1

واکنش روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب به تمدید مذاکرات هسته ای

  • کد خبر : 135585
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷

وقتی بامداد جمعه ظریف و اشتون مذاکره کنندگان ارشد ایران و ۱+۵ بیانیه مشترکی را خواندند و از تمدید مذاکرات سخن گفتند مشخص شد مذاکرات طولانی مدت هنوز برای رسیدن به توافق موانع مهمی پیش رو دارد.

محمود عزیزی:نتیجه توافق ایران و ۱+۵ این بود که مذاکرات با هدف دستیابی به یک توافق جامع، ۴ ماه دیگر تا ۳ آذر تمدید شود. بامداد ۳ آذر ۹۲ بود که توافق ژنو بین ایران و اعضای ۱+۵ منعقد شد و روزی تاریخی در تاریخ ایران تبدیل شد. روزی تاریخی که موافقان و مخالفان جدی دارد. گروهی آن را فتح الفتوح می خوانند و جمعی که بابت سرانجام آن دلواپس هستند. حالا دلواپسی به یک کلید واژه برای معرفی منتقدان توافق ژنو تبدیل شده است.

تمدید مذاکرات تا ۳ آذر ۹۳ بدین معنی است که سرنوشت نهایی این مذاکرات باید تا این تاریخ روشن شود. تا آن زمان قرار است مذاکرات دوباره از سر گرفته شود.

مرداد و شهریور ماههایی است که به عنوان مراحل آغاز مجدد مذاکرات عنوان شده است. تاریخ هایی که هنوز از سوی منابع رسمی تائید نشده است. تا قبل از این تاریخ ها هم به گفته کاترین اشتون قرار است ایران و ۱+۵ با یکدیگر در ارتباط باشند و محورهای مذاکره را نهایی کنند. به نتیجه نرسیدن مذاکرات می تواند به معنی شکست دیپلماسی باشد. با این تفاوت که  تحریم ها دیگر به مانند سابق نمی تواند ایران را تحت فشار قرار دهد. دلیل واضح این مساله هم آن است که بعد از آذر ۹۲ یک به یک هیات های اقتصادی آلمانی، فرانسوی و حتی آمریکایی به تهران آمدند تا در خصوص فرصت های سرمایه گذاری با مقامات ایران تبادل نظر کنند.اگر چه مقامات آمریکا با تهدید از فرا نرسیدن زمان برقراری روابط تجاری با ایران سخن می گویند، اما دیگر این اهرم هم برای متقاعد کردن اقتصاد های اروپایی کافی نیست.

در داخل کشور اما رسانه های اصولگرا و اصلاح طلب واکنش های متفاوتی به این توافق داشته اند. اصولگرایان منتقد دولت تمدید مذاکرات را بازگشت به نقطه اول خواندند و روزنامه های اصلاح طلب آن را پنجره ای برای باز ماندن روزنه دیپلماسی و به نتیجه رسیدن مذاکرات خواندند.

بخشی از موضع گیری های روزنامه های صبح را در جدول ذیل مطالعه فرمائید.

 

نام روزنامه

موضع

کیهان مشخص نیست که در صورت اتمام این موعد ۴ ماهه  و عدم حصول توافق جامع  که با توجه به اصرار طرف غربی بر مواضع زیاده‌خواهانه خود بعید نیز به نظر نمی‌رسد، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ چه فرجامی خواهد یافت. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران ضمن عمل به تمام تعهدات خود در توافقنامه ژنو که تناسب متوازنی نیز میان میزان «داده» و «ستانده» در آن توافقنامه وجود نداشت، در پایان موعد مقرر ( ۲۹ تیر) این طرف غربی بود که می‌بایست به تعهدات وعده داده شده خود عمل می‌کرد اما با شرایط موجود غرب عملا  ۴ ماه دیگر زمان به نفع خود برای تعلل در عمل به تعهدات خرید.
ایران با تمدید گفت‌وگوها تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ تعهدات طرفین به توافق ژنو به مدت چهار ماه دیگر ادامه می‌یابد و همه تحریم‌هایی که بر اثر توافق ژنو تعلیق شده بود، معلق خواهد ماند. از جمله توافقات دور اخیر مذاکرات وین، پرداخت چهار قسط هرکدام به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار و دو قسط هر یک به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران است که از اول ماه آگوست- دهم مرداد- به فاصله هر سه هفته، به ایران پرداخت خواهد شد.
جام جم ماراتن هجده روزه وین ۶ سرانجام‌ جمعه شب پایان یافت و ایران و ۱+۵ در اولین دقایق بامداد دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که برای چهار ماه دیگر به مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهند تا برای آن بخش از اختلافات که هنوز باقی مانده است، راه‌حلی بیابند.
مردم سالاری با توجه به عزم جدی دو طرف با تمدید مذاکرات امیدها زنده نگه داشته شد زیرا در صورت عدم تمدید مذاکرات شرایط به شش ماه گذشته برمی‌گشت اما با توجه به این اصل که دیپلماسی زمان بر است تمدید مذاکرات نشان از مثبت بودن مذاکرات دارد.
جوان ایران و ۱+۵ بعد از ۱۸ روز مذاکره نفس‌گیر، نتوانستند اختلافات موجود بر سر توافق متن پیش نویس توافق جامع را به صفر برسانند و مجبور شدند توافق قبلی را به مدت چهار ماه دیگر با شرایطی جدید تجدید کنند.
شرق مذاکرات هسته‌ای که امید می‌رفت یکشنبه با توافق جامع به پایان برسد، بر سر اختلافاتی که همچنان باقی است، ناکام ماند و به تمدید کشید.
وطن امروز اگرچه برخی معتقد بودند ایران و ۱+۵ در دقیقه ۹۰ به توافق خواهند رسید اما این موضوع محقق نشد. اختلاف اصلی میان طرفین نیز همان چیزی بود که در جریان مذاکرات وین ۶ درباره آن بیش از سایر موضوعات اظهارنظر می‌شد. موضوع ظرفیت غنی‌سازی ایران اصلی‌ترین موضوع اختلافی بود و بیشترین وقت مذاکرات را به خود اختصاص داد.
اعتماد تب و تاب مذاکرات هسته یی چهار ماه دیگر هم ادامه دارد، این تنها راهی بود که ایران و ۶ قدرت جهانی برای غلبه بر «بن بست »ها می توانستند انتخاب کنند. به ویژه که هر دو طرف از «پیشرفت های ملموس» در جریان مذاکرات وین ۶ خبر داده اند اما تاکید می کنند که «فاصله »ها و «اختلاف نظر»های «معنادار» هنوز توافق جامع را نهایی نکرده است.

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=135585

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر