6

در مسجدها با الله‌اکبر قیام کردیم و با الله‌اکبر انقلاب کردیم

  • کد خبر : 165
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴

حجت‌‌الاسلام علیرضا پناهیان گفت: هر قومی باید برای خودشان هنرمندانی داشته باشند که فرهنگ آن قوم و ملت را درک کرده باشند و برای جامعه و آن مردم هنرمندی کنند. افق به نقل از دبیرخانه کانون‌های مساجد قم، حجت‌‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم اختتامیه سومین جشنواره هنرهای تجسمی ترنج که در تالار شهید مطهری مرکز […]

حجت‌‌الاسلام علیرضا پناهیان گفت: هر قومی باید برای خودشان هنرمندانی داشته باشند که فرهنگ آن قوم و ملت را درک کرده باشند و برای جامعه و آن مردم هنرمندی کنند.

افق به نقل از دبیرخانه کانون‌های مساجد قم، حجت‌‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم اختتامیه سومین جشنواره هنرهای تجسمی ترنج که در تالار شهید مطهری مرکز جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه هنرهای جوشیده در دل مساجد و هنرمندان تربیت یافته در این جشنواره گرد آمده‌اند، بیان داشت: هر قومی باید برای خودشان هنرمندانی داشته باشند که فرهنگ آن قوم و ملت را درک کرده باشند و برای جامعه و آن مردم هنرمندی کنند.

وی افزود: هنرمندانی که در دل مسجد رشده نکرده‌اند، نمی‌توانند برای اهالی مسجد حرفی برای گفتن داشته باشند، هزاران عامل از عوامل نظارتی، حمایتی، تدبیر و برنامه‌ریزی نمی‌تواند هنر هنرمندانی که در دل مسجد تربیت نشدند را برای اهالی مسجد مفید قرار دهد.
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: هنرمندی که هنرش به دل اهل مسجد بخورد، در دانشکده‌های هنر تربیت نمی‌شود و باید در دل مسجد تربیت شده باشد.
پناهیان با بیان اینکه هنر به درد مفاهیم عرشی می‌خورد تا مفاهیم فرشی اظهار داشت: وقتی به فرش ایرانی نگاه می‌کنیم گل و بوته‌اش ابتدا و انتها ندارد و بی‌انتهاست و به اجسام مادی شباهتی ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هنر برای جایی است که علم هم از بیان آن عاجز مانده است و برای شهود آن چیزی است که انسان نه از نظر عرفانی به مرحله شهود رسیده و نه به صورت تجربی ممکن است آن را درک کند.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر با اشاره به اینکه در مسجدها با الله‌اکبر قیام کردیم و با الله‌اکبر انقلاب کردیم، گفت: جوانانی که در جلسه هستند هیچکدام چنین مطلبی در ذهنشان خطور نمی‌کند که وقتی رزمندگان به دل دشمن می‌زدند، الله‌اکبر می‌گفتند.
پناهیان خاطرنشان کرد: اگر مفاهیم الله‌اکبر را به زیبای توانسته بودیم برای جهانیان به تصویر بکشیم این همه سعادت بشر به تعویق نمی‌افتاد.
وی تاکید کرد: امروز وقتی فیلم‌سازی می‌خواهد اقامه نماز را به تصویر بکشد، از پیرزن و پیرمرد استفاده می‌کند چراکه می‌گوید جوان نمازخوان، شعاری می‌شود.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر با اشاره به اینکه یک سریال در جمهوری اسلامی در تجلیل از اهالی نورانی مسجد ساخته نشده است، اظهار داشت: تنها گاهی سریال‌سازان از کنار مساجد عبور می‌کنند چرا که حرکتشان و تنفسشان در مسجد و برای مسجد نیست.
پناهیان، با بیان اینکه هنر در مساجد ما رشد نکرده که اینگونه شده است، بیان داشت: اگر مساجد را به جهانیان معرفی کرده بودیم، این همه شیعه در جهان کشته نمی‌شد.
وی تاکید کرد: کار معرفی مسجد به دست عالمان دینی نیست بلکه به دست هنرمندانی جوشیده از دل مسجد است.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر گفت: امروزه محتواست که به فرم شکل می‌دهد و در مسجد می‌شود حرف تازه زد و این به نفع هنر موسیقی و هنرهای تجسمی و رسانه‌های تصویری است.
پناهیان افزود: اگر در مساجد، رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس داشته باشیم سطح رمان و فیلم ارتقا پیدا می‌کند و این به نفع شاخه‌های مختلف هنری است که هنرمندان خود را در دل مساجد تربیت کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بسیاری از هنرهای تجسمی در مسجدهای ما انجام نشده است، گفت: در دانشگاه هنر، کتیبه‌های جدیدی برای امام حسین (ع) طراحی کردند، سنت‌گرایی در حدی خوب است اما اگر حیاتی در عرصه هنر معنوی وجود داشته باشد، کالای نویی به عرصه خواهد آورد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه طراحی فرم لباس در ایران نداریم، گفت: فرم لباس‌های ما متناسب با کدام بهره‌برداری است؟ برای کسی که به مسجد می‌رود از چه فرمی باید استفاده کند؟
پناهیان با اشاره به توجه خداوند به هنر و زیبایی تاکید کرد: خیلی زشت است کسی هنر و زیبایی را مانند نان شب نبیند، پیامبر اکرم (ص) یک‌سوم هزینه خود را به خرید عطر صرف می‌کرد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر ادامه داد: هنر در مسجد باید برای عموم مسجدی‌ها فراگیر شود.
پناهیان در پایان گفت: جشنواره مکبرگویان را برگزار و به نفرات برتر جایزه دهید چرا که آنها در قیامت و بهشت جایگاهی دارند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=165

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر