0

قیمت گاز در اروپا طی تابستان ۱۶ درصد افزایش یافت

  • کد خبر : 402787
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داده‌های بورس بین قاره‌ای لندن (ICE) و محاسبات خبرگزاری تاس نشان می‌دهد که قیمت گاز در اروپا طی تابستان حدود ۱۶ درصد افزایش یافته و به حدود ۴۴۹ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسیده است. عوامل اصلی این افزایش، وضعیت ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین در پی حمله نیروهای […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داده‌های بورس بین قاره‌ای لندن (ICE) و محاسبات خبرگزاری تاس نشان می‌دهد که قیمت گاز در اروپا طی تابستان حدود ۱۶ درصد افزایش یافته و به حدود ۴۴۹ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسیده است.

عوامل اصلی این افزایش، وضعیت ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین در پی حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه، هوای گرم و تغییر مسیر عرضه گاز ال‌ان‌جی LNG به یمت آسیا بوده است.

در تاریخ ۳۱ مه، قیمت گاز به حدود ۳۸۸ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسید و در ۳۰ اوت، با ۱۶ درصد افزایش نسبت به پایان بهار، روی ۴۴۹ دلار بسته شد.

در ماه مه، میانگین قیمت گاز در اروپا حدود ۳۵۷ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب بود، اما سپس به تدریج افزایش یافت و در ماه ژوئن به ۳۸۴ دلار (+۵ درصد نسبت به سال قبل)، در ماه ژوئیه به ۳۶۶ دلار (+۹ درصد) و در ماه اوت به ۴۳۷ دلار (+۱۰ درصد) رسید.

بر اساس این گزارش، عوامل متعددی در افزایش قیمت گاز نقش داشته‌اند. هوای گرم، افزایش تقاضا برای تولید برق با گاز، تغییر مسیر عرضه ال‌ان‌جی به آسیا، اختلال در عرضه از نروژ و ایالات متحده، و کاهش تولید برق از انرژی بادی، همگی در این افزایش نقش داشتند.

علاوه بر این، حمله گسترده نیروهای اوکراینی در ماه اوت به منطقه کورسک، که ایستگاه پمپاژ گاز سودجا در آن واقع است، قیمت گاز در اروپا را بیشتر افزایش داد.

در عین حال، تأسیسات ذخیره‌سازی گاز زیرزمینی اروپا (UGS) اکنون بیش از ۹۲ درصد پر است که تنها کمی کمتر از رکورد سال ۲۰۲۳ است. این تأسیسات در حال حاضر بیش از ۱۰۲ میلیارد متر مکعب گاز نگهداری می‌کنند.

با این حال، ذخایر گاز در تأسیسات ذخیره‌سازی اروپا ممکن است برای زمستان در صورت وقوع شرایط غیرمنتظره، از جمله موج شدید سرما یا اختلال در واردات سوخت از روسیه، کافی نباشد.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=402787

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]