3

ریشه اصلی مشکلات عربستان در ناکارآمدی و حکومت موروثی این رژیم است

  • کد خبر : 171413
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه و آفریقا، رژیم سعودی را حکومتی ناکارآمد و علت فاجعه دردناک منا را رژیم موروثی حاکم بر این کشور دانست.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی درباره موضوع جان باختن تعداد بسیار زیادی از حجاج بیت الله حرام در منا گفت: در عربستان یک رژیم موروثی که هیچ مشروعیت قانونی و محبوبیت مردمی ندارد در رأس امور قرار گرفته است، این حوادث در کشوری اتفاق افتاده است که حاکمیت بی‌کفایتی دارد.

وی با اشاره به بیماری شاه سعودی گفت: ملک سلمان پادشاه این کشور از ابتدای روی کار آمدن دچار آلزایمر بود و بیماری او باعث می‌شود تا از نظر فکری توانایی اداره کشور مهمی مانند عربستان-که ثروتمندترین کشور اسلامی و یکی از پهناورترین آنان نیز هست- را نداشته باشد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: همین دولت ناکارآمد و فرسوده اداره حج را بر عهده دارد اگر اداره مناسک حج به نهاد دیگری سپرده می‌شد شاید وضعیت طور دیگری بود. هم اکنون پلیس و ارتش سعودی در جزء جزء برگزاری مناسک حج حضور دارند.

قنادباشی گفت: طبیعی است که سعودی‌ها اگر به رسم دوران جاهلیت که روسای قبایل توسط شورا انتخاب می‌شدند نیز عمل می‌کردند، کارنامه موفق‌تری داشتند. ریشه اصلی مشکلات از حکومت موروثی عربستان نشأت می‌گیرد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای فاجعه منا بدترین فاجعه در حج طی ۲۵ سال گذشته است. در این فاجعه حدود یک‌هزار و ۳۰۰ تن از حجاج کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. اما رسانه‌های عربستان تعداد کشته شدگان این فاجعه را بیش از ۷۰۰ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۸۶۳ نفر اعلام کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=171413

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر