5

اسد در قدرت باقی می‌ماند

  • کد خبر : 110546
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹

معارضان سوری پیامی از کشورهای غربی دریافت کرده‌اند که بر اساس آن به آنها تأکید شده اسد بعد از برگزاری نشست بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه در قدرت باقی می‌ماند.

 منابع آگاه معارضان سوری تأکید کردند پیامی از کشورهای غربی دریافت کرده‌اند که بر اساس آن بعد از برگزاری نشست بین المللی برای حل و فصل بحران سوریه در ماه آینده، اسد از قدرت کنار گذاشته نخواهد شد و اقلیت علویان سوریه به عنوان بخشی از دولت انتقالی در قدرت باقی خواهند ماند.

این منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این پیام در جریان نشست دوستان سوریه که  هفته پیش در لندن برگزار شده بود به سران ائتلاف معارضان سوری ابلاغ شده و این اقدام در پی قدرت گرفتن گروه‌های تندرو و جهادی در سوریه و سلطه‌ آنها بر گذرگاه‌های مرزی و انبارهای اسلحه ارتش آزاد در نزدیکی مرز ترکیه است.

یک عضو بلندپایه ائتلاف معارضان سوریه که ارتباط نزدیکی با مقامات عربستان دارد گفت: دوستان غربی ما در لندن به ما توضیح دادند که نمی‌توان اجازه داد اسد در حال حاضر از قدرت کنار گذاشته شود زیرا این مسئله به ایجاد هرج و مرج و کنترل تندروها بر سوریه منجر خواهد شد.

این عضو ائتلاف معارضان سوری تأکید کرد که احتمالا اسد بعد از اینکه دوره رسمی ریاست جمهوری‌اش در سال آینده به پایان برسد اقدام به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد کرد.

وی ضمن متهم کردن اسد به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش گفت: به نظر می‌رسد برخی حتی با اینکه اسد دوباره سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند مخالفتی ندارند.

دیپلمات‌ها و اعضای بلندپایه معارضان سوری معتقدند که تغییر اولویت‌ها و رویکرد غربی ها به ویژه ایالات متحده و انگلیس از برکناری اسد به قدرت نگرفتن تندروها به دلیل شکاف‌هایی است که میان قدرت‌های بین المللی حامی معارضان سوری ایجاد شده.

به نظر می‌رسد با راهکار دیپلماتیکی این چنینی اختلاف‌های کشورهای غربی با روسیه کمتر شود، به ویژه که روسیه در سپتامبر گذشته مانع حمله نظامی آمریکا به سوریه شد و ممکن است دامنه اختلاف همپیمانان معارضان سوری در خاورمیانه {عربستان، قطر، ترکیه} در مورد روش برخورد با بحران‌ها افزایش پیدا کند.

بر خلاف آنچه در سال ۲۰۱۱ در لیبی رخ داد غربی‌ها از دخالت نظامی در سوریه دوری کردند که منجر به تقویت گروه‌های تندرو وجهادی در این کشور شد و تندروهای وابسته به القاعده به بزرگترین گروه معارضان مسلح سوری در کشور تبدیل شده‌اند و این مسئله نگرانی‌های آمریکایی‌ها و همپیمانانشان را برانگیخته زیرا ممکن است سوریه به مرکز جهادی‌های در جهان تبدیل شود.

این اقدامات غرب به ویژه آمریکا خشم عربستان را بر انگیخته و ریاض فکر می‌کند مقابله با تندروهای القاعده در اولویت قرار ندارد و واشنگتن با این رویکرد به دنبال راضی نگه داشتن اسد و ایران است؛ به همین دلیل در نشست دوستان سوریه در لندن ریاض تنها یک دیپلمات را به انگلیس اعزام کرده بود.

از سوی دیگر نیز فعالان معارض سوری تأکید کردند که ترکیه هفته گذشته اجازه داده یک محموله سلاح به گروه «جبهه اسلامی» که گذرگاه باب الهوی و سلاح‌های ارسالی از سوی غرب برای معارضان معتدل را در سوریه به دست گرفته‌اند، تحویل داده شود و این اقدام نشانه‌ای دیگر از اختلاف نظر با واشنگتن است.

با وجود اینکه قرار است نشست حل و فصل بحران سوریه در دوم بهمن ماه برگزار شود معارضان سوری شرط حضور خود را برکناری فوری اسد از قدرت اعلام کرده‌اند.

یک دیپلمات در خاورمیانه‌ گفت: معارضان سوری باید وجود علوی‌ها در دولت انتقالی را بپذیرند ممکن است اسد رئیس جمهور سوریه باقی بماند و ممکن است نماند اما مسئله این است که بدون شک اختیارات او کمتر خواهد شد.

وی افزود: اگر معارضان با این مسئله موافقت نکنند همه کشورهای غربی حامی خود به ویژه ایالات متحده را از دست خواهند داد و تنها لیبی و عربستان از آنها حمایت خواهند کرد.

یک عضو دیگر معارضان سوری که نزدیک به واشنگتن است گفت: مقامات روسی و آمریکایی در تلاش هستند تا چهارچوبی  برای انتقال قدرت در سوریه ایجاد کنند که بر اساس آن علوی‌های سوریه نقش خود در ارتش و نهادهای امنیتی این کشور را حفظ کنند و به این ترتیب مجازات نشدن علوی های سوریه تضمین شود و با معارضان معتدل جبهه‌ای برای مقابله با تندروها و جهادی های القاعده در سوریه ایجاد شود و بدنه ارتش سوریه ترمیم شود.

این عضو معارضان سوری با انتقاد از ادامه تأکید مقامات آمریکایی و اروپایی بر تمام نشدن نقش اسد در آینده سوریه گفت: باید آنها بگویند که نقش اسد چگونه به پایان خواهد رسید و حتی اگر اسد از قدرت کنار گذاشته شود و دولت انتقالی به دست سنی‌ها بیافتد مسکو و واشنگتن نمی‌خواهند سلطه علوی‌ها بر ارتش و نهادهای امنیتی به پایان برسد.

«احمد آفاق» یکی از اعضای پیشین سازمان اطلاعات سوریه که دو سال پیش به معارضان پیوسته و با  مقامات آمریکایی و روسی در ارتباط است تأکید کرد مسکو ترجیح می‌دهد ارتش سوریه را در دوران انتقالی علوی‌ها هدایت کنند.

وی افزود: برای روسیه ارتش سوریه از اسد مهم تر است و ارتش برای آنها خط قرمز به شمار می‌آید زیرا می‌داند که علوی‌ها با توجه به تجربه‌ای که در ۵۰ سال اخیر به دست آورده‌اند بهترین گزینه برای مقابله با القاعده به شمار می‌آیند.

وی تأکید کرد که باید به علوی‌های سوریه اطمینان خاطر داده شود که با ایجاد قدرت انتقالی گروهی جان و اموال آنها به خطر نخواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=110546

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر