان مرکزی تا کنون گزارش هائی از فعالیت های انتخاباتی “مژگان صادقی” عضو دوره های اول و دوم شورای شهر اراک در فضای مجازی منتشر شده است. در حوزه انتخابیه تفرش و آشتیان، “نوابخش”، رئیس اسبق دانشگاه آزاد واحد آشتیان و اراک در حال رایزنی و بررسی شرایط کاندیداتوری خود است. وی هم اکنون در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد مشغول به کار است.

در حوزه انتخابیه خمین “مقیمی” نماینده کنونی و معاون وزارت کشور در کابینه خاتمی از جمله افرادی هستند که برای انتخابات مجلس آتی از سوی جریان متمایل به فتنه مطرح اند.

استان یزد

در استان یزد از رضوی برای داوطلبی در حوزه انتخابیه یزد یا اردکان یاد می شود. این در حالی است که اغلب نمایندگان کنونی استان یزد (تابش، فرهمند و اولیا) اصلاح طلب هستند. هرچند تابش در یکی از جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس، ضمن دفاع از افزایش تعداد نمایندگان استان یزد، گفته بود من خودم داوطلب مجلس نیستم اما هواداران وی در قالب کمک به مساجد و هیئات مذهبی، می کوشند زمینه توفیق دوباره او را در انتخابات مجلس فراهم کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=23482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]