3

تحول در سودآوری ذوب آهن از سال ۱۳۹۴

  • کد خبر : 137502
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با مقایسه میزان استخراج مواد معدنی در کشور با برخی کشورها تاکید کرد: نسبت استخراج مواد معدنی نسبت به پتانسیل و ذخایر معدنی در کشور بسیار ناچیز است.

دکتر سعد محمدی در نشست تخصصی شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان از برنامه ریزی جهت راه اندازی خط تولید دو میلیون تن فولاد طی سال های آتی خبر داد که به دلیل وجود فضای مناسب در ذوب آهن کارخانه جدید اقتصادی‌تر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، دکتر سعد محمدی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در سومین نشست‌ تخصصی شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان که در راستای بررسی ابهامات موجود در صنعت کانی‌های فلزی و فلزات اساسی و چشم‌انداز آتی این صنعت و با حضور مدیران عامل، مدیران سرمایه‌گذاری و مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری برگزار شد، از برنامه ریزی جهت افزایش خط تولید دو میلیون تن فولاد در سال های آتی خبر داد که به دلیل وجود فضای مناسب در ذوب آهن کارخانه جدید اقتصادی‌تر خواهد بود. با بهره برداری از این خط، ظرفیت ذوب آهن به حدود ۶ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با مقایسه میزان استخراج مواد معدنی در کشور با برخی کشورها تاکید کرد: نسبت استخراج مواد معدنی نسبت به پتانسیل و ذخایر معدنی در کشور بسیار ناچیز است.

وی یاداور شد: در کشور چین سالیانه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن ذغال سنگ استخراج می‌شود. این درحالی است که در ایران تنها ۲ میلیون تن از این ماده معدنی استخراج می شود که نسبت به تولید چین بسیار ناچیز است.

دکتر سعد محمدی در مقایسه کشور با دیگر کشورها به بحث توسعه ریلی پرداخت و گفت: بعد از ۵۰ سال حضور صنعت ذوب آهن در کشور هنوز ریل راه آهن از کشورهای دیگر وارد می شود. این در حالی است که توسعه شبکه حمل و نقل یکی از ضروریات توسعه صنعتی هر کشوری است. حال آنکه کل بودجه راه آهن در کشور در سال ۴۰۰ میلیارد تومان و قیمت ریل کیلویی ۳۲۰۰ تومان است. در حال حاضر به دلیل کمبود شبکه ریلی و دوطرفه نبودن راه‌های ریلی کشور و پشت خط ماندن واگن ها، هزینه حمل و نقل ریلی بیش از حمل و نقل کامیونی است در حالی که در تمام جهان حمل و نقل ریلی ارزان تر از حمل و نقل جاده ای است. رویکرد شرکت ذوب آهن در سال آینده تولید ریل توسط این شرکت در کشور خواهد بود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به وضعیت ذوب آهن در سال ۹۳ گفت: خوشبختانه تولید این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته است و زیان انباشته این شرکت در حال حاضر مرتفع و به مرحله سوداوری رسیده است. کارهای افزایش سرمایه از روش تجدید ارزیابی دارایی ها نیز در این شرکت در حال انجام است.

وی به برنامه های این شرکت برای تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر اشاره نمود و گفت: نصب تجهیزات تولید ریل در این شرکت تا پایان سال جاری انجام و از سال بعد تولید ریل در این شرکت شروع خواهد شد.

وی با توجه به قیمت بیش از دوبرابری ریل نسبت به شمش فولاد تولید این محصول را باعث افزایش قابل توجه سوداوری در سال ۹۴ دانست و افزود: با برنامه کاهش قیمت تمام شده تولید و اجرای پروژه PCI، قیمت تمام شده تولید فولاد در این شرکت بین ۱۳ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت که این صرفه جویی افزایش قابل توجه سوداوری در این شرکت را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار امیدواری کرد: اعتقاد دارم سال آینده برای ذوب آهن سال مناسبی خواهد بود که به دلیل دریافت استاندارد بی اس توسط شرکت، امکان صادرات شرکت به بازارهای عمان، قطر و امارات به صورت بسیار فعال بوجود آمده و حرکت های جدی در جهت گرفتن بازارهای جهانی صورت خواهد گرفت.

در ادامه نشست، مهندس علیرضا بنکدار با اشاره به وضعیت صنایع معدنی در کشور گفت: رویکرد سیاستگذاری در کشور در اولویت قرار دارن توسعه این صنایع و افزایش بهره وری است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی ایمیدرو نیز با انتقاد از نحوه ی واگذاری معادن و صنایع معدنی در کشور تاکید کرد: واگذاری جزیره ای این صنایع در حالیکه همچون حلقه های زنجیره به هم متصل هستند، کار درستی نبوده است. از سوی دیگر به دلیل خروج کامل ایمیدرو از این شرکت ها سیاستگذاری جامعی با رویکرد توسعه کشور در این صنایع هم اکنون وجود ندارد و هر شرکت بر اساس منافع خود در حال فعالیت و تصمیم گیری است.همین امر نیز سبب شده است با تصمیمات مختلف در یک حوزه حوزه های دیگر با چالش روبرو شوند.

وی اخذ بهره مالکانه و تغییر این نرخ و نحوه تقسیم آن بین شرکت های معدنی و فلزات اساسی را از جمله این چالش ها دانست و افزود: در صورت واگذاری یکپارچه این شرکت ها هم اکنون شاهد این مشکلات نبودیم.

همچنین در پایان نشست، سوالات کارشناسان بازار سرمایه از سوی دکتر یاسر ضیایی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، دکتر سعد محمدی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، و علیرضا بنکدار مدیرکل صنایع فلزی ایمیدرو پاسخ داده شد.

شایان ذکر است، اولین و دومین نشست تخصصی شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان با محوریت بررسی صنعت خودرو و پتروشیمی در حوزه بازار سرمایه برگزار شده است.

تحول در سودآوری ذوب آهن از سال 1394تحول در سودآوری ذوب آهن از سال 1394

تحول در سودآوری ذوب آهن از سال 1394

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=137502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر