3

برنامه‌ریزی برای تولید ۳ هزار مگاوات برق هسته‌ای در برنامه هفتم توسعه

  • کد خبر : 402271
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: سند توسعه سوخت هسته‌ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد و در برنامه هفتم برای تولید سه هزار مگاوات برق هسته‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه شب (۱۰ شهریورماه) با حضور در رسانه ملی و […]

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: سند توسعه سوخت هسته‌ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد و در برنامه هفتم برای تولید سه هزار مگاوات برق هسته‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه شب (۱۰ شهریورماه) با حضور در رسانه ملی و شرکت در برنامه«صف اول» به پرسش‌ها درباره آخرین وضعیت صنعت هسته‌ای، دستاوردهای فناورانه پاسخ داد و به شرح برنامه‌های آتی این صنعت پرداخت.

وی در این برنامه تصریح کرد: سند توسعه سوخت هسته‌ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد و در برنامه هفتم برای تولید سه هزار مگاوات برق هسته‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

اسلامی گفت: نواقص و کمبودهایی برای صنعت هسته‌ای وجود دارد و در جمع نخبگان نیز مورد سوال قرار گرفته و این صنعت با اتهام پراکنی نظام استکباری نیز مواجه بوده است بنابراین لازم بود که با یک برنامه مدون اهداف صنعت هسته‌ای را آشکار سازیم که برای تحقق این هدف در داخل کشور، سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای در افق ۲۰ ساله را با مشارکت نخبگان و در مدت زمان شش‌ماه تدوین کردیم.

وی افزود: این سند تهیه شد و در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ و به مناسبت روز ملی صنعت هسته‌ای توسط شهید رییسی رونمایی شد. درصدد بودیم تا صنعت هسته‌ای را برای مردم کشور و نیز جامعه بین‌الملل تعریف کنیم. سندچارچوب برنامه کشور (CPF) را نیز به عنوان عصاره این برنامه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه کردیم. نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه انرژی اتمی، توسعه راکتورهای اتمی، توسعه رادیوداروها و… ذیل این سند بودند. 

معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بخش انرژی نیزبرای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰ برنامه‌ریزی شد که مطالعات و اقدامات اجرایی این طرح در حال اجرا است همچنین سند توسعه سوخت هسته‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد و تولید سه هزار مگاوات برق هسته‌ای را در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار داده‌ایم که در برنامه‌های بعدی و تا سال ۱۴۲۰ تعداد نیروگاه‌های اتمی و ظرفیت تولید برق هسته‌ای به صورتافزایشی ادامه خواهد یافت.

اسلامی خاطرنشان کرد: در کشور توسعه نیروگاه‌هایاتمی با تاخیر آغاز شده و این شرایط سبب شده تا اکنون فقط از یک نیروگاه برخوردار باشیم. نیروگاه اتمی بوشهر فعال است و هزار مگاوات برق تولید می‌کند و این نیروگاه سال گذشته در دهمین سال فعالیت خود توانست ۷۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه انرژی کشور تزریقکند.

وی افزود: واحدهای دوم و سوم بوشهر با فعالیت بیشتری در حال ساخت هستند و اکنون چهارهزار و ۵۰۰ نفر دراین پروژه کار می‌کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در استان خوزستان نیز نیروگاه کارون در دست ساخت است و دراستان هرمزگان عملیات اجرایی پروژه در حال پیگیری بوده و در در سواحل مکران پروژه ساخت نیروگاه اتمی در حال انجام است.

** صادرات رادیوداروهای ایرانی به ۵ قاره جهان

اسلامی در ادامه برنامه صف اول با اشاره کاربردهای متنوع فناوری هسته‌ای از جمله تولید رادیوداروها عنوان کرد: رادیوداروهای تولید شده در کشور را به ۵ قاره جهان صادر می‌کنیم و اگر شبکه پروازی منظم برقرار باشد؛میزان صادرات ما بیشتر خواهد شد.

وی گفت: افزایش ضریب دقت در بحث رادیوداروهای تشخیصی و نیز اثربخشی این داروها و پایدارتر کردنظرفیت تولید از جمله اهداف ما در این زمینه محسوب می‌شود.

معاون رییس‌ جمهور توضیح داد: حدود ۲۰ نوع رادیودارو در فاز مطالعاتی و پژوهشی قرار دارد و امیدوارم تا ابتدای سال آینده مرکز ما به بهره‌برداری برسد.

