0

ابهامات واردات خودروی کارکرده توسط اشخاص؛ منشأ ارزش مشخص نیست

  • کد خبر : 392515
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی روز جاری دولت مصوبه‌ای را در خصوص امکان واردات خودروهای خارجی (نو و کارکرده) که سال تولید آنها مربوط به سال ۲۰۱۹ به بعد باشد، تصویب کرد. بهادری جهرمی سخنگوی دولت در این خصوص گفت: با آیین‌نامه اخیر، واردات خودرو به‌شرطی که سال ساخت آن از ۲۰۱۹ به بالا […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی روز جاری دولت مصوبه‌ای را در خصوص امکان واردات خودروهای خارجی (نو و کارکرده) که سال تولید آنها مربوط به سال ۲۰۱۹ به بعد باشد، تصویب کرد. بهادری جهرمی سخنگوی دولت در این خصوص گفت: با آیین‌نامه اخیر، واردات خودرو به‌شرطی که سال ساخت آن از ۲۰۱۹ به بالا بوده و استانداردهای مدنظر را داشته باشد برای همه ایرانیان مجاز شد صرفاً فقط اشخاص حقوقی این امکان را نخواهند داشت و همه ایرانیان می‌توانند این واردات را انجام دهند.

وی تأکید کرد: مجوز این مصوبه نیز از مجلس گرفته شده است؛ این کار به زدوده شدن انحصار در صنعت خودرو کمک می‌کند. منابع و روش‌های تأمین ارز باید به تأیید بانک مرکزی برسد، هم‌چنین واردات خودرو از مناطق آزاد به داخل کشور نیز مصوب شده است.

این مصوبه دو نکته مشخص دارد؛ یک نکته آنکه در آن اعلام شده است که همه ایرانیان می‌توانند خودرو وارد کنند و نکته دوم اینکه شرایط تأمین ارز را بانک مرکزی باید تعیین کند.

در واقع تعیین منشأ ارز را بانک مرکزی باید تأیید کند، با توجه به این موضوع به‌نظر می‌رسد که امکان تأمین ارز از بازار آزاد برای واردات خودروی خارجی کارکرده وجود نداشته باشد.

تأیید منشأ ارز مهم‌ترین مانع واردات خودروی کارکرده توسط اشخاص حقیقی

با توجه به مدلی که در سال‌های اخیر مورد استقبال دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است، به‌نظر می‌رسد شرایط برای واردات خودروهای کارکرده از طریق رویه واردات از محل صادرات خود فراهم باشد.

در واقع از این کانال شخص حقیقی می‌تواند پس از صادرات کالا، اقدامات لازم برای واردات خودروهای خارجی کارکرده را انجام دهد، این در حالی است که در روش‌های دیگر ابهامات مرتبط با حوزه ارزی از جمله عدم‌تأیید منشأ ارز مانع جدی برای اشخاص حقیقی در زمینه واردات خودروهای کارکردی تلقی می‌شود.

لزوم اخذ کارت بازرگانی برای واردات خودرو با رویه‌های تجاری

در روش واردات خودرو از طریق صادرات خود نیز، شخص حقیقی باید کارت بازرگانی دریافت کرده باشد که خود این موضوع یک محدودیت است، در این بین باید منتظر ماند تا شرایط، ضوابط و دستورالعمل‌های نهایی از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی تعیین شود.

انتهای پیام/+

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=392515

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]