1

المپیک فناوری بستری برای اشتغال زایی نخبگان در شرکت‌ها

  • کد خبر : 391670
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷

به گزارش خبرنگار مهر، هرساله رقابت‌های مختلفی در حوزه‌های نوین فناوری در دنیا برگزار می‌شود تا بدین واسطه اولا استعدادها در آن حوزه فناوری شناسایی شوند و ثانیا این استعدادها به نحو مطلوب به‌کار گرفته شوند. برگزارکنندگان رقابت‌های فناوری معمولا می‌کوشند تا از طریق برگزاری این رقابت‌ها و ترویج آن‌ها، ضمن دسترسی به استخر استعدادها، […]

به گزارش خبرنگار مهر، هرساله رقابت‌های مختلفی در حوزه‌های نوین فناوری در دنیا برگزار می‌شود تا بدین واسطه اولا استعدادها در آن حوزه فناوری شناسایی شوند و ثانیا این استعدادها به نحو مطلوب به‌کار گرفته شوند. برگزارکنندگان رقابت‌های فناوری معمولا می‌کوشند تا از طریق برگزاری این رقابت‌ها و ترویج آن‌ها، ضمن دسترسی به استخر استعدادها، پیشتازی خود را در آن حوزه فناوری تثبیت کنند.

ارائه ویزاهای مخصوص نوآوری برای جذب سرمایه های انسانی

در سال‌های اخیر توسعه فناوری به یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های توسعه اقتصادی کشورها، خصوصا کشورهای منطقه، تبدیل شده است. توسعه فناوری، خود مستلزم توسعه سرمایه‌انسانی متخصص است. لذا رقابت اصلی کشورها در حال حاضر، رقابت در حفظ سرمایه انسانی متخصص داخلی و جذب متخصصان خارجی برای پیشتازی در حوزه‌های فناوری است. در سال‌های اخیر رویدادهای متنوعی در کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود تا بدین واسطه ضمن شناسایی سرمایه‌های انسانی متخصص، با ارائه ویزاهای مخصوص نوآوری اقدام به جذب آن‌ها کنند.

با نگاهی تخصصی تر به این رویدادها، می‌توان گفت نقطه اثر تمامی آن‌ها بر روی جذب استعدادهایی است که پیش‌تر شناسایی شده‌اند نه کشف آن‌ها. لذا غالب رویدادهایی که تاکنون در منطقه برگزار شده‌اند و مورد حمایت دولت‌هایشان نیز قرار گرفته‌اند از این دسته هستند، زیرا از آنجایی که در این کشورها محدودیت نیروی انسانی نخبه وجود دارد، به این واسطه سعی می‌کنند که آن را از خارج از کشور خود تامین کند.

اما نکته مهم‌تر که تاکنون هیچ یک از کشورها ورود جدی به این عرصه نداشته‌اند، عرصه‌ی تعریف بستری است که به صورت استاندارد بتواند استعدادها را شناسایی و کشف کند و آنگاه به درستی آن‌ها را به‌کار گیری کند. این موضوع درواقع از یک مرحله عقب‌تر به موضوع جذب استعدادها نگاه می‌کند چرا که خود، بستری برای شناسایی استعدادهاست. لذا استعدادی که به درستی شناسایی شد و به درستی هم به‌کارگیری شد، نگرانی خروج وی کمتر است.

کشف برترین استعدادهای حوزه فناوری در کشور

معاونت علمی با راهبری پارک فناوری پردیس قرار است رویداد المپیک فناوری را برگزار کند. پارک پردیس به دنبال اثرگذاری در کشف استعدادهای فناوری و به‌کارگیری آن‌ها اقدام به برگزاری رویداد المپیک فناوری می کند. این المپیک بستری است استاندارد، برای شناسایی استعدادهای برتر فناوری در کشور به منظور معرفی و به‌کارگیری آن‌ها در پروژه‌ها و مسائل واقعی. برگزاری سالانه رقابت‌های المپیک فناوری در کشور باعث می‌شود که در وهله نخست حوزه‌های مختلف فناوری به واسطه این رقابت‌ها ترویج شود، علاقه‌مندان به این حوزه‌ها سطح دانش فنی خود را در این رقابت‌ها محک بزنند و نسبت به افزایش آن اقدام کنند، برترین استعدادهای هر حوزه‌ی فناوری در کشور به صورت سالیانه شناسایی شوند و از این استعدادهای برتر برای پیشبرد پروژه‌های دانش‌بنیان در کشور استفاده شود.

المپیک فناوری؛ بستری برای رقابت افراد در حوزه‌های فنی

المپیک فناوری بستری برای رقابت افراد در حوزه‌های مختلف فنی است که برای اولین بار در ۵ رشته اصلی شامل هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، امنیت سایبری، رباتیک و پهپادی تشکیل شده است.

از رقابت در حوزه رباتیک و پهپادی تا امنیت سایبری

هر یک از این رقابت‌ها خود از چندین لیگ مختلف تشکیل شده تا حیطه‌های مختلف تخصصی را در هر حوزه پوشش دهد؛ به نحوی که رقابت‌ برنامه‌نویسی شامل: لیگ‌های الگوریتم، JAVA، PHP و Front-end، رقابت هوش مصنوعی شامل: لیگ‌های پردازش متن، پردازش صوت و پردازش تصویر، رقابت رباتیک شامل: لیگ خودروهای خودران، ربات‌های ورزشی، ربات‌های امدادگر، ربات‌های جنگنده، ربات‌های پرنده، رقابت پهپادی شامل: لیگ پرنده‌های سرعتی، لیگ پرنده‌های فضای بسته، رقابت‌های امنیت سایبری: لیگ Red Team و Blue Team در حوزه رمزنگاری، دیجیتال فارنزیک، تست نفوذ، اکسپلویت و مهندسی معکوس،لیگ CTF. قوانین هریک از لیگ‌ها مطابق با قوانین جهانی در آن حوزه فنی است و برای داوری آن‌ها از افراد خبره و اساتید دانشگاه دعوت به عمل آمده است.

شناسایی استعدادها یکی از اهداف برگزاری المپیک فناوری به شمار می رود که بر این اساس برگزاری مسابقات علمی و فناوری، فرصتی مناسب برای شناسایی و جذب افراد با استعداد و توانمند در زمینه‌های مختلف است. همچنین شرکت در المپیک فناوری، فرصتی برای افزایش تخصص‌ها، یادگیری مفاهیم جدید و تعامل با افراد دیگر در حوزه‌های مشابه را فراهم می‌کند.

شناسایی نخبگان برای جذب در شرکت های فناور

از دیگر سو بهره‌بردار اصلی این رقابت‌ها شرکت‌های فناور فعال خواهند بود تا بتوانند نیروی انسانی نخبه و با استعداد را از طریق این رقابت‌ها شناسایی و جذب کنند. ترویج همکاری و Team work از دیگر اهداف برگزاری این المپیاد است. در واقع مسابقات المپیک فناوری، افراد را به همکاری و تعامل در تیم‌ها تشویق می‌کنند. این تجربه می‌تواند مهارت‌های ارتباطی و توانایی کار در گروه را تقویت کند. همچنین ارائه راهکارهای نوآورانه و خلاقانه به مسائل مطرح شده نیز از جمله موضوعاتی هست که می توان در رابطه با تقویت نیاز کسب و کارها به آن اشاره کرد.

بخش‌های اصلی المپیک فناوری

المپیک فناوری ۴ بخش اصلی دارد که در بخش نخست رقابت‌های اصلی در ۵ حوزه فناوری ذکر شده در بالا در این بخش‌ها برگزار می‌شود. بوتکمپ‌های تخصصی و ارائه آموزش‌های تخصصی فنی به افراد علاقه‌مند با رویکرد جذب آن‌ها در شرکت‌های فناور بخش دوم این المپیک به شمار می رود. ایستگاه کار و اشتغال بخش سوم بوده که با احصای فرصت‌های شغلی از شرکت‌های فناور فعال، اقدام به معرفی نیروی انسانی دانشی و برگزاری جلسات مصاحبه در ایام برگزاری رویداد می کند. بخش چهارم نیز استیج‌های تخصصی است که در واقع محلی برای حضور صاحب‌نظران و سخنرانان برای بیان دیدگاه‌ها و مسائل روز هر حوزه است.

ثبت نام در رویداد المپیک فناوری آغاز شد

ثبت نام در رویداد المپیک فناوری در سایت این رویداد به نشانی Olympics.tech آغاز شده و جدای از متخصصانی که برای محک زدن به سطح توانایی فنی خود در این رقابت‌ها ثبت‌نام می‌کنند افراد علاقه‌مند نیز می‌توانند از طریق ثبت‌نام در بوتکمپ‌های رویداد آموزش‌های لازم در هر یک از حیطه‌های فنی را دریافت کنند. رقابت‌ها در المپیک فناوری چند مرحله‌ای است یعنی ابتدا افراد در مرحله مقدماتی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند آنگاه برگزیدگان آن‌ها برای حضور در المپیک فناوری و رقابت حضوری دعوت می‌شوند.

آغاز رقابت های حضوری از یکم آبان ماه

رقابت حضوری از تاریخ ۱ تا ۷ آبان‌ماه و در محل پارک فناوری پردیس برگزار شده و طی این یک هفته پیش بینی می‌شود که در هر لیگ (از مجموع بیش از ۱۷ لیگ در حوزه‌های مختلف فنی) بیش از ۱۵۰ نفر (مجموعا بیش از ۲۰۰۰ نفر) برای رقابت حضوری دعوت شوند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=391670

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]