اسلامی افزود: ما در تولید برخی از رادیوداروها که اکنون جزو سبد محصولات سازمان انرژی اتمی ایران محسوب می‌شود در جایگاه دوم و سوم جهان قرار داریم و ایران به عنوان یکی از بازیگران مطرح و نام در این عرصه از قابلیت پوشش نیاز و تولید انواع رادیودارو برخوردار است. اکنون شاهد صادرات رادیوداروهای ایرانی به پنج قاره جهان است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اگر شبکه پروازی منظم باشد صادرات رادیوداروهای تولید ایران بیشترخواهد شد. البته اکنون روند صادرات این رادیوداروها برقرار است اما به خاطر شیوع و گسترش کرونا تا قبل از۱۴۰۰ روند صادرات متوقف شده بود که دوباره از سرگرفته شده است.

** کارشکنی بازیگران خارجی برای عدم ساخت نیروگاه توسط ایران

وی در ادامه این برنامه گفت: راکتور جدیدی را در دست ساخت داریم که برنامه فشرده سه ساله برای به ثمررساندن این پروژه در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره کارشکنی‌های برخی بازیگران خارجی برای عدم ساخت نیروگاه توسط ایران گفت: کسانی که سفارشی برای رژیم صهیونیستی تولید محتوا می‌کنند در مقالات و نوشته‌های خود بر این تمرکز کردند که جامعه جهانی نباید به ایران اجازه دهد تا نیروگاه بسازد. کسی که ۲۰ سال نوشت «بمب، بمب» اکنون می‌نویسد که ایران نباید نیروگاه بسازد.

** اهمیت تربیت و آموزش نیروی انسانی در صنعت هسته‌ای

اسلامی با اشاره به بحث تربیت و آموزش نیروی انسانیدر سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: تا پیش از این تعداد مدارس انرژی اتمی برابر با هفت باب بود که اکنون تعداد این مدارس به بیش از ۲۳ مدرسه رسیده است زیرا اعتقاد داریم اهمیت نیروی انسانی از همه پروژه‌های مابیشتر است.

** بهره‌برداری از ۳ مرکز پرتودهی در هفته‌های آتی

وی در ادامه برنامه صف اول به تشریح سایر فعالیت‌هایسازمان انرژی اتمی ایران در حوزه فناوری‌های پلاسما،پرتودهی و … پرداخت و گفت: امروز ما دارای صنعتپلاسماتراپی و نیز استفاده از این فناوری برای سم‌زداییمحصولات هستیم.

معاون رییس جمهور درباره فناوری پرتودهی توضیح داد: فناوری پرتودهی ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد. قبلا ۲-۳ مرکز پرتودهی در سازمان انرژی اتمی ایران داشتیم که تجهیزات پزشکی و ادویه و … را پرتودهیمی‌کردند اما براساس اهداف سند جامع راهبردی ۱۲ قطب پرتودهی براساس مطالعات جامع لجستیک شناسایی شده است. این ۱۲ قطب باید بتواند پرتودهیمحصولات را پوشش دهد و بنابراین فناوری پرتودهی سهم گسترده‌تری را در راستای سلامت و امنیت غذایی جامعهایفا خواهد کرد. تعداد مراکز پرتودهی فعلا به هفت مرکزافزایش یافته و در هفته‌های آینده تعداد مراکز به ۱۰ مورد خواهد رسید.

وی بیان کرد: برای توسعه فناوری پرتودهی برنامه ۱۰سالهدر نظر گرفته بودیم تا سراسر کشور توسط این فناوری پوشش داده شود البته امیدواریم در سه سال آینده بتوانیمکار ۱۰ ساله را انجام دهیم. هر یک از دستگاه‌های ما ۵۰ هزار تن در سال خدمات می‌دهند که اگر این سامانه‌ها توسعه یابند، موجب فراهم شدن تعداد فراوانی فرصت شغلی می‌شود و همچنین ضایعات غذایی را اصلاح می‌کند.

** جایگاه فناوری پلاسمای سرد در سازمان انرژی اتمی ایران

اسلامی در خصوص رویکرد سازمان انرژی اتمی ایران درباره پلاسما گفت: پلاسمای سرد جایگاه خاص خود را دارد. اکنون فاز بالینی برای سرطان و درمان زخم دیابت طی شده است. ما تجهیزات را ساخته‌ایم و اکنون آماده است. در زمینه توسعه فناوری پلاسما ۲ مرکز درمان زخم در کرج و ورامین بهره‌برداری شده که مورد استقبال مردمقرار گرفته است زیرا با استفاده از این فناوری مردم از درد و رنج نجات پیدا می‌کنند.

وی افزود: از ۱۴۰۱ توسعه فناوری پلاسما را آغاز کردیم که در آن زمان در حد مقالات بود و این فناوری اکنون به تجاری‌سازی تبدیل شده و در این مدت توانسته وارد فاز خدمت به مردم شود به‌طوری که اکنون دارای صنعت پلاسماتراپی و سم‌زدایی از محصولات با استفاده از این فناوری هستیم.

** رابطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ما براساس پادمان و ان.‌پی.تی است

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه برنامه صف اول با اشاره به تعاملات میان ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته توضیح داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اساسنامه و قوانین و مقررات خاص خود را دارد. البته به دلیل مزاحمتی که نظام استکباری برای جمهوری اسلامی دارد ایران مزرعه اجرای استاندارد دوگانه شده است. به‌طوری که آنچه برای سایر کشورها رایج است برای ایران ممنوع است. به خاطر اتهامات و پرونده‌سازی‌ها و روایتگری که می‌کنند برای ایران اینمضیقه را ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: این اتهام‌زنی‌ها موجب تشکیل پرونده‌ای شده ومذاکرات ۲۰ ساله را رقم زده که سند برجام حاصل ۲۰ سال مذاکره بوده است. بر اساس سند برجام، ایران برای اعتمادسازی پذیرفته بود که فعالیت‌های خود را محدود کند و سرعت آن را کاهش دهد تا طرف مقابل اطمینان حاصلکند که برنامه هسته‌ای ایران، صلح آمیز است؛ همچنین در ازای آن طرف مقابل پذیرفت که پرونده اتهامات نظامی بسته شود و تحریم‌های مربوطه را لغو ‌کنند و در  زمانی کهایران محدودیت را اعمال می‌کند عملا نباید تحریمی برعلیه آن وضع شود؛ سند برجام نیز قطعنامه ۲۲۳۱ شده است.

اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از توافق برجامخاطرنشان کرد: رابطه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مابراساس پادمان و ان.‌پی.تی است. ما مطابق این دو سند، توسط آژانس نظارت می‌شویم و بیشترین بازرسان آژانس هم به ایران رفت و آمد می‌کنند.

وی گفت: چارچوب اصلی پادمان و ان.پی.تی است که ما این موارد رعایت می‌کنیم و آژانس هم می‌گوید نظارت برقرار است و در این مدت تعداد بازرسان آژانس افزایش یافته که کم نشده است. اگر تشخیص دادیم که بازرسی مانعی ندارد آن را تایید می‌کنیم و اگر تایید نکردیم کسی نمی‌تواند به ما فشار بیاورد که بپذیریم.

** تمایل رافائل گروسی برای سفر به ایران

اسلامی درباره تمایل رافائل گروسی، مدیرکل آژانس برای سفر به ایران اظهار کرد: سفیر ما در آژانس با مدیرکل این نهاد بین‌المللی ملاقات کرده و قرار شده معاونان ما و ایشان برنامه را مرور کنند و هر زمان برنامه تنظیم شد،ایشان به ایران سفر داشته باشد.

وی درباره رویکرد سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه سیاسی در دولت چهاردهم عنوان کرد: ما به‌صورت برنامه محور حرکت می‌کنیم و تاکید آقای پزشکیان بر این است که حرکت براساس برنامه باشد و ما در مقابل تکالیف برنامه‌ای پاسخگو باشیم. باید نسبت به انجام تکالیف به شکل برنامه محور مصمم باشیم و بر اساس زمانبندی‌هایی که وعده کرده‌ایم، تعهدات خود را اجرا کنیم.

معاون رییس جمهور گفت: فناوری هسته‌ای، امروز مرزدانش است باید بتواند برای رشد و تعالی نیروی انسانیو صنعت کشور خلق فرصت کند.

اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری صنعت هسته‌ای گفت: برای ما مهم است که فناوری هسته‌ای در رشد و تعالی صنعت کشور تاثیرگذار باشد. صنعت هسته‌ای از تنوع بسیار گسترده‌ای برخوردار است و اگر به توسعه تمام این ظرفیت پرداخته شود، کشور در سطح بالا قرار خواهد گرفت.

 انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=402271

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]