5

اساتید غرب‌زده سفرای نگاه غربی در دانشگاه‌ها هستند

  • کد خبر : 37987
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰

شما فعالان تشکل‌های دانشجویی باید با آرمان‌گرایی خود پیگیر تعویض هرچه سریعتر ساختار دانشگاه آزاد باشید و بدانید که جاسبی به دانشگاه آزاد برگشتنی نیست.

افق نیوز:(ofoghnews.ir) ضیافت افطاری کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری با حضور اعضای شورای مرکزی و فعالان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد.

ضیافت افطاری کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور اعضای شورای مرکزی و فعالان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد.

در این نشست دانشجویان به طرح مسائل و مشکلات صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها پرداختند.

روحی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم در ابتدای این دیدار به مسئله دانشجوی مازاد بر ظرفیت اشاره کرد و گفت:‌ مسئله دانشجوی پولی مصوبه قانون اساسی است و ما نیز باید به قانون احترام بگذاریم، اما این طرح تبعات منفی‌ای دارد که حتما باید برای رفع آنها اقداماتی پیش‌بینی شود.

روحی با اشاره به اینکه هیچ دانشجوی تک‌ رقمی حاضر نیست کنار دانشجویی با رتبه ۲ تا ۳ هزار در یک کلاس درس بنشیند، تصریح کرد: از تبعات منفی این قانون می‌توان به کاهش کارکرد علمی کلاس‌ها و ایجاد یأس و ناامیدی در دانشجویان اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه متخصص‌پروری با پول و سرمایه امکان‌پذیر نیست، گفت: پیشنهاد ما این است که برای اجرای این طرح پردیس‌های جداگانه‌ای تأسیس شود.

روحی با اشاره به گفته رئیس سازمان سنجش مبنی بر پذیرش ۱۱۳ هزار دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: افزایش ظرفیتی که در این دانشگاه‌ها صورت گرفته است، اگر همگام با افزایش امکانات و سطح علمی دانشگاه باشد مطلوب است، اما از سوی دیگر باید اشاره کرد که دانشگاه‌های غیرانتفاعی، نهاد رهبری ندارند و اکثر آنها نیز از داشتن معاونت فرهنگی بی‌بهره‌اند.

وی افزود: آیا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که هیچ نهاد فرهنگی در آن فعال نیست، افراد دغدغه‌مند به نظام خواهند بود؟ و دانشجویی که تحول در آن صورت نگرفته است، چگونه می‌تواند مبدأ تحولات باشد.

روحی با انتقاد به مسئله علوم انسانی در دانشگاه‌ها گفت: امروز اساتید غرب‌زده سفرای نگاه غربی در دانشگاه‌ها هستند و متاسفانه شاهد آن هستیم که هنوز تحولی اساسی در منابع درسی علوم انسانی صورت نگرفته است.

در ادامه یکی از دانشجویان و فعالان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک به طرح مسائل و مشکلات صنفی و فرهنگی این دانشگاه پرداخت.

وی در ابتدا از وزیر پرسید: آیا از وضعیت دانشگاه اراک خبر دارید؟ از وقتی که دکتر صادقی سرابی رئیس دانشگاه شده است، فضای دانشگاه دائماً بدتر از دیروز می‌شود.

این فعال دانشجویی گفت: برخی از دانشجویان دانشگاه اراک احساس می‌کنند که ما وارد اتحادیه اروپا شده‌ایم و اکنون در طرح ریاضت اقتصادی هستیم چرا که مشکلات صنفی زیادی در مسائل خوابگاه‌ها، سلف، آزمایشگاه‌ها و … داریم.

وی افزود:‌ جلسات شوای فرهنگی دانشگاه که به بررسی پیشنهادات تشکل‌ها برای اجرای برنامه‌‌های دانشجویی می‌پردازد،‌ عملا فردگرا شده است و اگر تنها صادقی سرابی اعلام کند که به عنوان مثال فلان کرسی آزاداندیشی برگزار نشود، قطعا مجوزی برای برگزاری چنین برنامه‌ای به تشکل‌ها صادر نمی‌شود.

