3

استخدام بازنشسته ممنوع است نه به کارگیری آن

  • کد خبر : 111082
  • ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴

سید محمدرضا طباطبائی نائینی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز یکشنبه (۱دی ماه) گفت: باید درباره حق از دست رفته مجلس صحبت کنم و باید توجه داشت تا این حق احقاق شود.

نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در برنامه پنجم توسعه کشور استخدام بازنشسته ممنوع شده است و به کارگیری بازنشسته ممنوع نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی افزود: در ماه گذشته طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با دو فوریت تصویب شد و در صحن علنی بعد از پیشنهاد سلب فوریت، سلب فوریت رای نیاورد و اما در کمال تعجب کلیات این طرح رد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: اشتباه هیات رئیسه مجلس در تشخیص مصادیق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با موضوع این است که هیات رئیسه موضوع را مشمول بند ۵ ماده ۱۲۱ آیین نامه داخلی دانست در بند ۵ تشریح شده که تصویب اصلاح قانون برنامه توسعه در صحن لایحه بودجه نیاز به اکثریت دو سوم آرا حاضرین است.

طباطبایی نائینی ادامه داد: در حالتی که موضوع طرح ممنوعیت مصداق این بند نیست به این استدلال که اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی را در عموم مسائل کشور حق قانون‌گذاری داده و در اصل ۷۳ شرح و تفصیل قوانین عادی را در صلاحیت مجلس دانسته است هیات رئیسه مجلس.

وی افزود: اشتباه این است که تفسیر موضوع فوق را هیات رئیسه انجام داد و با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه کلیات را تصویب و هدفگذاری می‌کند که برنامه‌های عادی از آن منحرف نشود و در ماده‌ای که هیات رئیسه به آن استناد کرده این است که هرگونه به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات بازخرید، بازنشسته شده و یا می‌شوند به استثنای مقامات و هیات علمی، ایثارگران فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد و غیره ممنوع است اما در ادامه می‌گوید کلیه قوانین مقایر با این موضوع به استثنای ماده ۴۱ و ۹۱ و ماده ۹۱ قانون استخدامی کشوری لغو می‌گردد.

طباطبایی نائینی گفت: در برنامه پنجم اشاره شده به کارگیری بازنشستگان ممنوع است در استثنا اعلام شده احکامی که قانون عادی است پابرجاست و برنامه بازنشسته استخدام کردن ممنوع  و به کارگیری را ممنوع نکرده است.

وی افزود: کلیات موضوع فوق تصویب شده  به دلیل اینکه بالای۵۰ درصد رای آورده تصویب شده است و دو سوم نیاز ندارد چون اصلاحی در برنامه اتفاق نیافتاده است.

نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس یادآور شد: در احکام فقهی استثنا بیان شده و از استثنا مشمول حکم برنامه و آئین نامه داخلی نیست و از هیات رئیسه درخواست دارم با توجه به اینکه بیش از ۱۱۰ نفر نمایندگان مجلس نیز این اشتباه را تشخیص داده‌اند و کتبا نامه نوشته اند مجددا بازنگری صورت گیرد و باید توجه داشت تفسیر حق مجلس است نه هیات رئیسه/افق نیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=111082

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]