به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، انفجار گسترده در بندر شهیدرجایی در اردیبهشتماه ۱۴۰۴، نهتنها خسارات سنگین فیزیکی و عملیاتی به بار آورد، بلکه زوایای پنهانی از ضعف ساختاری در پوشش بیمهای و نظارت گمرکی را آشکار کرد.
بر اساس بررسیهای انجامشده، از میان صدها محموله موجود در محل حادثه، بیش از ۲۵۰ فقره بیمهنامه منقضیشده بودهاند؛ با توجه به ماده ۲۵ قانون امور گمرکی خوشبختانه این موارد تحت پوشش بیمهنامههای محلی قرار خواهند گرفت و صاحبان این بارها میتوانند از پوشش بیمه محلی برای جبران بخشی از خسارت خود استفاده کنند، البته موضوع سقف پوشش این نوع بیمه نامهها میتواند خلأ جدی در نظام ریسکپذیری و ایمنی بار در بزرگترین بندر تجاری کشور باشد.
طبق این بررسی؛ ۲۵۶ محموله بصورت بیمهنامه نامشخص ثبت شدهاند که شامل ۱۳۱ ترانزیتی، ۱۰۹ وارداتی و ۱۶ صادراتی هستند، این موضوع بهویژه در حوزه ترانزیت میتواند ناشی از خرید بیمهنامههای خارجی توسط مالکین بار باشد.
نتایج بررسیهای بیمه مرکزی، پس از وقوع انفجار گسترده در کانتینرهای مستقر در بندر شهید رجایی در اردیبهشتماه امسال، حاکی از آن است تاکنون ۴۵۸ فقره بیمهنامه معتبر برای محمولههای آسیبدیده ثبت شده، است این موضوع از این حیث اهمیت دارد که شرکتهای بیمه بتوانند بهسرعت نسبت به ارزیابی و پرداخت خسارت بارها اقدام کنند.
این آمارها بار دیگر بر لزوم اتصال سامانههای گمرکی، بیمهای و بندری، ایجاد الزام قانونی برای بیمهنامههای معتبر پیش از ترخیص کالا و نیز افزایش سطح نظارت بر عملکرد شرکتهای بیمهگر تأکید میکند.
در زمان حاضر، شرکتهای بیمه در حال ارزیابی خسارات واردشده به محمولههای دارای بیمه معتبر هستند و وضعیت سایر بارهای فاقد بیمهنامه مشخص، همچنان در انتظار تعیین تکلیف نهایی است.
انتهای پیام/+