2

استعدادهای درخشان بدون کسب شرایط نمی توانند وارد مقطع دکتری شوند

  • کد خبر : 103196
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰

شرطی که برای پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان در مقطع دکتری وجود دارد این است که آن‌ها تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد را باید در طول ۴ ترم به پایان برسانند.

نادری‌منش با یادآوری مصوبه جدید وزارتخانه متبوع خود درباره پذیرش دانشجویان استعداد درخشان مقطع دکتری، گفت: بر اساس این مصوبه دانشجویان در صورت گذراندان چهار ترم می توانند در مقطع دکتری شرکت کنند که امسال این مصوبه مشمول دانشجویانی پنج ترمه نیز می شود.

حسین نادری‌منش در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعدادهای درخشان کارشناسی ارشد در مقطع دکتری افزود: شرطی که برای پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان در مقطع دکتری وجود دارد این است که آن‌ها تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد را باید در طول ۴ ترم به پایان برسانند.

وی ادامه داد: اجرای آیین‌نامه جدیدی از سوی دانشگاه تهران و قید کردن زمان تحصیل در آن مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده که این دانشگاه در خصوص دانشجویان خود آن را اجرایی کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه پذیرش دانشجویان مقطع دکتری بر اساس مدت زمان تحصیل آنان  امتیاز جدیدی است که بعضی از دانشگاه‌ها آن را اجرایی کرده‌اند، افزود: برای سال جاری اختیار لازم به دانشگاه‌هایی که خواهان جذب دانشجویان مقطع دکتری که ۵ ترم نیز تحصیل کرده اند داده شده است.

نادری‌منش با تاکید بر اینکه قبولی دانشجویان استعداد درخشان برای تحصیل در مقطع دکتری با دانشگاه‌ها است، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسهیلاتی را برای دانشگاه‌ها فراهم کرده که اگر مایل به عمل کردن طبق بخش‌نامه جدید باشند می‌توانند طبق مصاحبه به پذیرش دانشجو اقدام کنند.

نادری‌منش ادامه داد: بنابراین در این فرآیند اختیار پذیرش دانشجویان مقطع دکتری با دانشگاهاست طبق آیین‌نامه اگر اعلام قبولی برای دانشجویی کردند می‌توانید ۵ ترمه‌ها را هم مدنظر قرار دهید.

پذیرش دانشجو مقطع دکتری با انجام مصاحبه و کسب شرایط لازم

وی با بیان اینکه امیتاز پذیرش دانشجویان برتر برای تحصیل در مقطع دکتری از قبل نیز مطرح بوده و دانشگاه این اختیار را دارد که رتبه اولی را پذیرش نکند، گفت: از طرف دیگر لزومی نیست که دانشگاه از میان پنج استعداد درخشان همه آن‌ها را انتخاب کنند؛ بلکه می‌تواند با انجام مصاحبه از میان این تعداد یک نفر را معرفی کند.

نادری‌منش با تاکید بر اینکه پذیرش دانشجویان مقطع دکتری طبق مصوبه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها خواهد بود، یادآور شد: در این فرآیند ضمن مصاحبه از دانشجویان برتر و بررسی سوابق تحصیلی آن‌ها چنانچه ظرفیت دانشگاه مهیا باشد دانشجو پذیرش خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یادآور شد: پذیرش دانشجو در مقطع دکتری همچون کنکور نیست که الزامی برای پذیرش دانشجو وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این مصوبه باید و الزامی ندارد که به طور حتم برای سال جاری تنها دانشجویانی که در طول ۴ ترم موفق به اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شده‌اند پذیرش شوند و از این رو اختیار در دست دانشگاه است می‌تواند بررسی کرده و دانشجو بگیرد.

نادری‌منش در تشریح شرایط پذیرش دانشجویان استعداد درخشانی که در طول۴ یا ۵ ترم مقطع کارشناسی ارشد خود را به پایان رسانده‌اند، افزود: اگر ظرفیت دانشگاه جوابگو باشد هر دو دانشجوی ۴ ترمه و ۵ ترمه برای سال جاری پذیرش خواهند شد در غیر این صورت تنها دانشجوی۴ ترمه پذیرش می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها آیین‌نامه مذکور را باید رعایت کنند اما دانشگاه تهران از سال جاری تنها دانشجویان ۴ ترمه‌ها را برای مقطع دکتری پذیرش می کند این در حالی است که این اختیار را برای پذیرش دانشجویان ۵ ترمه نیز تنها برای سال ۹۲ دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=103196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]