2

تصاویری از سومین مسجد بزرگ جهان در امارات

  • کد خبر : 12410
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴

مسجد شیخ زاید (نام کامل عربی: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) در شیخ زاید مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید. مساحت صحن به صورت کلی بیش از […]

مسجد شیخ زاید (نام کامل عربی: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) در شیخ زاید مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید.

مساحت صحن به صورت کلی بیش از ۱۷ هزار متر مربع است که بزرگترین مساحت موجود در مساجد جهان اسلام را از آن خود کرده است، این صحن از انواع سنگ مرمر، کاشی های زیبا و رنگی فرش شده است. در بخش خارجی مسجد حوض های آبی تعبیه شده که تصویر مسجد در آن منعکس می شود و سنگ های اطراف آن از سنگ مرمر سفید و سبز است که با بهره گیری از هنر هندیها به صورت نخلهایی از آلومینیوم و طلا تزئین شده است.

نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده ‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده ‌است. قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده‌، این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.

ظرفیت مسجد ۴۰۹۶۰ هزار نفر نماز گزار است. همچنین از معالم جاذبه‌ای مسجد وجود چهار مناره که ارتفاع هر مناره (۱۰۶ ) متر است و در چهار رکن از صحن خارجی مسجد قرار دارد و بر زیبایی مسجد افزوده ‌است.

در ساخت مسجد شیخ زاید از معماری ایرانی، مغربی، ترکی و حتی هندی استفاده شده تا ترکیبی از هنر مشرق زمین به نمایش گذاشته شود. در زیباسازی مسجد شیخ زاید علاوه بر معماری زیبای ایرانی، سبک معماری بومی امارات نیز گنجانده شده تا چشم نوازی این بنا را چند برابر کند.

در کنار معماری بومی و ایرانی، در گوشه و کنار مسجد سبک های معماری هندی، مراکشی و ترکی نیز بخوبی بکار رفته تا نمایی منحصر به فرد در امارات، به این مکان مذهبی داده شود. در ساخت این مکان همچنین از مصالح تزیینی و با ارزشی نظیر طلا، مرمر سفید و سنگ های نیمه گرانبها و کریستال هایی از کشورهای مختلف جهان از جمله ایتالیا، ایران و هند مورد استفاده قرار گرفته است.

در این مسجد هفت لوستر بزرگ نصب شده که در آنها بیش از یک میلیون کریستال قیمتی بکار گرفته شده است. با ورود به صحن اصلی مسجد بزرگترین فرش دنیا که ساخته دست صنعت کاران ایرانی است، منتظر نمازگزاران است. در این صحن که یکی از بزرگترین مساجد جهان نیز محسوب می شود و گنجایش ۴۰ هزار و ۹۶۰ نمازگزار را دارد، فرش نفیس دستباف ایرانی پهن شده که کار دست ۱۲۰۰ بافنده مشهدی است.

بنای مسجد در مکانی قرار دارد که هنگام ورود به ابوظبی نخستین مسجدی است که دیده می شود و در هنگام خروج نیز آخرین مسجدی است که از نظر ها پنهان می شود. پس از افتتاح این مسجد در سال ۲۰۰۷ یکی از پر بازدید کننده ترین بناها در امارات قلمداد شده و پس از مسجد جمیرا در دبی دومین مسجدی است که غیر مسلمانان نیز می توانند از آن بازدید کنند.

موقع مسجداین مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیره أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.

روزانه ده‌ها زن غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان سومین مسجد بزرگ پس از حرمین شریفین، بازدید می‌کنند که با توجه به اینکه این مسجد به روی غیرمسلمانان باز است، آنها هم به احترام مکان معنوی مسلمانان با پوششهای اسلامی یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر وارد این مسجد می‌شوند.

 هزینه و مساحت مسجد شیخ زاید هزینه ساخت این مسجد (دو ملیار و ۱۶۷) ملیون درهم امارتی بوده‌ است. اولین نماز در مسجد نماز عید قربان (عید الأضحی)، سال ۱۴۲۸ هجری قمری برابر با ماه دسامبر ۲۰۰۷ میلادی برگذار شد که هنوز اعمال بناء مسجد بطور کامل پایان نیافته بود. مساحت اجمالی مسجد (۴۱۲،۲۲) متر مربع است به غیر از دریاچه‌های اطراف خارجی مسجد.

مسجد شیخ زاید، سومین مسجد جهان است از ناحیهٔ مساحت، ودهمین مسجد جهان از لحاظ حجم و بزرگی مسجد. در سال ۱۹۹۶ میلادی، بفرمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان حاکم وقت امارت أبوظبی دستور بناء این مسجد صادر شد. مسجد روی تپه به ارتفاع ۹ متر از سطح زمین بنا شده ‌است.

پهنای (قالیچه) «سجاده» اصلی مسجد (۷۱۱۹) متر مربع است، و یکی از بزرگترین سجاده‌های جهان است، این قالیچه یکی از شاه‌کارهای مصمم بزرگ ایرانی (علی خالقی) است، در این قالیچه (سجاده) ۳۵ تن پشم و پنبه و ابریشم به کار رفته ‌است. در ساخت این سجاده ۱۲۰۰ نفر از حرفیین از منطقه مشهد شرکت داشته اند. بیش از هفت هزار متر مربع از مساحت مسجد را پوشش می‌دهد، این فرش بزرگ به دست هنرمندان ایرانی برای مسجد شیخ زاید بافته شده ‌است و نیز بزرگترین لوستر جهان نیز توسط شرکت‌های اروپایی ساخته شده است. همجنین معاون شهردار ابوظبی بیان کرده ‌است که گنبد مسجد شیخ زاید در ابوظبی، یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شده ‌است و وزن این گنبد بیش از یک هزار تن می‌رسد.
 قبه‌ها و مناره‌های مسجد طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی از مرکز ابحاث تاریخ و فنون (قبه) اصلی (رئیسی) مسجد شیخ زاید، بزرگترین و نخستین (قبه) درجهان است به ارتفاع (۸۳ متر) و قطر داخلی آن (۸ر۳۲) متر و از لحاظ مساحت نیز مسجد شیخ زاید بعد از حرمین شریفین سومین مسجد جهان محسوب می‌شود.

وزن قبه اصلی هزار تن است و از زخارف و گچبری عجین شده با الیاف نباتی که از شاه کارهای فنانین و اساتید مراکشی است و مخصوصاً برای مسجد تهیه و تصمیم شده ساخته شده‌است، به اضافهه آیاتی از قرآن مجید بر روی دیوارهای آن حک شده و قبه اصلی مسجد را تزیین کرده ‌است.

عدد گنبدهای مسجد (۵۷) گنبد است که به حجمهای مختلف و متفاوت است و بر سر رواق‌ها خارجی و مداخل اصلی و جانبی قرار دارند، تماماً با رخام و مرمر سفید واعمال گچبری بسیار زیبایی پوشانده‌است، گنبد مسجد شیخ زاید در ابوظبی یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شد.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=12410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر