دکتر فتحاله امی، مدیر گروه هوافضای دانشگاه تربیت مدرس و نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی با انتقاد از عدم توجه به نظرات کارشناسی دانشگاهیان در پروژه هواپیمای ایران ۱۴۰ اظهار داشت:« این پروژه از همان ابتدا انتقادات گسترده اساتید دانشگاهی را به دنبال داشت.»
وی که در هنگام انتخاب هواپیمای آنتونوف رایزن علمی ایران در روسیه بود، تصریح کرد:« جلسات بسیاری در آن زمان برای انتخاب هواپیما در روسیه برگزارمیشد اما حتی یک بار از من یا هیچ یک از دیگر اساتید دانشگاه برای شرکت در این جلسات دعوت به عمل نیامد.»
وی با اشاره به مشکل عدم توانایی هواپیما برای پرواز با یک موتور و کارآیی ضعیف موتورهای این هواپیما به ویژه در هوای گرم، افزود:« مشکل موجود در موتورهای هواپیمای ایران ۱۴۰ موضوعی بود که کارشناسان دانشگاهی بارها در مورد آن هشدار داده بودند اما گوش شنوایی برای این هشدارها نبود.»
دکتر امی همچنین با یادآوری این واقعیت که موتور هواپیمای ایران ۱۴۰ تبدیل شده یک موتور بالگرد است، گفت:« تبدیل یک موتور بالگرد به موتور هواپیما کار صحیحی نبود و این افت راندمان موتور را به دنبال داشت. به نظر میرسد همین عامل باعث شده که هواپیما در هنگام بلند شدن از قدرت کافی برخوردار نباشد و سقوط کند.»
امی با اشاره به هزینههای بالایی که تاکنون صرف ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ شده، ادامه داد:« اگر انتقادی به هواپیمای ایران ۱۴۰ میکنیم منظور آن نیست که خط تولید را ببندیم و تمام هزینهها و زمان و دانش فنی به دست آمده در این پروژه را به باد دهیم بلکه دیدگاه کارشناسی میگوید باید اشکالات هواپیما را برطرف کرد و تا زمانی که اشکالات وجود دارد از آن برای جابجایی مسافر استفاده نشود.»
وی افزود:« هواپیمای ایران ۱۴۰ هواپیمای خوبی است و تنها مشکل آن موتورهای ضعیف است. در صورتی که موتورهای آن تعویض شود میتواند به جمع هواپیماهای مطمئن و اقتصادی بپیوندد.»