به گزارش افق نیوز/ جمشید انصاری، در مراسم تجلیل از تلاشگران عرصه خدمت در جشنواره شهید رجایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: جشنواره شهید رجایی هم در سطح ملی که در آن عملاً خطمشیها و محورهای اساسی اصلاح نظام اداری برای یک سال آینده تشریح و تبیین میشود و هم آنچه در سطح دستگاههای اجرایی برگزار میشود، فرصت مناسبی برای نگاه مجدد به اجرای برنامه جامع اصلاح نظام اداری و توجه دادن به برنامههایی است که باید در طول سال در اولویت قرار گیرند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه نظام اداری کشور در سه سطح با مسایل خاصی مواجه است، به تبیین این سه سطح پرداخت و اظهار داشت: سطح نخست بحث تبیین مأموریتها و حدود مداخلات دولت در اداره کشور است.
وی اضافه کرد: بیش از سه دهه است که ما درگیر مناقشات نظری در این سطح برای پاسخ به برخی پرسشها هستیم که مثلاً: دولت در کشور چه وظایفی را دارد یا باید داشته باشد؟ چه تصدیها و مأموریتهایی را باید دولت عهدهدار شود و سهم مردم در فعالیتهای جامعه بهچهمیزان است؟ بهعبارت دیگر، تعیین سطح و محدوده مداخله دولت و مشارکت مردم از جمله موضوعاتی است که در بحث «نظریه دولت» به آن پرداخته میشود.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: آنچه مسلم است در جمهوری اسلامی ایران دولتی داریم که در حوزه اداره امور و تصدیها، بیشتر از بسیاری از کشورها ورود کرده و امروزه آنچه در کشور ما اتفاق افتاده است، در کمتر کشوری دیده میشود.
وی افزود: در طول سه دهه اخیر تلاش بسیاری شده است که حوزه مداخلات و تصدیهای دولت کاهش یابد و به امور حاکمیتی منحصر شود، از طرف دیگر از جانب مردم، تقاضا برای مداخله دولت افزایش یافته است، بهطوری که در بسیاری از امور مانند اداره امور محلی که پیش از این، مداخله دولت را نداشتیم، گسترش مداخلات دولت را شاهدیم و ملاحظه میشود که توقع هم این است که در اداره امور محلی نیز دولت نقش بیشتری را ایفا کند.
انصاری با اشاره به تعبیری که میگوید، «ما در ایران، دولتی، مردمگریز و مردمی، دولتگرا داریم»، اظهار داشت: مردم توقع دارند دولت در امور مختلف از جمله ارایه خدمات و تأمین امنیت، اعمال حاکمیت سیاسی، تصدیهای اجتماعی و انحصاری، ایجاد زیرساختها، آموزش و پرورش، بهداشت درمان و استقرار نظامات تأمین اجتماعی، همه و همه آنهم با هزینه از محل بودجه عمومی مداخله کند.
وی افزود: البته نهاد دولت نیز نسبت به این توسعه تصدیها، کممیل نیست و عملاً همین موضوع باعث شده است که سه دهه در این سطح، درگیر مناقشات نظری باشیم تا بتوانیم دولت را در سطح وظایف و مأموریتهای کلان اصلاح کنیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور سطح دوم موضوعات نظام اداری را روشهای انجام وظایف و مأموریتهای دولت دانست و خاطرنشان کرد: هر مأموریت و وظیفهای که بهعهده دولت نهاده میشود، با فرآیند و روشی مشخص توسط یکی از دستگاههای اجرایی انجام میشود، بهعبارت دیگر، در بخشهای مختلف برای ارایه خدمات و انجام تصدیها، روشهای مشخص و معینی تعریف شده که این روشها و تکنولوژیهای انجام کار، از موضوعات مورد بحث در نظام اداری است.
وی افزود: وظیفه ما این است که در جهت ارتقای رضایتمندی مردم، کاهش هزینههای دولت و ارائه خدمات به بهترین نحو به مردم، دائماً روشها و تکنولوژیهای انجام کار را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهیم، تا ما را بهسمت اعمال حکمرانی خوب سوق دهد.
انصاری با ابراز اینکه سطح سوم از موضوعات نظام اداری مردم و کسانی هستند که از این خدمات بهخاطر تکالیف قانونی در تعیین وظایف و مأموریتها بهرهمند میشوند، تأکید کرد: میزان رضایتمندی مردم از خدماتی که دستگاههای اجرایی به ایشان ارایه میکنند، ملاک موفقیت در عملکرد دولت محسوب میشود.
وی ادامه داد: به هر میزان که میزان رضایتمندی مردم افزایش یابد و مردم احساس کنند که در دستیابی به خدمات دولتی از سهولت بیشتری برخوردارند یا حقوقی که برای ایشان پیشبینی شده است، بهراحتی در اختیارشان قرار گیرد، دولت وظایف خود را بهنیکویی انجام داده است، از طرفی بههرمیزان که میزان رضایتمندی خدمتگیرندگان کاهش یابد یا مردم کمتر احساس نظارت بر کل دولت داشته باشند، حاکی از این است که ما در انجام وظایف خود کوتاهی کردهایم یا روشهای مناسبی را برای انجام وظایف و ارایه خدمات انتخاب نکردهایم.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: مجموعه آنچه بهعنوان برنامه جامع اصلاح نظام اداری، در شورای عالی اداری و دولت تصویب و به دستگاههای اداری ابلاغ شده، در پی آن است که بتوانیم در این سه سطح به وضعیت مطلوبتر و بهینهتری نسبت به قبل دست یابیم.
وی در ادامه با تشریح برخی محورهای برنامه جامع اصلاح نظام اداری، اظهار داشت: در این برنامه، آنجایی که به بازمهندسی نقش و ساختار دولت پرداخته میشود، هدف اصلاح وظایف دولت و معطوف به تکالیف و مأموریتهایی است که بهصورت ذاتی بهعهده دولت قرار دارد یا انجام آن، از عهده مردم خارج است، بهعنوان مثال ما نمیتوانیم مسئولیت تأمین امنیت را مستقیماً به مردم واگذار کنیم، بلکه مردم تنها میتوانند در آن مشارکت داشته باشند، بهعبارت دیگر، در برنامه اصلاح نقش و ساختار دولت عمدتاً به این مسایل پرداخته میشود.
انصاری ادامه داد: در موضوع اصلاح روشها و رویههای انجام کار یا استفاده از فناوری برای ارایه خدمات دولتی نیز در برنامه جامع اصلاح نظام اداری، مجموعهای از برنامهها تعریف شده است. استقرار دولت الکترونیک بهعنوان یکی از برنامههای تسهیلکننده در ارایه خدمات و همچنین برنامه توسعه فناوریهای اداری و ارتقای بهرهوری از این جمله است.
بهگفته رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، در این برنامه جامع، در حوزه مردم و خدمتگیرندگان و مشتریان نظام اداری نیز بحث مقابله با فساد و تأمین حقوق شهروندان در نظام اداری پیشبینی شده است که دستگاههای مختلف متناسب با مأموریتهایی که عهدهدار آن هستند، برنامههای اجرایی را در این ارتباط در دستور کار خود قرار میدهند.
انصاری در جمعبندی موضوعات مطروحه تأکید کرد: موفقیت ما در بحث تبیین مأموریتها و حدود مداخلات دولت در اداره کشور و روش انجام وظایف و مأموریتهای آن، زمانی است که بتوانیم با رضایتمندی بیشتری از سوی مردم مواجه شویم، والّا هر اندازه که نسبت به اصلاح ساختارها اقدام کنیم، یا دولت الکترونیک را توسعه دهیم، ولی افزایش رضایتمندی مردم را شاهد نباشیم، نقض غرضی روی داده است، بهعبارت دیگر، اگر با همه این اقدامات، در نهایت، مردم احساس کنند که از خدمات بهنحو مطلوبی بهرهمند نمیشوند، هدف غایی تحصیل نشده است.
وی در ادامه به اهمیت وظایف و مأموریتها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: این وزارتخانه با مجموعهای از وظایف و مأموریتها بهعبارتی مسئولیتهای سه وزارتخانهای را که پیش از ادغام وجود داشته، عهدهدار شده است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی اضافه کرد: امروز اگر ما پنج یا شش ابرچالش را برای کشور برمیشماریم، سه ابرچالش در حوزه مأموریتها و مسئولیتهای این وزارتخانه قرار دارد و این وزارتخانه موظف است بهعنوان دستگاه اصلی ساماندهنده این چالشها اقدامات مؤثر انجام دهد.
وی ابرچالشهای بیکاری و تأمین اشتغال، بحران صندوقهای بازنشستگی و آسیبهای اجتماعی را در حوزه فعالیتهای عملکردی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و ادامه داد: اهمیت این وزارتخانه علاوه بر مأموریتهایی که بهعهده دارد از ناحیه چالشهای عمدهای که کشور با آن مواجه است و اقدام در جهت رفع آن بهعهده این وزارتخانه قرار دارد، مشخص میشود.
انصاری افزود: اگر ما بخواهیم در ارایه خدماتی که بهعهده دستگاهها و سازمانهای تابعه این وزارتخانه است و انجام وظایف حاکمیتی و نظارتی و تصدیگری بهخوبی عمل کنیم و رضایتمندی مشتریان خود را داشته باشیم، نیازمند تغییرات جدی در روشهای ارایه خدمت و انجام وظایف و مجموعاً اصلاح نظام اداری در این وزارتخانه هستیم.
وی تصریح کرد: برنامه اصلاح نظام اداری چه در کل دولت و چه در دستگاه حساسی مانند این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یک برنامه ساده، بسیط و کماهمیت نیست و اجرای درست، دقیق و کامل آن، تضمینی است برای گذر موفق از چالشها و انجام بهتر و مطلوبتر وظایف، تا سطح بالاتری از رضایتمندی مردم را شاهد باشیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه گفت: در این ارتباط، توقع ما از شورای راهبری توسعه مدیریت وزارتخانه و دستگاههای تابعه آن، پرداختن جدیتر به تعریف برنامههای عملیاتی و اجرای آن در بخشهای مختلف است بهنحوی که بتوانیم سال به سال با وضعیت بهتری در ارایه خدمات این وزارتخانه و دستگاههای تابعه آن مواجه باشیم.
انصاری در ادامه با ابراز این موضوع که “البته وظایفی نیز در این ارتباط بهعهده سازمان اداری و استخدامی کشور و دولت است که باید آنها را پیگیری کنیم”، اذعان داشت: از جمله این وظایف، نگاه مناسب به نیروی انسانی شاغل در دولت است. دولت باید در جهت رعایت عدالت در پرداخت بین دستگاهها اقدام کند اما گام نخست را باید خود وزارتخانهها بردارند.
وی با اشاره به تفاوتها و تبعیضها در پرداختهای کارکنان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمانها و دستگاههای وابسته آن اظهار داشت: ضروری است نسبت به رفع این تبعیض داخل وزارتخانه اقدام شود.
وی تصریح کرد: ترمیم حقوق کارکنان دولت وظیفه دولت است و ما نیز پیشنهادهای خود را ارایه کردهایم. بررسی پیشنهاد ترمیم حقوق کارکنان دولت با موافقت رئیس جمهور محترم در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم که در اسرع وقت، تصمیمات در این مورد نهایی شود و تکلیفی را که در تبصره سه ماده ۲۹ قانون برنامه برای رعایت عدالت در پرداختهای دستگاههای مختلف در مشاغل مشابه بهعهده دارد، محقق شود.