مهندس میر جواد سلیمانی قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو درکیفیت و توسعه محصول با بیان این مطلب، گفت: موتور ایکس یو ۷ بیشترین سهم را در قوای محرکه خودروهای ۴۰۵ و سمند داشته، اما به دلیل قدیمی بودن فناوری آن، در یک نسخه کاملا جدید با توان و امکانات بیشتر با نام موتور ایکس یو ام بر روی این محصولات نصب خواهد شد.
وی تیراژ تولید سمند و ۴۰۵ را روزانه ۱۶۰۰ دستگاه ذکر کرد و افزود: با ورود موتور ایکس یو ام به سبد قوای محرکه ایران خودرو، بخشی از این تولیدات با این موتور و بخش دیگر با موتورهای ای اف ۷ و تی یو ۵ تولید خواهد شد.
سلیمانی از یک دوره گذار سخن گفت که در آن موتور ایکس. یو. ام. در خطوط موجود تولید و بعد از آن، با کسب استانداردهای لازم، ظرفیت ها و خطوط جدید برای این منظور به کار گرفته خواهد شد.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو ، افزایش حجم موتور به ۱۹۰۰ سی سی با توان و گشتاور بالا در حد مونور ایکس یو ۹ پژو را از جمله ویژگی های موتور ایکس یو ام عنوان کرد و گفت: این موتور که استاندارد یورو ۴ را تامین می کند، در نسخه گاز سوز هم تولید خواهد شد.
وی تصریح کرد: که با وجود افزایش گنجایش و بهینه سازی موتور، میزان مصرف آن در همان اندازه موتورایکس یو ۷ یعنی نزدیک به ۷/۸ لیتر در صد کیلومتر است. ظاهر موتور نیز از جمله مانیفولد هوا و دود آن جدید است.
مهندس سلیمانی از اتمام آزمون های دوام وعملکرد موتور ایکس. یو. ام. تا نیمه اسفند خبر داد و گفت: تا به حال بیشترین موارد این آزمون ها از جمله پایداری ۱۱۰ ساعت، دوام ۲۰۰ ساعت و ۵۰۰ ساعت به انجام رسیده و آزمون های خودرویی نیز به موازات این فرایند، آغاز شده است.
وی ، دانش موتور ایکس. یو. ام. را در اختیار و مالکیت ایران خودرو به دلیل ساخت داخل آن عنوان کرد و اظهار داشت: به موازات این موتور، افزایش تیراژ موتورهای تی یو ۵ و ای اف ۷ هم در دستور کار ایران خودرو قرار دارد.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو تیراژ کنونی موتور تی. یو. ۵٫ را روزانه ۱۰۵۰ دستگاه عنوان کرد که به ۱۳۵۰ دستگاه و سال آینده به دو هزار دستگاه افزایش می یابد و همین برنامه برای موتور ای اف ۷ هم اجرا خواهد شد.
وی از برنامه دیگری برای همراه سازی قطعه سازان با این فرایند خبر داد و خاطرنشان کرد که بنزین با استاندارد یورو۴ باید شش ماه زودتر از اجرای این استاندارد در جایگاه ها موجود باشد.
سلیمانی ، جایگزینی موتور ۱۶ سوپاپ جی. پی. ۴٫ موجود بر روی پارس ای. ال. ایکس. را از اولویت های به کارگیری موتورایکس یو ام عنوان کرد و اظهار داشت: چه استاندارد یورو ۴ اجرا شود یا خیر، پارس ای. ال. ایکس. حتما با موتورایکس. یو. ام. تولید خواهد شد.
وی گفت : نصب آزمایشی موتور ایکس. یو. ام. از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده و با اتمام تست های موتوری و خودرویی، تولید آزمایشی آن بر روی محصولات، از اول اردیبهشت ماه سال ۹۱ وتولید انبوه این موتور از ۳۱ خردادماه شروع وبه مرور افزایش می یابد .