این فعال دانشجویی در ادامه گفت:‌ صادقی سرابی رئیس دانشگاه اراک اصلا به انتقادات پاسخ نمی‌دهد و دیگر جای بحث نیست که بخواهیم بگوییم آیا پاسخ‌های رئیس قانع‌کننده بوده است یا خیر.

در این بین محمد افکانه قائم مقام تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از وزیر پرسید: آیا از جریانات و اتفاقات دانشگاه اراک خبر داشتید؟ خاطرم است در سفری که به این استان داشتم جلسه‌ای را با صادقی سرابی تنظیم کردم تا انتقادات دانشجویان را صراحتاً به گوش او برسانم. اما در آخر، جلسه تا جایی پیش رفت که او می‌خواست مرا کتک بزند.

کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ گفت: حدود ۲ ماه است که کاملا در جریان اتفاقات دانشگاه اراک هستم و نامه امام جمعه نیز در این خصوص به من رسیده است. من نیز از کارشناسان و بازرسان وزارت درخواست گزارش کردم که این گزارش در کمیته ۹ نفره بررسی خواهد شد و نهایتا پیشنهاد این کمیته به من می‌رسد.

در ادامه زیبا مدبر عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به مسئله علم سنجی اساتید پرداخت و گفت: آئین‌نامه ارتقای اساتید که در دوران اصلاحات نوشته شده است، وضعیت فرهنگی اساتید را لحاظ نکرده است. در این آئین‌نامه تنها مقالات ISI است که به ارتقای اساتید کمک می‌کند و اساتیدی که کارشان در صنعت نمود پیدا کرده است، ارتقایی از لحاظ کمی برای آنان لحاظ نخواهد شد.

کامران دانشجو در پاسخ به مدبر گفت: آئین‌نامه ارتقاء از مهرماه ۹۰ تغییر پیدا کرده است و صرفاً براساس مقالات ISI نیست.

وی افزود: در آئین‌نامه ارتقای جدید، ۵ نمره را به عنوان وتویی فرهنگی در نظر گرفتیم که اگر کسی نتواند آن را کسب کند، نمی‌تواند ارتقاء پیدا کند که در همین خصوص نقدهای بسیاری مبنی بر علمی نبودن آئین‌نامه به وزارت علوم شد.

در ادامه معین رئیسی قائم مقام تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان شاهد به طرح مسائلی پیرامون دانشگاه آزاد پرداخت.

رئیسی گفت: از سال ۸۴ که جنبش دانشجویی مطالبات خود را در خصوص دانشگاه آزاد مطرح کرد، هیچگاه به نفس مدیریت ۳۰ ساله جاسبی انتقادی نداشت، هرچند که احتمال بروز فساد در مدیریت‌های طولانی‌ مدت بسیار زیاد است؛ اما مشکل اصلی مفسده مدیریتی دانشگاه آزاد در زمان ریاست جاسبی بود که به عنوان مثال می‌توان به ماجرای زمین‌های دانشگاه علوم تحقیقات، پرونده مؤسسه خدیجه کبری، نقش دانشگاه آزاد در فتنه ۸۸، ماجرای دانشگاه آکسفورد، وقف دانشگاه آزاد و … اشاره کرد که حتی هادوی اولین دادستان انقلاب نیز نتوانست داد خود را در ماجرای زمین‌های علوم و تحقیقات از دستگاه قضایی بستاند.

رئیسی افزود: جنبش دانشجویی تا پای دادگاهی شدن در مسئله دانشگاه آزاد هزینه داده است، حال چرا برخی مسئولین به خاطر خوش‌آمد استوانه‌ها حاضر نیستند هزینه‌ای برای اصلاح دانشگاه آزاد بپردازند. سابقه جنبش دانشجویی نشان داده است که مشکل ما با اشخاص نیست و تنها برای حفظ آرمان‌ها کوشیده‌ایم.

وی در ادامه گفت: اکنون مجددا زمزمه بازگشت جاسبی به هیئت امنای این دانشگاه به گوش می‌رسد، به همین خاطر از شما به عنوان عضوی از هیئت امنای دانشگاه آزاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم تا مُجِدانه پای آرمان‌ها بایستیم و نگذارید مفسدان اصلی دانشگاه آزاد دوباره به حریم امن خود ورود پیدا کنند.

در ادامه امیر استکی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقر مسائلی را پیرامون ریاست دانشگاه‌ها و مشکلات صنفی و فرهنگی بیان کرد.

استکی با تاکید بر اینکه در برخی دانشگاه‌ها قانون به محاق رفته است، گفت: متاسفانه نظام به خاطر مشکلات دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه اراک، محقق اردبیلی، صنعت نفت، هرمزگان، مفید قم و … هزینه‌های بسیاری پرداخته است و شاهد آن هستیم که هرچه رئیس دانشگاه عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد، بیشتر از نظام و ولایت مایه می‌گذارد.

وی سپس به بیان انتقادات پیرامون معاونت فرهنگی وزارت علوم، پرداخت و گفت: تا به حال کارهای خوبی مثل ایجاد معاونت‌‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و تأسیس دفتر نظارت و ارزیابی انجام شده است اما برخی موارد وجود دارد که ما به آنها نقد‌هایی داریم.

استکی افزود: معاونت فرهنگی تمایل زیادی به آماردهی دارد و در شرایطی که مقام معظم رهبری از برگزار نشدن کرسی‌ها انتقاد کردند، معاونت فرهنگی آماری ارائه کرد که بر اساس آن ادعا شده بود هزار کرسی آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌ها برگزار شده است.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌ امسال با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم می‌بایستی به فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای شود و متاسفانه با افزایش بی‌ضابطه دفاتر برخی تشکل‌ها در دانشگاه‌ها مواجه هستیم که این آسیب‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت و شما نیز نمونه‌های آن را در دوران اصلاحات و در اتفاقاتی نظیر ۱۸ تیر ۷۸ و ماجرای نشریات موهن در سال ۸۶ دیده‌اید.

در ادامه کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پاسخ برخی از گفته‌های دانشجویان را مطرح کرد و پرداختن به سایر موارد را به جلسه شهریورماه موکول کرد.

وی گفت: در خصوص مسئله علوم انسانی ما ۴۰۰ سر فصل را بازنگری کردیم که آن را به شورای تحول علوم انسانی ارائه کردیم و هر روز نیز پیگیری می‌کنیم تا سرفصل‌های جدید را هرچه زودتر عملیاتی کنیم.

دانشجو در خصوص مسائلی که پیرامون بازگشت جاسبی به دانشگاه آزاد مطرح شد، گفت: جاسبی خدماتی را در دوران مدیریتش ارائه کرده است و اکنون نیز باید از مشورت‌هایش استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر ساختار دانشگاه آزاد کار سختی است، گفت: شما فعالان تشکل‌های دانشجویی باید با آرمان‌گرایی خود پیگیر تعویض هرچه سریعتر ساختار دانشگاه آزاد باشید و بدانید که جاسبی به دانشگاه آزاد برگشتنی نیست.

وزیر علوم در ادامه مسائلی را پیرامون تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: ۱۴ مرجع تقلید از این طرح حمایت کردند و حتی خود شما به عنوان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم از این طرح حمایت کردید، اما فضا به گونه‌ای پیش آمد که با حملات مطبوعات و رسانه‌ها مواجه شدیم و  حتی در صداوسیمای خودمان گفتند که چرا در ورودی آقایان و خانم‌ها را به دانشگاه جدا می‌کنید و با این شرایط دانشجویان چگونه تعامل داشته باشند؟

دانشجو ادامه داد: معلوم نیست این چه تعاملی است که حتما باید در درگاه دانشگاه صورت گیرد! ۸۰ سال است دانشگاه ما کاملا از نسخه غربی آن کپی برداری شده است و این اختلاط تبدیل به هنجار شده است.

وزیر علوم گفت: اگر در آموزش و پرورش ما که اصالت ایرانی اسلامی دارد و تقلیدی نیست، گفته شود که می‌خواهیم کلاس اول و دوم دبستان را مختلط برگزار کنیم چه مسائلی در جامعه پدید می‌آید؟ همان مسائل بر سر تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها پیش آمد.

دانشجو در انتها مباحثی نظیر اسلامی شدن دانشگاه‌ها و دانشجوی پولی را به عنوان محورهایی برای جلسه بعد که در شهریور برگزار خواهد شد، تعیین کرد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=37987

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]