3

برای ۱۳ آبان به تهران بیایید

  • کد خبر : 17314
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰

کامران دانشجو  گفت :”اصلی ترین مباحث اسلامی کردن دانشگاه ها، تغییرات در سرفصلها و متون دروس و اسلامی کردن آنها است. بدون این تغییر، امکان ندارد دانشگاه ها اسلامی شوند.، ولی نباید از ظواهر نیز غافل بود.” کامران دانشجو که در گردهمایی روسای دانشگاه های سراسر کشور سخن می گفت تاکید می کند اسلامی کردن […]

کامران دانشجو  گفت :”اصلی ترین مباحث اسلامی کردن دانشگاه ها، تغییرات در سرفصلها و متون دروس و اسلامی کردن آنها است. بدون این تغییر، امکان ندارد دانشگاه ها اسلامی شوند.، ولی نباید از ظواهر نیز غافل بود.”

کامران دانشجو که در گردهمایی روسای دانشگاه های سراسر کشور سخن می گفت تاکید می کند اسلامی کردن سرفصلهای علوم انسانی، سیاسی است.وزیر علوم در ادامه سخنانش افزود: “این همه سال، سرفصلهای آن ور آبی را اینجا آوردند، سیاسی نبود؟ حالا که می خواهیم علوم را اسلامی کنیم، سیاسی است؟ حتما ما باید اشراف کامل به نظریات آنور آبی داشته باشیم و بتوانیم نظراتی را بر مبنا و اصول و پایه های اسلامی اعمال کنیم. این را می گویند سیاسی است. واهمه ای هم نداریم، چه اشکالی دارد؟ سیاست ما عین دیانت ماست.”
وی اعلام کرد وزارت علوم در راستای سیاستهای شورای تحول در علوم انسانی، حرکت می کند. همه باید کمک کنند تا سیاستهای این شورا و ماموریتهای وزارت علوم، انجام شود.
وی در ادامه گفت: “اصلی ترین مباحث اسلامی کردن دانشگاه ها، تغییرات در سرفصلها و متون دروس و اسلامی کردن آنها است. بدون این تغییر، امکان ندارد دانشگاه ها اسلامی شوند، ولی نباید از ظواهر نیز غافل بود.”
پاسخ وزیر علوم به منتقدان آزمون دکترا
کامران دانشجو در بخش دیگری از سخنانش، درباره برگزاری آزمون دکترا نیز اظهار نظر کرد و به انتقادات منتقدان در این بخش پاسخ داد. وی به منتقدان جذب بیشتر دانشجویان دکترا در دانشگاه های کشور گفت: “شما همانهایی هستید که می گفتید نباید دوره های دکترا در ایران برگزار شود. تا می خواهیم آزمون نیمه متمرکز برگزار کنیم و دانشجویان دکترا را افزایش دهیم، می گویید امکان ندارد.”
دانشجو در این باره توضیح داد: “سیاست جذب نیمه متمرکز یک تحول بوده است، ضعفها و مشکلاتی وجود داشته که با کار کارشناسی برطرف می شود. باید در ۲ سال آینده ۱۵ هزار استاد و عضو هیات علمی جذب کنیم. در سایتی که اعلام کرده ایم حدود ۱۰ هزار متقاضی با مدرک دکترا ثبت نام کرده اند. دانشگاه های ما نیز نیاز دارند. در نتیجه فعال برخورد کنید تا اینها بتوانند جذب شوند. غیر از آن نیز دانشجویان دکترا امتحان جامع را داده اند و متقاضی هستند. دانشجویان دکترای قبل از امتحان جامع نیز متقاضی هستند که باید جذب شوند.”
وی از برداشتن سقف جذب مدرسان در دانشگاه ها خبر داد و خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: “هر چه قدر دانشجوی دکترا گرفتید می توانید به او حق التدریس بدهید. قرار است ریاست جمهوری ۱۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دهد.”
وی در ادامه توضیح داد: “سیاست وزارت علوم، ایجاد ظرفیت برای تحصیلات تکمیلی است. فکر نکنید در قبال کسی که می گیرید تعهد دارید، در قبال کسانی که نمی گیرید نیز مسئولید. اگر آنها به کشورهای دیگر رفتند و مسایل فرهنگی پیش آوردند، شما مسئولید.
اگر وسع دانشکده ۵۰ دانشجوی دکترا است و این را تبدیل به ۱۰ نفر می کند، همه مقصرند و روسای دانشگاه ها نباید اجازه بدهند چنین چیزی اتفاق بیفتد. حداقل در قبال کسانی که نمی پذیریم و می روند در کشورهای دیگر و یک دهم کیفیت اینجا را ندارند و مشکلات عدیده فرهنگی درست می کنند، قصور کرده اند.”
دانشجو در ادامه گفت: “ما ۱۳۰ هزار دانشجوی دکترای متقاضی ورود به این دوره را داریم و ۹۰۰ هزار داوطلب دوره های تحصیلات تکمیلی داریم. بدانید در ۴ سال آینده، تعداد متقاضیان دکترا به ۵۰۰ هزار نفر می رسد. باید فکری به حالشان کرد. ۴۰ هزار استادیار به بالا داریم، اگر هر استاد یک دانشجوی دکترا بگیرد باید سالانه ۴ هزار دانشجوی دکترای جذب شود. چرا با ظرفیت یک دهم کار می کنیم؟ مطالبه عمومی نیز همین است. مسئولیت داریم ما و باید پاسخ بدهیم. این که بگوییم امکانات نداریم و نمی شود، فرار از مسئولیت است.”
دانشجو در قسمت دیگری از سخنانش به رسانه هایی انتقاد کرد که حذف دوره های کارشناسی علوم انسانی را مورد نقد قرار داده بودند. وی در این باره گفت: “هر چه رسانه است، غلغله می کنند. باید ظرفیت تحصیلات بیشتر شود. الان در دوره های کارشناسی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ظرفیت خالی داریم. می گویند چرا پارسال ۳۰ دانشجو می گرفتید، امسال فقط ۲۵ دانشجو جذب کرده اید. ما فردا جواب فارغ التحصیلان را چه بدهیم که به ۲ میلیون نفر می رسند و تحصیلات تکمیلی می خواهند؟
وی در ادامه از شهدای هسته ای ایران، نام برد و آنها را حاصل دانشگاه های داخل دانست. دانشجو د ر این باره اظهار کرد: “در داخل ایران کسانی تحصیل کرده اند که به مراتب از تحصیل کردگان خارج بهتر هستند. شهید علیمحمدی و شهریاری در داخل تحصیل کرده بودند و از بیرونیها به مراتب عالمتر و باسوادتر بودند. منتقدان می گویند چرا ۵ هزار نفر ظرفیت را دو برابر می کنید. تا آزمون می خواهیم بگذاریم می گویند بگذارید خودمان آزمون بگیریم. آزمونی که برگزار شد به عدالت نزدیکتر شد. چرا دانشجوی که در جای دیگری زندگی می کند، نیاید در تهران تحصیل کند؟ اشکالی دارد که همکاری کنید تا حل کنیم.”
برای ۱۳ آبان به تهران بیایید
کامران دانشجو از دانشجویان سراسر کشور خواست برای ۱۳ آبان به تهران بیایند تا راهپیمایی کنند. وی امروز در گردهمایی روسای دانشگاه های سراسر کشور در وزارت علوم گفت: “از مدیران و روسای دانشگاهها می خواهم شرایط را فراهم کنند تا دانشجویان برای ۱۳ آبان به تهران بیایند.”
وی بخش دیگری از سخنانش را به مشکلات فعلی آمریکا و نظام سرمایه داری اختصاص داد. وی در این باره گفت: “استفاده از مباحث صنفی با توجه به درگیری کل نظام سرمایه داری و انقلابها و بیداری اسلامی دارد، باید بیشتر شود. این مشکلات در درون نظام سرمایه داری، دارد انقلابی به وجود می آورد. یعنی مردم دنیا و مردم اروپا و آمریکا از این نظام به تنگ آمده اند. جالب است مردم آنجا به تنگ آمده اند و اگر ۵۰۰ نفر هم در ایران جمع شوند، برخی در درون کشور، مشکلات را چند برابر نشان می دهند و در دانشگاه هم بعضیها را داریم که کلماتی در این باره دارند. در آمریکا اگر تجمع بشود می گویند ده میلیون جمعیت در یک شهر است، ولی در داخل اگر چنین چیزی باشد، به صورت دیگری تعبیر می کند.”
دانشجو در ادامه افزود: “الان نظام سرمایه داری برای اینکه توجهات را زیر سئوال ببرد، چه بهانه ای بهتر از ایران و حقوق بشر و مسایل هستی اش دارد؟ ایران از این دیدگاه هر روز در حال کار کردن است. فکر می کنم دشمن به دانشگاه ما نیز طمع خواهد کرد. اما هم دانشگاهیان، دانشجویان، مدیران دانشگاه ها و کارکنان در خط ولایت هستند. ولایتمدارند و حتما توی دهن سرمایه داری و آمریکا می زنند و مثل گذشته او را چشم طمع را کور خواهند کرد و در ۱۳ آبان این را نشان خواهند داد.”
وی خطاب به دانشجویان گفت: “امسال ۱۳ آبانی بسازید که چشم طمع دشمن را کور کند. افرادی که می خواهند بیایند، روسای دانشگاه ها نیز وسایل و شرایطی را فراهم کنید تا در ۱۳ آبان در تهران باشند و جمع عظیم تری داشته باشد تا بتواند در آمریکا نشان دهد دانشگاه محلی نیست تو بخواهی به آن طمع کنی. با تشکل ها شراتیطی را فراهم کنید تا عزیزانی که می خواهند به جمعی که در تهران هستند بپیوندند.”
دانشگاه ها موظف به همکاری با وزارت دفاع هستند
وزیر علوم، روسای دانشگاه ها را موظف کرد با وزارت دفاع همکاری کنند. وی خطاب به روسای دانشگاه های کشور گفت: “شما موظفید و باید ۵۰ درصد از توان علمی و پژوهشی مجموعه های خود را به پروژه های دفاعی اختصاص دهید.”
وی در ادامه گفت: “یک موسسه انتشاراتی دانشگاه های ما را تحریم کرده چون با وزارت دفاع کار می کند. این موسسه گفته چون شما دارید با وزارت دفاع کار می کنید، پس تحریمید! تمام دانشگاه های دنیا، بخشی از تحقیقاتشان با مجموعه توان دفاعی شان است. آنها تهاجمی و اقتدارگرا و سلطه گرا هستند. باید ۵۰ درصد از توان دانشگاه های ما در راستای افزایش توان دفاعی، متمرکز شود. همه دانشگاه ها باید در این راستا حرکت کنند.”
وی این انتشارات علمی جهانی را تهدید به تحریم کرد و گفت: “هر مجله ای با این انتشارات همکاری کند، محروم می شود و هر کس برای آن مقاله فرستاد، امتیازش صفر می شود. ما هم این انتشارات را تحریم می کنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر