2

واکنش خودروسازان به توقف تولید خودرو یورو ۲ از فردا

  • کد خبر : 90038
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به سه دلیل اصلی عدم عرضه خودرو یورو ۴ گفت:‌ عدم عرضه سراسری سوخت، افزایش هزینه تولید و ایجاد وابستگی شدید ارزی، سه عامل عدم عرضه این خودروهاست.

احمد نعمت‌‌بخش در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه خودروهای یورو ۲ فردا هم شماره‌گذاری خواهند شد، اظهار داشت: مجوز خودروسازان تا آخر خردادماه بود اما جلساتی در سازمان بازرسی کل کشور داشته‌ایم و متقاعدشان کرده‌ایم که ابتدا باید سوخت یورو ۴ به صورت سراسری توزیع و سپس خودروهای تولید شده براساس این سوخت عرضه شود.وی با اشاره به اینکه مسئولان نفت از ۲۰ جایگاه عرضه سوخت اعلام شده در خصوص توزیع بنزین یورو ۴ یکی را معرفی کنند، گفت: هنوز سوخت یورو ۴ در هیچ کدام از جایگاه‌ها عرضه نشده چه برسد به آنکه سراسری شود.

 
نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه تا سوخت یورو ۴ توزیع نشود موتور خودروهای پرتیراژ را از یورو ۲ به یورو ۴ تغییر نخواهیم داد، افزود: سال گذشته، ما به دلیل اعتمادی که به سازمان حفاظت از محیط زیست کردیم امسال را در سفارش برخی خودروها تولید را به موتور استاندارد یورو ۴ تغییر دادیم.وی ادامه داد:‌ خودروهایی از جمله مزدا ۳، ام‌وی‌ام، مگان، تندر ۹۰، ۲۰۶، ویتارا، کیزاشی و تمام خودروهای تولید شرکت خودروسازی کرمان موتور هم‌اکنون با استاندارد سوخت یورو ۴ عرضه می‌شود اما آیا این خودروها از سوخت مطابق با استاندارد خود استفاده می‌کنند؟دبیر انجمن خودروسازان، گفت: به صاحبان خودروهایی که با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود ظلم مضاعفی شده است، چرا که تزریق بنزین یورو ۲ در مخزن خودروها موجب می‌شود در درازمدت آسیب ببیند؛ حال آنکه لااقل این خودروها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گرانتر فروخته شده است.

 
نعمت‌بخش گفت:‌ کاتالیست این خودروها باید حداقل ۱۰۰ هزار کیلومتر با بنزین یورو ۴ کار کنند و زمانی که بنزین یورو ۲ در آن تزریق شود، کاتالیست خودرو در ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد از بین می‌رود و در واقع چیزی نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان هزینه برای بازگشت این موتور به حالت اولیه برای خریدار هزینه در بر خواهد داشت.وی ادامه داد: بنابراین خودروهای پرتیراژ را مطابق با استاندارد یورو ۴، تا عرضه سوخت سراسری بنزین یورو ۴ در کشور توزیع نخواهیم کرد. دبیر انجمن خودروسازان تأکید کرد:‌ عدم شماره‌گذاری خودروها موجب ملتهب شدن بازار می‌شود و پس از آن دیگر نباید مقصر را خودروساز ببینند، مسئولان بالاتر از رده محیط زیست، بیایند صحبت‌های ما را بشنوند و اظهارات آنان را نیز بسنجند که کدامیک درست می‌گوییم؟

 
* شکایت به دیوان عدالت اداری در مورد عدم رعایت مصوبه دولت‌های هشتم و نهم

 نعمت‌بخش با اشاره به اینکه در رابطه با عدم اجرای یک قانون پس از پایان دولت خاتمی و آغاز دولت احمدی‌نژاد در دیوان عدالت اداری شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده‌ایم، توضیح داد:‌ امیدوارم هرچه زودتر به این شکایت‌نامه رسیدگی شود.وی گفت: در مصوبه دولت هشتم و نهم صراحتاً آمده است که ۶ ماه قبل از ارتقای موتور خودروها به سوخت استاندارد (یورو ۴)، سوخت مربوطه باید تولید و به صورت سراسری توزیع شود؛ این مصوبه رعایت نشده است.

 
دبیر انجمن خودروسازان گفت: توزیع سراسری که هیچ، کلان‌شهرها هم که همین‌طور، در تهران هم فقط گفته می‌شود که می‌خواهیم بنزین یورو ۴ عرضه کنیم. وی افزود: در کجای تهران بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود؟ معرفی کنید تا استفاده کنیم، ما به دولت خواهش و تمنا نمی‌کنیم که به خودروسازان وقت داده شود.نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه امکان تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو ۴ وجود دارد اما به دلیل عدم توزیع سراسری آن، عرضه نمی‌کنیم، گفت: برای تمام خودروها تأییدیه نمونه مطابق با استاندارد یورو ۴ دریافت شده اما تولید انبوه نخواهیم کرد.

 
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به دلایل عدم تولید انبوه خودروهای مطابق با استاندارد یورو ۴ تصریح کرد: نخست اینکه سوخت به صورت سراسری در تمام کشور عرضه نشده است، ثانیاً صاحبان خودروها باید هزینه بیشتری بپردازند تا این نوع خودروها که مطابق با استاندارد یورو ۴ است را خریداری کنند، سوم اینکه اختلاف هزینه در خودروهای مطابق با استاندارد یورو ۴ و یورو ۲ در خوردوهای سواری ۱٫۵ میلیون تومان و برای کامیون و اتوبوس تا ۲۵ میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد و این اختلاف قیمت وابستگی به ارز خارجی را برای خودروسازان تشدید می‌کند و در نهایت هدف آلایندگی کمتر هم حاصل نمی‌شود.

 
دبیر انجمن خودروسازان گفت: قبول داریم که هر کیلومتر مصرف خودروی استاندارد یورو ۴ معادل با ۱٫۱۸ گرم آلایندگی و هر کیلومتر پیمایش با خودروی استاندارد یورو ۲، ۲٫۷ گرم آلایندگی تولید می‌کند؛ یعنی کمتر از نیمی آلایندگی خواهد داشت. وی ادامه داد: زمانی که سوخت قدیمی در خودروی مطابق با استاندارد یورو ۴ تزریق شود بعد از ۲۰ هزار کیلومتر مجدداً به حالت سابق برمی‌گردد و هدف کاهش آلایندگی حاصل نمی‌شود.نعمت‌بخش در پایان تأکید کرد: خودروی مطابق با استاندارد یورو ۴ برای تزریق سوخت قدیمی در آن تولید و توزیع نخواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=90038

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]