3

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:اگر ایران بیانیه “ژنو ۱” را بپذیرد، می‌تواند در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کند.

  • کد خبر : 102741
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

آمریکا روز دوشنبه اینگونه شرط تعیین کرد که تهران بیانیه ژنو را که در سی ام ژوئن ۲۰۱۲ تصویب و در آن تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه خواسته شد، بپذیرد.

به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد کشورش با حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ مشکلی ندارد با این شرط که تهران بیانیه سی‌ام ژوئن ۲۰۱۲ را به حساب آورد.

ماری هارف گفت‌: ما بر این عقیده‌ایم که هر کشوری که می‌خواهد در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کند باید از بیانیه ژنو حمایت کند و آن را بپذیرد، همه این‌ها فرضیه است اما اگر ایران آشکارا بیانیه ژنو را بپذیرد، ما هم با امکان حضور این کشور در کنفرانس ژنو ۲ با روی گشاده‌تر استقبال خواهیم کرد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست اپک که در بالی اندونزی برگزار می‌شود و در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت واشنگتن و مسکو به توافق رسیده‌اند که از شورای امنیت سازمان ملل متحد بخواهند یک کنفرانس صلح جدید در مورد سوریه طی هفته دوم نوامبر برگزار کند.
بیانیه ژنو را که در آن نقشه راهی دیپلماتیک برای حل و فصل بحران سوریه ترسیم شده بود، قدرت‌های بزرگ جهانی و نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه سوریه از جمله عراق و ترکیه پذیرفته و آن را تایید کرده بودند.
جمهوری اسلامی ایران بیانیه ژنو را امضا نکرد.
در ماه مه، روسیه و آمریکا توافق کردند برای اجرایی کردن پیش نویس توافق نامه ای که در آن تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه پیش بینی شده بود، نشست«ژنو ۲ را برگزار کنند. البته موضوع برکناری اسد از قدرت در این بیانیه مطرح نشده بود.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=102741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر