1

نقض حقوق بومیان آمریکا از سوی دولت

  • کد خبر : 39548
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴

زندگی اجباری در اردوگاههایی محصور و محرومیت بومیان از حداقل امکانات و حقوق شهروندی، از ویژگی های نقض حقوق بشر دولت آمریکا ضد مالکان حقیقی این سرزمین است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بومیان در تازه ترین گزارش خود گفت: جوامع بومی آمریکا نگران فروش زمین های خود از سوی دولت آمریکا هستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، جیمز آیانا در این گزارش که در سایت رسمی سازمان ملل متحد منتشر شد، افزود بر اساس گزارشهای موجود قرار است بخشی از ناحیه بلک هیل به معنی تپه سیاه واقع در داکوتای جنوبی، شنبه آینده به حراج گذاشته شود.
این اقدام دولت آمریکا نقض حقوق بومیان این منطقه و مغایر توافقات قبلی است.
گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل معتقد است حراج زمین های بومیان، به محدودیتهایی برای آنان و احتمالا توسعه طرح جاده سازی در آن نواحی منجر خواهد شد.
این مقام سازمان ملل در این گزارش همچنین تاکید کرد فروش اراضی بومیان به سایرین ، به پایه های فرهنگی آنان و اماکن مقدس بومیان نیز آسیب می زند.
این تصمیم دولت آمریکا، اعتراض بومیان این کشور و حمایت برخی فعالان حقوق بشر از درخواست آنان را برانگیخته است.
آیانا در این باره گفت از همه طرفها درخواست دارم به منظور یافتن راههایی برای حل این موضوع، روند گفتگو را در پیش گیرند .
وی افزود دیدگاه و نگرانی های بومیان داکوتای جنوبی باید درباره هرگونه فعالیت دولتی و یا خصوصی که می تواند بر فرهنگ، سنت و باورهای آنان تاثیر گذارد، مورد توجه قرار گیرد.
دولت آمریکا در سال ۱۸۶۸ میلادی قراردادی را با بومیان این منطقه امضاء کرد تا به موجب آن، حقوق بومیان در منطقه بلک هیل محفوظ بماند.
اما با کشف معادن ارزشمند طلا در این منطقه، قانون جدیدی در کنگره آمریکا تصویب شد که دست دولت را به بهانه حضانت نواحی یاد شده در جنوب داکوتا باز گذاشت.
حضانتی که اکنون به تصمیم به فروش این اراضی به غیر بومیان و احتمالاً کمپانی های بزرگ استخراج طلا منجر شده است.
گذشته از هجوم ساکنان اروپا به مناطق مختلف قاره آمریکا در سه تا چهار قرن اخیر و اشغال این سرزمین، دولتهای محلی ایالات مختلف نیز به بهانه های گوناگون، حداقل حقوق بقایای بومیان را پایمال می کنند.
زندگی اجباری در اردوگاههایی محصور و محرومیت بومیان از حداقل امکانات و حقوق شهروندی، از ویژگی های نقض حقوق بشر دولت آمریکا ضد مالکان حقیقی این سرزمین است.
اعتراضات اولیه بومیان به این موارد، با سرکوب های خونین همراه بود و در دهه های اخیر نیز برغم اقدام سازمانها و نهادهای بین المللی، دولت آمریکا به این حقوق اولیه بومیان همچنان بی توجه است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=39548

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]