3

معترضان در عراق صف خود را از آشوبگران جدا کنند

  • کد خبر : 297981
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹

کارشناس مسائل غرب آسیا با برحق دانستن اعتراضات مردم عراق گفت: مردم عراق در مطالباتشان صف خود را از افراد آشوبگر و لمپن جدا کنند.

معترضان در عراق صف خود را از آشوبگران جدا کنند

افق آنلاین ، جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اعتراضات مردم عراق و لبنان به مشکلات موجود در کشورهای خود گفت: عراق در موقعیت و مقطع بسیار حساس و سرنوشت سازی قرار دارد که جز با هوشمندی و درایت و نگاه ژرف به مسائل آن، نمی‌توان آینده مطلوبی را برای آن ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه جوانان عراقی به دلیل مشکلات موجود، عصبانی هستند و این حق آن‌هاست، تصریح کرد: آن‌ها نگران آینده‌شان هستند و این قابل فهم است، امّا باید به دو موضوع توجه داشته باشند.

قنادباشی، نخستین نکته حائز اهمیت را این دانست که مشکلات عراق یک روزه حل نخواهد شد و گفت: مشکلات عراق به زیرساخت‌ها و درگیری‌های داخلی و خارجی برمی‌گردد. نباید فراموش کرد که این کشور، بزرگترین جنگ‌ها را از سر گذرانده است.

وی ادامه داد: عوارض و تبعات تغییر رژیم و تبعات تسویه نشدن دستگاه‌های اداری نیز بر مشکلات افزوده است. در چنین شرایطی، صرفاً با همراهی حکیمانه مردم و دولت و حفظ انسجام می‌توان بر این وضعیت غلبه کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اجرای برنامه اقتصادی در عراق در گروه ایجاد آرامش در این کشور است، گفت: عراق برای فسادزدایی و انجام اصلاحات، احتیاج به همراهان عاقل و فهمیده‌ای دارد که در بزنگاه‌‌ها ظاهر شوند؛ عصبانیت همیشه از نگاه عمیق و عاقلانه به مسائل جلوگیری می‌کند.

قنادباشی، دومین نکته را مراقبت از برخی سوءاستفاده‌ها از تظاهرات مردمی عراق دانست و گفت: برخی‌ها از اینکه عراق به سمت دموکراسی واقعی پیش می‌رود نگران هستند. پادشاهی‌هایی که بر اساس روش‌های جاهلیت حکومت می‌کند و دوران جاهلت را احیا کرده‌اند و هیچ کدام از ارزش‌های نوین دموکراسی و اسلامی را اجرا نمی‌کنند نمی‌توانند عراق مستقل و مبتنی بر فرهنگ خودی و دارای ساختار مردمسالار را تحمل کنند. کما اینکه دموکراسی نیم‌بند اخوان را در مصر تحمل نکردند و میلیاردها دلار خرج کردند تا کودتای نظامی شکل بگیرد و اکنون شاهد دیکتاتوری خشنی باشیم که مردم را در بند کرده است.

وی ادامه داد: این‌ها درس‌های بزرگی برای مردم عراق است. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند حکومت مردمی را در عراق تحمل کنند. دموکراسی در عراق در ابتدای راه است و زمانی نهادینه می‌شود که عقل و درایت و ژرف اندیشی حکمفرما باشد.

قنادباشی با بیان اینکه دموکراسی کنونی در عراق، دموکراسی مورد نظر مردم عراق نیست، تصریح کرد: این وضعیت زمانی مطلوب می‌شود که عاقلان در صحنه باشند نه کسانی که بر احساسات و هیجانات مردم سوار شوند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه برخی به دنبال این هستند که حکومت‌های منطقه یا پادشاهی باشند یا گاوهای شیردهی در اختیار آمریکا، گفت: عراق از لحاظ نفت یکی از قطب‌های منطقه است. دشمنان می‌خواهند با سوار شدن بر قشرهای لمپن و فاسد، ساختار این کشور را به سمتی ببرند که آمریکا می‌خواهد.

قنادباشی ادامه داد: در ایران تجربه استفاده از افراد فاسد، لمپن و آشوبگر را داشته‌ایم و همه می‌دانیم که با به‌کارگیری شعبان بی‌مخ‌ها و خرج دلار، پادشاهی را مجدداً برگرداندند. در مصر هم قشر فاسد و فواحش را به خیابان‌ها کشاندند و دموکراسی نیم‌بندی که مردم این کشور، بعد از سال‌های سال تجربه کرده بودند و به‌سمت تکمیل آن پیش می‌رفتند را دچار فروپاشی کردند.

وی با بیان اینکه دنیای غرب می‌خواهد از عراق، گاوی شیرده بسازد، گفت: آن‌ها برای این هدف خود، می‌خواهند بر افراد فاسد و لمپن سوار شوند. در چنین شرایطی، ضروری است که مردم پارسای عراق، صف خود را از این افراد جدا کنند.

قنادباشی با تأکید بر اینکه مشکلات کنونی عراق، صرفاً به دولت فعلی مربوط نمی‌شود، گفت: این مشکلات در طول زمان ایجاد شده و در طول زمان حل می‌شود. عصبانیت، مردم را از هدفشان دور می‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اگر تظاهرات مردم عراق، آن‌ها را به سمت هدف‌شان پیش ببرد، خوب است و باید مراقب باشند تا این تظاهرات، آن‌ها را به ناآرامی‌هایی که عراق را از اهدافش دورتر می‌کند نزدیک نکند. مردم عراق نباید در حرکت‌هایی شرکت کنند که آن‌ها را از رسیدن به اهدافشان دورتر می‌کند.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=297981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر