2

دگرگونی بسیاری از شیوه های مرسوم بوروکراسی

  • کد خبر : 17451
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴

می‌توان با تدبیر و با بهره‌مندی از قانون بهترین راهکارها را برای پویا نگه داشتن نظام و انقلاب به کار برد و این راه بسته نیست. چنانکه دولت نهم و دهم برای پیشبرد سریعتر اقدامات اجرایی در طول این مدت بسیاری از روش‌های کهنه و شیوه‌های مرسوم بوروکراسی را دگرگون کرد و یکی از مصادیق […]

می‌توان با تدبیر و با بهره‌مندی از قانون بهترین راهکارها را برای پویا نگه داشتن نظام و انقلاب به کار برد و این راه بسته نیست. چنانکه دولت نهم و دهم برای پیشبرد سریعتر اقدامات اجرایی در طول این مدت بسیاری از روش‌های کهنه و شیوه‌های مرسوم بوروکراسی را دگرگون کرد و یکی از مصادیق آن سفرهای استانی دولت به دورترین نقاط کشور است که می‌توان به عنوان نمونه بارز تغییر در روش‌ها از آن نام برد.

ایران-وزیر دادگستری:همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز اشاره فرمودند، ارزش‌ها و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ریشه در فطرت الهی انسان دارد که تبلور عینی این ارزش‌ها را می‌توان در تاریخ جست‌و‌جو کرد. به عنوان مثال: نمونه بی‌بدیل ظلم ستیزی،‌استقرار عدالت و مبارزه با باطل،‌ حرکت عاشوراست که انقلاب اسلامی ایران از این چشمه، حیات یافته است و این نظام براساس الگو‌گیری ارزش‌های عاشورا که در ۱۴۰۰ سال پیش پی‌ریزی شده شکل گرفته است.
ارزش‌هایی که نه تنها کهنه نشده‌اند بلکه امروز می‌بینیم بسیاری از ملت‌های مسلمان، آزاده و عدالت‌طلب در گوشه، گوشه جهان به آن تمسک جسته و رهایی خویش را در گرو اتصال به این باورها و آرمان‌ها می‌دانند.
توجه به این نکته که رشد و تکامل جامعه اسلامی مستلزم توجه به اقتضائات و نیازهای روزآمد خواهد بود حائز اهمیت است و نمونه‌های آن ساز و کارها، ابزارها و شیوه‌های اجرایی است. چرا که دنیا دائماً در حال تغییر و تحول است و هرگونه ایستایی و سکون و عدم توجه به ضرورت‌های زمان، پویایی نظام را کم رنگ خواهد کرد.
به عبارت دیگر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای یک هسته و یک پوسته است. ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی همان هسته مرکزی است که ثابت است و تغییر نمی‌پذیرد. اما شرط طراوت و بالندگی این هسته آن است که پوسته آن به تبع اقتضائات روز جامعه از طریق مهندسی جدید پاسخگوی نیازهای جامعه و نسل‌ها باشد و مشابه این اصل را در قوانین نیز داریم که اگر چه هسته اصلی و درون مایه قوانین ما، فقه اسلامی است که خود ثابت است،‌ لیکن با توجه به ضرورت‌ها و نیازهای جامعه پوسته بیرونی قوانین قابلیت تغییر و تهذیب دارد و این انعطاف همان غنای ارزش‌های اسلامی است که به آن در عین قداست ماندگاری و جاودانگی می‌بخشد. بدیهی است بی‌توجهی به این اصل مهم زمینه جزم‌گرایی و دگماتیسم را پدید خواهد آورد که این خود عین هدف اصلی معاندین و دشمنان اسلام است.
بنابراین ضرورت تغییر در ساختارها با داشتن درک عمیق از نیازها موضوع کاملاً روشنی است که به درستی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به آن اشاره داشته‌اند. به زبان دیگر ساختارها و نظام‌های اداری تشکیلاتی باید برای هدفی والاتر که همان حفظ نظام اسلامی است به کار گرفته شود و اگر ساختارها خود تبدیل به هدف شوند احتمال انحراف از اصول ممکن می‌شود.
لذا می‌توان با تدبیر و با بهره‌مندی از قانون بهترین راهکارها را برای پویا نگه داشتن نظام و انقلاب به کار برد و این راه بسته نیست. چنانکه دولت نهم و دهم برای پیشبرد سریعتر اقدامات اجرایی در طول این مدت بسیاری از روش‌های کهنه و شیوه‌های مرسوم بوروکراسی را دگرگون کرد و یکی از مصادیق آن سفرهای استانی دولت به دورترین نقاط کشور است که می‌توان به عنوان نمونه بارز تغییر در روش‌ها از آن نام برد.
٭ وزیر دادگستری

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر