6

«استمرار نیافتن پرداخت یارانه‌های نقدی»

  • کد خبر : 169
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲

رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی «کاهش ۲۰ درصدی سهم یارانه تولید و افزایش سهم خانوارها را با هدف جلوگیری از نارضایتی خانواده‌ها» دانست. حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با تشریح دلایل موافقت مجلس با افزایش ۲۰ درصدی سهم خانواده و کاهش سهم ۲۰ درصدی تولید و دولت از یارانه‌ها، تاکید […]

رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی «کاهش ۲۰ درصدی سهم یارانه تولید و افزایش سهم خانوارها را با هدف جلوگیری از نارضایتی خانواده‌ها» دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با تشریح دلایل موافقت مجلس با افزایش ۲۰ درصدی سهم خانواده و کاهش سهم ۲۰ درصدی تولید و دولت از یارانه‌ها، تاکید کرد: رای مجلس به کاهش سهم تولید و دولت و افزایش سهم خانواده‌ها از درآمدهای حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها به دلیل تحمیل واقعیت بر قانونگذاری بود. واقعیت تحمیل شده، پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر فرد است؛ افزایش ثبت‌نام‌ها از ۶۲ میلیون نفر در دور اول و دوم پرداخت‌ها به ۷۴ میلیون نفر گویای این مطلب است که به ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز بود حال آن‌که درآمد ناشی از اصلاح قیمت‌ها در شرایط حاضر حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: اگر یارانه برق، آرد و نان و سایر یارانه‌ها به این ۲۷ هزار میلیارد تومان افزوده شود، ۴۰ هزار میلیارد تومان تامین می‌شود؛ در شرایط فعلی وجوه حاصل از اصلاح قیمت‌ها و سایر یارانه‌ها فقط باید به یارانه‌های نقدی اختصاص یابد.

نماینده مردم تهران گفت: معنای این سخن این است که نمی‌توان از مبلغ یارانه نقدی، ریالی کاست؛ چراکه نارضایتی مردم را در پی دارد، پس باید این مبلغ تامین و پرداخت شود بنابراین سهمی برای سلامت، صنعت و دولت باقی نمی‌ماند.

وی با ارزیابی از عملکرد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ابراز عقیده کرد: روندی که در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در پیش گرفت شد، تا حدودی حساب شده نبود در حالی که با محاسبات دقیق، محل درآمد قابل اتکاء باید مشخص می‌شد؛ این بی‌توجهی، مجلس را با واقعیت کاهش سهم ۲۰ درصد تولید و دولت مواجه کرد.

وی با تشریح اقدامات بازدارنده مجلس برای بستن راه‌های تامین مالی قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال جاری سایر راه‌های تامین مالی برای پرداخت یارانه‌ها را مسدود کرد؛ فرق تاکید این بار قانونگذار با مصوبه سال گذشته خود این بود که این بار صراحت، شفافیت و پافشاری نمایندگان مجلس بیشتر از قبل بود.

رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی ابراز عقیده کرد: با این وجود نگرانی خود از تخلفات اجتماعی در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را مخفی نمی‌کنم؛ چراکه رفتار برخی حکایت از ادامه یافتن حرکت‌های خارج از چارچوب قانون دارد.

وی از «استمرار نیافتن پرداخت یارانه‌های نقدی» خبر داد و افزود: طبق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از میزان یارانه‌های نقدی طی پنج سال کاسته و بر سقف یارانه‌های غیرنقدی افزوده خواهد شد، مطمئنا اگر اقشار کم‌درآمد جامعه مشمول نظام تامین اجتماعی شوند، سهم فرانشیز بیمار از هزینه‌های سلامت کاهش یافته و تاثیرات بیشتر و بهتری برای خانواده‌ها در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این صورت همه ایرانیان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته و در صورت از کار افتادگی، مستمری، کمک هزینه تحصیلی، مسکن و بیماری‌های صعب‌العلاج دریافت خواهند کرد، اگر این مسائل تامین شود حتما انتظار مردم از دریافت پول نقد کاهش می‌یابد.

مصباحی مقدم با اشاره به تاثیر حذف یارانه شیر بر سلامت جامعه افزود: در شرایطی که ممکن است کاهش یارانه شیر منجر به کاهش مصرف شیر و بروز آثار ناگوار آن در سلامت جامعه شود، حذف این یارانه اقدام ناپخته‌ای است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر