افق نیوز؛
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، میثم ظهوریان نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر طی نامهای به رئیس مجلس، با طرح این ادعا که برخی از نمایندگان در فرآیند رایگیری دخالت کرده و به جای سایرین رای میدهند، از قالیباف خواسته بود که ضمن تذکر به نمایندگان، دستور دهد تا تدابیری اتخاذ شود که جلوی تکرار چنین تخلفی را در زمان رایگیری بگیرد.
نماینده مشهد گفته بود: “پس از اینکه نمایندگان رای خود را به طرحها و لوایح ثبت میکنند، برخی از همکاران به شوخی با به هر دلیل دیگری، بدون اطلاع رای دهنده، اقدام به تغییر رای او و فشردن دکمه رای گیری خلاف نظر اولیه نماینده میکنند.
ظهوریان مدعی شده بود که این انفاق یک بار برای خودش و چند بار هم برای دیگر نمایندگان افتاده است.
رای نمایندگان چطور ثبت میشود؟
در همین رابطه، حجتالاسلام سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتوگو با تسنیم، ضمن رد ادعای نماینده مشهد، به بیان توضیحاتی درباره سازوکار رای دادن نمایندگان به طرحها و لوایح مورد بررسی در صحن پرداخت.
به گفته سلیمی، دستگاههای رایگیری به گونهای طراحی شدهاند که ابتدا با اثر انگشت نماینده باز میشوند (یعنی هر نماینده باید به صورت حضوری و با استفاده از اثر انگشت خود وارد سیستم شود) پس از ورود به سیستم، نماینده ۳۰ ثانیه فرصت دارد تا رای خود را اعلام کند و طبیعتاً در این مدت زمان محدود، امکان دخالت یا تغییر در رایگیری وجود ندارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین با تاکید بر اینکه ادعای دخالت در رایگیری، در زمانی که نماینده مورد نظر حضور داشته باشد، غیرممکن است، متذکر شد: در صورتی که نمایندهای در جلسه و در سر جای خودش حاضر باشد، هیچگونه امکان دخالت دیگری وجود ندارد و هر نماینده باید به صورت مستقل رای خود را ثبت کند.
طبق توضیحات سلیمی، سیستم رایگیری مجلس به گونهای طراحی شده است که شفافیت و امنیت لازم را در فرآیند تصمیمگیریها فراهم میکند و این اتفاق مثلاً در شرایطی میتواند رخ بدهد که نماینده در مهلت ۳۰ ثانیه ثبت رای، صندلی خود را ترک کرده باشد که البته از قبح اقدام غیراخلاقی نمایندهای که در رای دیگران دست برده باشد، چیزی کم نمیکند.
(لازم به ذکر است که برای بررسی بیشتر و جزئیات نحوه دخالت نمایندگان در فرایند رای گیری، با آقای ظهوریان نماینده مشهد نیز تماس گرفتیم که ایشان گفتند هر آنچه که لازم بوده را در نامه به رئیس مجلس مورد اشاره قرار داده و نکته تازهای در این رابطه ندارد.)
* هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کجاست؟
این موضوع بار دیگر ضرورت نظارت دقیق بر رفتار نمایندگان و رعایت اصول اخلاقی در فرآیندهای قانونی را یادآوری میکند.
قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در سال آخر مجلس هشتم به تصویب مجلس رسید و در حال حاضر حدود ۱۲ سال از تشکیل آن میگذرد، اما به نظر میرسد که این هیئت نتوانسته آنطور که باید و شاید، در چارچوب فلسفه ابتدایی تشکیل خود یعنی رسیدگی به تخلفات و رفتارهای خارج از عرف نمایندگان عمل کند.
با توجه به اینکه قانون مذکور خلاها و نواقصی داشت که مورد انتقاد بود، از این رو در مجلس دهم و هم یازدهم تلاشهایی برای اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان صورت گرفت که مورد موافقت نمایندگان در جلسه علنی قرار نگرفت.
یکی از نواقص بارز در قانون فعلی این است که برای هیئت نظارت صرفاً تذکر شفاهی، تذکر کتبی درج در پرونده و یا اعلام در جلسه علنی و غیر علنی پیشبینی شده و اگر مسائلی مانند موضوعات اقتصادی مشکوک هم بود به شورای نگهبان ارسال میشود؛ بنابراین ابزاری بیش از این موارد در اختیار هیئت نظارت نبود.
البته با اصلاحاتی که در مجلس کنونی بر روی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان صورت گرفته، این امید میرود که نواقص موجود در قانون مصوب مجلس هشتم مرتفع شود.
انتهای پیام/
source
تمام