میرحسن موسوی قائم مقام راهآهن جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: در ماههای اخیر کارهای بسیار خوبی در بخش مسافری انجام شده و با تسهیلاتی که برای شرکتها فراهم شده، اقتصاد این بخش تا حدودی اصلاح شده است.
وی ادامه داد: همین اصلاحات موجب شده شرکتهای حملونقل ریلی تمایل بیشتری به نوسازی و بازسازی واگنهای خود پیدا کنند.
وی افزود:اکنون بسیاری از شرکتها برای بازسازی واگنهای سطح یک و دو و حتی خرید واگنهای جدید اعلام آمادگی کردهاند. هزینه بازسازی هر واگن حدود ۲۰ میلیارد تومان و خرید هر واگن جدید حداقل ۶۰ میلیارد تومان است، بنابراین تأمین یک قطار کامل بدون لکوموتیو حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و با لکوموتیو نزدیک به هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز دارد.
موسوی با اشاره به افزایش تقاضا برای قطارهای پنجستاره گفت: هفته گذشته چند اتفاق مهم در بخش مسافری رخ داد؛ از جمله راهاندازی قطار پنجستاره در مسیر ساری–مشهد مقدس که برای نخستینبار انجام شد. پیش از این نیز مسیرهای بندرعباس، کرمانشاه و خاوران به قطارهای پنجستاره مجهز شده بودند. استقبال مردم از این قطارها چشمگیر بوده و قطار ساری–مشهد با ضریب اشغال ۱۰۰ درصد حرکت کرد.
قائممقام راهآهن همچنین از راهاندازی مجدد قطار طبس–مشهد پس از ۶ سال توقف خبر داد و گفت: بهدلیل کمبود واگن و آمادهبهکاری پایین لکوموتیو، این خط متوقف شده بود اما اکنون با تلاش همکاران، سرویس هفتگی آن برقرار شده است. مردم طبس از راهاندازی مجدد این قطار بسیار خوشحال بودند و آن را بهعنوان قطار “حرم تا حرم” میان امامزاده حسین بن موسی کاظم (ع) و حرم مطهر امام رضا (ع) میشناسند.
وی تأکید کرد: هدف ما افزایش همزمان کیفیت و کمیت خدمات ریلی است تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای روبهرشد مردم برای سفر با قطار باشیم. هرچند هنوز میان عرضه و تقاضا فاصله وجود دارد، اما با ادامه برنامههای توسعهای، بهزودی شاهد ارتقای محسوس در خدمات مسافری راهآهن خواهیم بود.
انتهای پیام/
           