1

بورس با دامنه نوسان ۲ درصدی کجدار و مریز است/ فعالان بازار سرمایه چشم‌انتظار تصمیمات عملی وزیر اقتصاد

  • کد خبر : 403307
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱

به گزارش خبرنگار تابناک، بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با سه روز فعالیت رسمی همراه بود و در طی این مدت شاخص کل بورس رشد ۱۸ هزار واحدی را به ثبت رساند تا سهامداران امیدوار به روز‌های مثبت باشند. به‌گونه‌ای که نماگر کل بورس در آخرین روز کاری این هفته به سطح ۲ میلیون […]

بورس با دامنه نوسان ۲ درصدی کجدار و مریز است/ فعالان بازار سرمایه چشم‌انتظار تصمیمات عملی وزیر اقتصاد

به گزارش خبرنگار تابناک، بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با سه روز فعالیت رسمی همراه بود و در طی این مدت شاخص کل بورس رشد ۱۸ هزار واحدی را به ثبت رساند تا سهامداران امیدوار به روز‌های مثبت باشند. به‌گونه‌ای که نماگر کل بورس در آخرین روز کاری این هفته به سطح ۲ میلیون و ۱۰۹ هزار واحد رسید. هرچند همچنان از سطحی که پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات ۱۵ تیرماه به ثبت رساند، حدود ۸۰ هزار واحد عقب‌تر است، اما حداقل از هیجان منفی هفته‌های گذشته قدری فاصله گرفته است.

این در شرایطی است که عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس از زمان حضورش در کابینه دولت چهاردهم، بر حمایت سازنده از بورس تأکید داشته و معتقد است یکی از اهداف مهم، پیش‌بینی‌پذیر‌کردن اقتصاد با هدف افزایش اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران و سهامداران بورس است تا بورس تبدیل به سمبل اعتماد سهامداران شود.

از سوی دیگر، اهالی بازار سرمایه معتقدند در این سال‌ها، پافشاری دولت‌ها بر قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف بورسی و همچنین سیاست تثبیت ارزی با مدیریت فرزین در بانک مرکزی و چند نرخی بودن ارز، باعث شده تا بازدهی بازار سهام دور از انتظار باشد و به همین دلیل از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس کاسته شده است و حال انتظار دارند تا رئیس‌جمهور به وعده‌های انتخاباتی خود در این خصوص، توجه کند و شاهد تغییر ریل در مسیر سیاست‌های گذشته باشند، اقدامی که اگر با افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه همراه شود، نتایج مطلوبی برای فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت و می‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود.

انتظارات سهامداران از دولت جدید در حالی است که سازمان بورس در هفته‌های اخیر تصمیم گرفته است تا دامنه نوسان معاملات سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثبت و منفی ۲ درصد باشد. این در شرایطی است که معامله گران تأکید دارند استفاده از ابزار محدودیت دامنه نوسان کمی به درازا کشیده شده است و باید سازمان بورس در این خصوص تجدیدنظر کند. چراکه حدود یک ماهی است که بورس کشورمان در سایه تنش‌های منطقه‌ای با محدودیت دامنه نوسان به خواب رفته است و کجدار و مریز است و حالا بهتر است دراین‌باره تصمیم جدیدی از سوی سازمان بورس گرفته شود.

بورس با دامنه نوسان ۲ درصدی کجدار و مریز است/ فعالان بازار سرمایه چشم‌انتظار تصمیمات عملی وزیر اقتصاد

هرچند در کنار این موارد، نباید از تغییرات محتمل در سازمان بورس و ریاست این سازمان در روز‌های آتی به سادگی گذشت. به‌گونه‌ای که همتی وزیر اقتصاد در حال بررسی کارنامه افراد مختلف برای ریاست سازمان بورس است و تغییر احتمالی در رأس سازمان بورس و اوراق بهادار، می‌تواند برای سهامداران خبری خوش باشد.

همتی رئیس فعلی شورای عالی بورس که تا چند ماه قبل از منتقدان جدی مدیریت بازار سهام و بورس کشور بود، حالا در جایگاهی قرار گرفته است که می‌تواند انتقادات گذشته را به اصلاح رویکرد‌ها تغییر دهد، از انتقاد به سیاست‌های ارزی رانتی بانک مرکزی گرفته تا نحوه مواجه مدیران بورس با ریزش بازار، همه این‌ها حالا روی میز وزیر اقتصاد است تا تصمیمات کارشناسی مورد نظرش را بگیرد. باید منتظر ماند و دید که بالاخره چه زمانی قرار است شاهد تصمیمات و اقدامات عملی در بدنه دولت و وزارت اقتصاد باشیم.

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403307

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]