هابیل درویش در گفتوگو با ایسنا، در خصوص انتقاد شورای شهر از اجرای همزمان چند خط مترو و انتقال اعتبار و نیروهای متخصص برای تکمیل زودتر پروژه صدر – نیایش، گفت: از اعتبارات مترو اطلاعی ندارم، اما هیچ نیروی متخصصی را از پروژههای مترو برای صدر – نیایش نفرستادیم.
وی افزود: افرادی که در فعالیتهای عمرانی مترو فعالیت میکنند، جزو متخصصترین نیروهای عمرانی کشور هستند و امروز مشکل اصلی مترو، بحث اعتبارات است.
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اذعان نسبت به کند شدن روند پرداخت اعتبارات مترو تهران ، تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ کیلومتر مترو در در حال حاضر در دست احداث است که اگر اعتبارات آن تخصیص پیدا کند، میتوانیم آنها را به بهرهبرداری رسانده و مشکلات حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم.
عملیات عمرانی مترو و افتتاح ایستگاههای جدید در سال ۹۱ و تا امروز آنگونه که از پیش برنامهریزی شده بود پیش نرفت و البته نوسانات ارزی و افزایش بهای مصالح نقش مهمی در این عقبماندگی داشت.
قرار بود در طول سال گذشته ۱۹ کیلومتر از خط ۳ مترو به بهرهبرداری برسد، اما تنها هفت کیلومتر از بخش میانی این خط، طبعا بهدلیل مشکلات مالی و تحریمی بدون پله برقی، آنهم به صورت آزمایشی و برای سه ساعت در روز زیر بار رفت.
همچنین چند روز پیش نیز ۱۲ کیلومتر از تونل خط ۳ با خروج غول تونل حفرکن (TBM) تمام شد و باید منتظر ماند و دید که ایستگاهها و نهایتا خط به طور کامل چه زمانی آماده تحویل میشود.
اما مسئله کم شدن اعتبارات مترو تهران و کند شدن روند افتتاحها در آن از سال گذشته و در جریان بررسی بودجه شهرداری تهران در سال ۹۲ مطرح شد و حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفته بود: پروژههای مهمی همچون صدر – نیایش و بزرگراه امام علی (ع) مهم هستند، اما توانی که اکنون در معاونت فنی و عمرانی با اجرای چندین پروژه بزرگ ایجاد شده، باید در مترو به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: ساخت تونل نیایش کار بزرگی است که برای شهر لازم بود، اما کار بزرگتر این بود که به جای مطرح کردن تقابل دولت و شهرداری در حوزه تامین اعتبارات مترو، توان مدیریت شهری بر تکمیل خطوط مترو متمرکز میشد.
وی بار دیگر به کندی روند پیشرفت مترو اشاره کرد و گفت: چرا باید در سال جاری (۹۱ )تنها هفت کیلومتر خط جدید مترو آن هم به صورت آزمایشی و در مسیری با تقاضای اندک، به بهرهبرداری برسد؟
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه باید سالانه ۲۰ کیلومتر به خطوط مترو افزوده شود، اظهارات شکیب را تایید کرد.
برابر گزارش شورای شهر تهران، متروی تهران معادل ۵۰ کیلومتر از طرح جامع حملونقل و ترافیک عقب است که برای جبران آن، نیازمند ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جدید است، تا به این ترتیب با بهرهبرداری از ۲۴ کیلومتر از خطوط مترو طی امسال، بخشی از کندی سالهای اخیر را جبران کند.
برابر طرح جامع حملونقل عمومی، طول خطوط مترو تهران ۲۱۷ کیلومتر پیشبینی شده است که باید تاکنون ۱۹۰ کیلومتر آن زیر بار میرفت، اما تنها ۱۴۰ کیلومتر از این میزان به بهرهبرداری رسیده است.