به گزارش افق نیوز ، مجید رستگار کارگردان و زینالعابدین تقیپور بازیگر سریال «وضعیت زرد» میهمان برنامه «سریالیست» بودند.
مجید رستگار با اشاره به زمان پخش سریال خود که حوالی ساعت ۲۰ بود، گفت: خوشبختانه اتفاقهای خوبی در همین شرایط برای سریال افتاد. توانستیم با بازیگران درجه یک تئاتر مانند آقای تقیپور گروه جمع کنیم و با افتخار با بازیگران جوان سریال را بسازیم. شاید این جوانان به ظاهر در ذهن مخاطب آنچنان شناخته شده نباشند اما شرایط خوبی روی آنتن داشتیم.
زینالعابدین تقیپور هم با اشاره به بازخوردهای خوب مخاطبان نسبت به سریال وضعیت زرد، بیان کرد: دغدغه همه از جمله کارگردان، تهیهکننده و نویسنده این بود که نگاه جدیدی به طنز داشته باشند. همه تلاش کردند تا طنز این سریال به دور از طنزهای مرسوم، تیکه و توهین باشد. گاهی طوری میخواهند مخاطب را بخندانند که از نظر فرهنگی و دینی در جامعه ما مرسوم نیست. به طور مثال برای خنداندن مخاطب با جایگاه پدر شوخی کنند، خط زرد به دنبال این بود که مخاطب را بخنداند اما از خط قرمزها بیرون نرود.
رستگار با بیان اینکه ساختن طنز شریف کار سختی است، ابراز داشت: خنداندن به هر قیمت عواقب دارد. ما سعی کردیم ذائقه مردم را درست کنیم. نمیدانیم ادامه ذائقهای که الان شکل گرفته به کجا میرود. ما سعی کردیم با چیزهایی شوخی کنیم که چارچوب داشته باشد. در مذهب، نماز و سیاست ورود کردیم.
وی با اشاره به اینکه فضای کار سریال آنها سیتکام یعنی طنز موقعیتی بوده است، اظهار کرد: وقتی شما چنین کاری میکنید، انتخاب بازیگران جوان که امتحانشان را پس دادهاند دیگر خطر نیست بلکه ورود به فضای سیتکام خطر است. یک زمان بازیگران درجه یک الان هم برای اولینبار وارد تلویزیون و سینما شدند، اما از جایی به بعد، نقش اول به آنها دادند.
تقیپور با بیان اینکه کار کارگردان خطر بوده است، گفت: در بعضی از تئاترها هم تهیهکننده میگفت که فلان سالن معروف گفته باید شخصیت اول نمایشتان، بازیگر چهره باشد وگرنه به شما سالن نمیدهیم. به نظرم تیم وضعیت زرد خیلی خطر کردند. البته دستمزد و جایزه این خطر را با بازخورد خوب از مردم گرفتند. از روز جمعه ۲۲ بهمن، ضبط وضعیت زرد ۲ ادامه مییابد.
وی ادامه داد: معمولاً بازیگران شناخته شده طنز با تکیه بر کاراکتری که همیشه مردم از آنها دیدهاند سر صحنه حاضر میشوند اما ما دورخوانی کردیم، چک و چانه زدیم و در نهایت به این شخصیتها رسیدیم.
رستگار در پاسخ به اینکه مفهوم عبارت مدیر فیلمنامه چیست، اظهار کرد: پروسه تولید ۱۳ قسمت یکسال بود. خود آقای شهبازی درگیر کار و دنبال نویسنده خوب بود. کلی از ایدهها را گروه ایدهپردازی ارائه کردند به همین دلیل مدیر تولید فیلمنامه گفته شده است. درواقع نشات گرفته از باشگاه طنز آقای شهبازی بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا انرژی اتمی بهخاطر اخراج کارمندانشان در سریال به شما چیزی نگفتند، بیان کرد: این سریال در یک بازه زمانی قبل انتخابات بود و کسی گردن نگرفت.
تسنیم/این کارگردان با بیان اینکه سعی کردیم فضا را ایرانیزه کنیم، گفت: مخاطب ایرانی باهوش است، اگر بگویی میخواهم تو را بخندانم نمیخندد، بنابراین باید این عمل را نوع دیگری پیاده میکردیم. من با تهیهکننده صحبت کردم تا این کار را با موسیقی انجام دهم، برای اینکار هم با آهنگساز جوان کار کردیم. در این کار اولینهای درجه ۱ جمع شده بودند ما هم با اطمینان کامل به سراغ آنها رفتیم.
