2

در شرایط فعلی شاهد هجوم به کشور به طور خاموش اما قدرتمند هستیم

  • کد خبر : 36510
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۹

ایران در گفت‌و‌گو با ۱+۵ بر این موضع که آنها باید استدلال و حقانیت تهران را در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی بر اساس ان پی تی بپذیرند و به حقوق مردم ایران احترام گذارند، تاکید دارد.

افق:(ofoghnews.ir)معاون رییس‌جمهور گفت که ایران در گفت‌و‌گو با ۱+۵ بر این موضع که آنها باید استدلال و حقانیت تهران را در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی بر اساس ان پی تی بپذیرند و به حقوق مردم ایران احترام گذارند، تاکید دارد.

فریدون عباسی دوانی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که در شرایط فعلی شاهد هجوم به کشور به طور خاموش اما قدرتمند هستیم، خاطرنشان کرد: این هجمه را جز با اعتقاد به خدا و تلاش و همدلی نمی‌توان پاسخ گفت.

وی در پاسخ به این پرسش که زمان و مکان مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس گفت: هنوز زمان و مکان مشخصی برای این مذاکرات مشخص نشده است.

عباسی در ادامه تصریح کرد: فعلا کارشناسان ایران و ۱+۵ در حال بحث و بررسی درباره مسائل تخصصی و فنی هستند. بحث‌هایی که در استانبول، بغداد و مسکو شده، نیاز به بررسی بیشتر از سوی کارشناسان دو طرف به طور جزیی در قالب مسائل فنی و حقوقی دارد تا شرایط برای مذاکرات آتی میان ایران و ۱+۵ فراهم شود.

عباسی با اشاره به حضور علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوهای کارشناسی ایران و ۱+۵ در استانبول و این آیا بحث‌های‌ فنی میان ایران و آژانس در این نشست بررسی می‌‌شود، گفت: در این نشست بحث‌های تخصصی فنی و حقوقی مطرح می‌شود و لازم است متخصصان مربوطه حضور داشته باشند که در این راستا هم کارشناسان مربوطه ایران که در مذاکرات با ۱+۵ حضور دارند و هم آقای سلطانیه که سفیر ایران در مجامع بین‌المللی است در این گفت‌وگوها شرکت دارند تا با جدیت این گفت‌وگوها دنبال شود.

معاون رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که طرف مقابل (۱+۵) گفت‌وگوهای کارشناسی را جدی بگیرد.

وی درباره موفقیت‌آمیز بودن گفت‌وگوهای کارشناسی با توجه به اختلاف‌نظر‌های اساسی میان دو طرف اظهار کرد: هدف برخی از طرف‌های مذاکرات با ایران از ابتدا این بود که ایران به هیچ نوع توانمندی در هیچ رشته تخصصی دست پیدا نکند. رفتار آنها در دوران گذشته از جمله جنگ تحمیلی مبتنی بر تحریم و تهدید بوده است. آنها به دنبال آن بودند که فرصت رشد و توسعه فنی و تخصصی را به ایران ندهند تا ایران نتواند انقلابش را به دنیا ثابت کند و به دنیا نشان دهد که می‌توان بدون تکیه به این قدرت‌ها به پیشرفت و توسعه رسید.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آنها بر روی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌یی ایران متمرکز شدند و به تبلیغ علیه ایران پرداختند و سعی دارند آن را با سلاح کشتار جمعی پیوند زنند، اما ما اهل آن نیستیم و بنایی برای دنبال کردن سلاح هسته‌‌یی نداریم، همان‌طور که در زمان جنگ تحمیلی هم که سلاح کشتار جمعی علیه ایران استفاده می‌شد به دنبال آن نرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده سلاح کشتار جمعی که احتمالا با مجوز دولت‌هایشان سلاح‌ها را در اختیار رژیم بعث قرار می‌دادند، امروز با ما به مبارزه برخواستند. امروز شرکت‌های خارجی به ویژه غربی به دستور دولت‌هایشان با ما همکاری نمی‌کنند و ما را تحریم می‌کنند. پس در زمان جنگ تحمیلی هم سلاح‌های کشتار جمعی بدون مجوز دولت‌های این شرکت‌های نمی‌توانست در اختیار رژیم صدام قرار گیرد.

عباسی اضافه کرد: در حال حاضر آنها همسو هستند تا تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر کنند و بر موضوع هسته‌‌یی فشار آورند تا جلوی پیشرفت کشور را در تمامی ابعاد بگیرند، اما موفق نبوده‌اند.

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آنها امروز ایران هسته‌‌یی را باور کرده‌اند و دنبال راه برون رفتی هستند تا اقرار کنند که ایران هسته‌‌یی است. از این‌ رو بر درصد غنی‌سازی و یا سایت غنی‌سازی فردو و غیره تاکید می‌کنند که موضوع نگرانی از آن‌ها بی‌مورد است. آنها می‌دانند که این فعالیت‌ها و مراکز هسته‌‌یی تحت نظارت کامل آژانس است و هیچ فعالیت غیرقانونی در آنها صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که مشارکت سازمان انرژی اتمی در تجهیز شناورهای ایران به قابلیت طی مسیرهای طولانی با سوخت اتمی چگونه است؟ گفت: اگر چنین درخواستی از سازمان انرژی اتمی صورت گیرد، ما تحقیقاتمان را در آن زمینه متمرکز می‌کنیم. در حال حاضر ما توانمندی انجام کارهای مختلف را داریم، بستگی دارد سیاست و نیاز کشور چه باشد. حتی در مسائلی که به صنعت هسته‌‌یی مربوط نیست مثل نفت، انرژی‌های نوین و غیره ما می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم. متخصصان ما در تمامی زمینه‌های تخصصی می‌توانند همکاری داشته باشند.

عباسی درباره زمان بهره‌برداری نهایی از نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: جشن بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر زمانی برگزار می‌شود که آب و هوا مناسب باشد و هماهنگی‌های نهایی انجام شود. در عین حال نیروگاه اتمی بوشهر راه‌اندازی شده است و مراحل آزمایش و ایمنی خود را طی می‌کند. از نظر ما نیروگاه به حداکثر قدرت خود رسیده است و ما قدرت ۹۴۲ مگاوات را ثبت کرده‌ایم، اما برای تایید رسمی باید به استاندارد نظام ایمنی کشور برسد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]