وی با اشاره به انرژی مضاعف جوانان، بیان کرد: کسی که سالها کار کرده تبدیل به شغل میشود اما در کار ما بچهها انگار روز اول کارشان بود. سریالهای معادل هم که جزو سردمداران این حوزهاند، روی دیالوگ سوارند. مردم ما طنازند، نمیتوانیم فضای مدلهای کشورهای دیگر را در سریال خودمان پیاده کنیم.
تقیپور درباره ارتباط خود با فیلمنامه و نقش اظهار کرد: پایه اول را نویسنده نوشته است. بازیگر هم از آن موقعیت درک دارد. در بازه تمرین بسیار پیشنهاد میدادیم. در فصل دو ایدهها چند برابر شده است. خیلی چیزها سر صحنه اتفاق افتاده است. خیلی وقتها با مفاهیم دینی و مذهبی طوری مزاح میشود که هتک حرمت اتفاق میافتد. گاهی احساس میکردیم که توهین به یک جمع است، عقب میکشیدیم. برخی مواقع کار سلبریتیها جای شوخی دارد اما میگوییم که ممکن است توهین به آنها باشد.
رستگار با بیان اینکه ۱۳ قسمت زمان کمی است تا مخاطب وارد قصه شود، گفت: یک قصه ۳ قسمت طول میکشد تا خودش را پیدا کند. در سیتکامها بازیگران تئاتریاند، سعی کردیم فضای اینچنین را ایرانیزه کنیم. بچههای تازه کار نیاز دارند که شخصیت خود را القا کنند. فصل دوم وضعیت زرد ۲۶ قسمت دارد. شاید سریال در ماه رمضان پخش شود و هر قسمت ۴۵ دقیقه است.
ایدههای امروز محدود است
در بخش پرونده سریال در برنامه سریالیست، رضا استادی فعال رسانهای با بیان اینکه شبکهها و تهیهکنندهها که برای نوروز سریالها را میسازند میدانند که چه آثاری دارند، گفت: معمولاً یک رقابت بین شبکهها در مناسبتها وجود دارد و سعی میکنند اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.
وی افزود: همیشه شبکهها نگران این بودند که ایدههایشان لو برود وگرنه سریالسازی کار پیچیدهای است و نمیتوان در دو ماه مانده به عید آن را ساخت. الان ایده و سوژهها محدودند و امکان لو رفتنشان وجود دارد به همین دلیل اطلاعرسانی درباره سریال از زمانی اتفاق میافتد که تا حدودی پیش رفته باشد.
استادی با بیان اینکه تلویزون تنها منبع تأمین برنامههای تصویری نیست، ابراز داشت: الان بستر تصویری زیاد شده است. تلویزیون باید درباره مسائل مختلف برنامهریزی کند. خیلی سال است دیگر تلویزیون برای محرم تدارک نمیبیند.
میلاد نجفی خبرنگار نیز اظهار کرد: همه میدانیم که با وجود تمام مشکلات، همچنان تلویزیون رسانه مرجع است. فراگیری این رسانه همچنان بیشتر از پلتفرمهاست.
وی ادامه داد: یکی از معضلات تلویزیون این است که چرا اینقدر برای زمانبندی سریالها مشکل داریم؛ الان نزدیک ایام پخش نوروزیم، اما همچنان نمیدانیم که سریالهای عید و یا سریال ماه رمضان چیست؟
نجفی اظهار کرد: وقت این رسیده که شیوه سنتی سریالسازی را تغییر دهند، چرا حتماً باید چهار شبکه تلویزیون سریال داشته باشد؟ طبیعتاً فیلمساز و نویسندههای بزرگ هم ترجیح میدهند که با تلویزیون کار کنند، به شرط اینکه تلویزیون هم از نظر مالی حمایت کند. از طرفی فیلترها را هم کم کند. قطعاً فیلمسازهای مطرح کارشان را از تلویزیون شروع کردهاند.
وی با بیان اینکه مردم در عید سریال کمدی می پسندند، گفت: ترکیب ژانر بسیار مهم است. مردم الان کمدی را ترجیح میدهند. جدول پخش شبکهها هم مهم است، زمان پخش شبکه یک مناسبتر از بقیه شبکههاست. باید سیستم سریالسازی متمرکز شود و سیمافیلم هم پروژههایش را عادلانه تقسیم کند.